Gå til innhold

TEST: Nvidia GTX 1080 Ti «Founders Edition»


Anbefalte innlegg

Jeg hadde 580 og 680 med diverse spesielle kjøleløsninger, men fra 780 gikk jeg over til standardkjøleren, fordi den dytter varmluften ut av kabinettet. Jeg har ikke noe å si på støynivået heller, egentlig, så jeg sliter litt med å se fordelene med spesialkjølerne. Fordelen med slike kort er jo at de er fabrikkoverklokket, men å bare sirkulere varmluften inni kabinnettet synes for meg å være en teit måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde 580 og 680 med diverse spesielle kjøleløsninger, men fra 780 gikk jeg over til standardkjøleren, fordi den dytter varmluften ut av kabinettet. Jeg har ikke noe å si på støynivået heller, egentlig, så jeg sliter litt med å se fordelene med spesialkjølerne. Fordelen med slike kort er jo at de er fabrikkoverklokket, men å bare sirkulere varmluften inni kabinnettet synes for meg å være en teit måte å gjøre det på.

 

Hvis man ikke overklokker, og har grei airflow i kabinettet, så vil jo ikke referanse/FE kjøleren bråke så mye. Men så fort man skal overklokke, og da spessielt en 220/250W GPU som 1080Ti har, blir saken en annen. Så er det de av oss som kjører folding@home og har last på kortet nesten 24/7, så vi bryr oss kanskje mer om støy enn de som bare spiller og har hodetelefoner på seg uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde 580 og 680 med diverse spesielle kjøleløsninger, men fra 780 gikk jeg over til standardkjøleren, fordi den dytter varmluften ut av kabinettet. Jeg har ikke noe å si på støynivået heller, egentlig, så jeg sliter litt med å se fordelene med spesialkjølerne. Fordelen med slike kort er jo at de er fabrikkoverklokket, men å bare sirkulere varmluften inni kabinnettet synes for meg å være en teit måte å gjøre det på.

 

Enkel fysikk. Åpen design, større vifter og større overflateareal på kjøleribbene gjør at tredjepartsløsningene er kjøligere og stillere. Det spiller mindre rolle at det blir ørlite varmere i selve kabinettet. Det viktigste er å fjerne varmen fra selve komponentene på kortet.

Lenke til kommentar

 

 

Skal - skal ikke :p

Da må det bli 2 stk i SLI da :p

Ja, men skal jeg for det nå - eller vente mon tro? Vanskelig å velge :(

 

 

Si det. Har lyst på EVGA sitt 1080TI FTW3 kort, men det kommer visst ikke før i Mai. Kanskje tolmodigheten min gir seg og jeg kjøper FE versonen allikevel før den tid... :p

Lenke til kommentar

Hva et det med å kalle den for 1080TI når det like så godt kunne hete 1090, som i all praksis er hva den er?

 

Med Titan 10 på toppen av den igjen.

90-endelsen er forbeholdt Nvidias dobbelkjernede grafikkort, eksempelvis GTX 590 og 690. Dette kortet har kun én grafikkprosessor.

Endret av Micko
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Møt mektige GTX 1080 Ti

Byr på høyere ytelse enn det dobbelt så dyre Titan XP."

 

Mektig: JA

Høyere ytelse: TJA

 

Samme GP102 kjerne i TI og XP. Om man faktisk bryr seg om ytelsen til slike monsterkort blir det latterlig å se på reff kjølere når disse helt klart holder korta tilbake fra å yte sitt beste. Fjerner man denne hindringen er det ingen ting som gjør TI til et bedre kort en XP. Først når andre leverandører kommer med bedre "power delivery" løsninger til TI korta vil disse kunne yte bedre en XP.

 

Nå ser jeg bort ifra minneforskjellene og priser, for det er ingen tvil om at TI kortet er nå et LANGT bedre kjøp en XP om man ser ytelse vs kost.

Lenke til kommentar

Tipper at mange VR-entusiaster, gnir seg i henda nå ja!  :dribble:

 

Det er uansett ca 1600kr dyrere pr stk enn i USA.

699$ X 8,5/8,6 ca 6000kr

 

Heia Norge.

Med 25% moms, så får jeg 7489 kr. Tror ikke vi skal klage over elektronikk-priser her i Norge. Vi får i tillegg en ekstremt god reklamasjonsrett som alle kan ta nytte av. :) 

Så klart skal vi klage litt. Skal ikke bare bøye seg over å ta imot. Men det har jo detta landet glemt.

Lenke til kommentar

 

Tipper at mange VR-entusiaster, gnir seg i henda nå ja!  :dribble:

 

Det er uansett ca 1600kr dyrere pr stk enn i USA.

699$ X 8,5/8,6 ca 6000kr

 

Heia Norge.

Med 25% moms, så får jeg 7489 kr. Tror ikke vi skal klage over elektronikk-priser her i Norge. Vi får i tillegg en ekstremt god reklamasjonsrett som alle kan ta nytte av. :)

Så klart skal vi klage litt. Skal ikke bare bøye seg over å ta imot. Men det har jo detta landet glemt.

 

Hvilken urett er det egentlig du mener, er blitt begått? Er det at du ikke vil ha moms på varer, og dermed effektivt drepe ethvert forsøk på norsk produksjon og handel? Eller mener du at det er dumt at du får noen av verdens beste forbrukerrettigheter ved kjøp av en vare? Skjønner ikke nøyaktig hvor behovet ditt for å klage, ligger.  :hmm: Faktum er at Norge stiller knallsterkt på elektronikk, i forhold til de fleste andre land. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tipper at mange VR-entusiaster, gnir seg i henda nå ja!  :dribble:

 

Det er uansett ca 1600kr dyrere pr stk enn i USA.

699$ X 8,5/8,6 ca 6000kr

 

Heia Norge.

Med 25% moms, så får jeg 7489 kr. Tror ikke vi skal klage over elektronikk-priser her i Norge. Vi får i tillegg en ekstremt god reklamasjonsrett som alle kan ta nytte av. :)

Vel, jeg synes nå man kan unne seg å klage litt i hvert fall. Jeg har ikke gått opp i lønn siden olja gikk i dass, men elektronikkprisene har økt 50%. Prisene er stort sett greie om man tar kronekursen i betraktning, men 8000+ som de mer interessante variantene kommer til å koste er mye penger for et grafikkort. Regner med jeg må opp i 40000 for neste PC inkludert skjerm, som er et hopp på omtrent 20k fra dagens maskin fra 2011.

 

Med det sagt er 1080 Ti som forventa. Tror jeg ender med å vente på neste serie selv om det byr meg litt imot å kjøpe et high end-kort til entusiastpris.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Ops, blei visst et par kort gitt. Med blokker og bakplater. Og ny HB bru. Jaja :p

 

Grattis :)

Ble ett kort på meg også. Skal ha ett til senere når alle 3. part korta har kommet ut, for da blir FE kortet et rent foldekort hos meg @ stock clocks (pga støy fra FE kjøleren).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ops, blei visst et par kort gitt. Med blokker og bakplater. Og ny HB bru. Jaja :p

 

Grattis :)

Ble ett kort på meg også. Skal ha ett til senere når alle 3. part korta har kommet ut, for da blir FE kortet et rent foldekort hos meg @ stock clocks (pga støy fra FE kjøleren).

hva er folding egentlig? har sett det bli quota en del ganger.
Lenke til kommentar

 

hva er folding egentlig? har sett det bli quota en del ganger.

 

Flott at du spør. Sjekk denne tråden, så kan du joine laget vårt også ;)

 

blir litt vanskelig for min del da jeg bruker pc'en stort sett hele dagen da. har ikke backup rig eller egentlig cash til en ny rig heller :p kjøpte en FE så blir og selge 980ti så jeg ikke går helt konkurs :p

Endret av /-eple-\
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...