Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Surfing uten å bli overvåket


Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg vet ikke om dette er riktig forum, men siden det stod 'internett' håper jeg dette er innafor.

Det jeg lurer på er dette med sikker surfing. Jeg sjekket alt som Google har logget av informasjon om surfingen min og fikk litt bakoversveis. Ikke fordi jeg surfer på ulovlige ting, men en følelse av overvåkning kom over meg. Det jeg lurer på er hvordan jeg kan surfe på best mulig måte uten å legge igjen spor. Jeg kommer ikke til å kvitte meg med Google-kontoen, selv om jeg har vært inne på tanken. Jeg trenger å holde på Youtube-kontoen min. Facebook kommer jeg også til å beholde.

Men spørmålene mine her:

1) Når man surfer i 'private mode' så skriver Google at da skal man være mer trygg. Jeg trodde at dette kun betydde at man ikke lagrer cookies etc. lokalt på pc-en? Privat data blir vel likevel samlet inn så lenge man er logget inn med Google?

2) Jeg har kvittet meg med Chrome da jeg oppdaget at Chrome lagrer alle passordene mine hos Google. Jeg trodde det kun var i lokal nettleser/programvare at passordene ble lagret. Jeg har alltid brukt Firefox. Er dette en god nettleser ang. personvern? Evt. hvilken nettleser er best? Har prøvd Tor, men den har vært veldig treg.

3) Er det slik at når jeg bruker Firefox uten å være logget inn på Google/Facebook, så kan de ikke samle inn data om meg?

4) Jeg har begynt å bruke duckduckgo som søkemotor. Er det noe annet jeg kan gjøre for å slippe å legge igjen spor overalt? Har installert 'privacy badger' som hevder den skal blokkere usynlige "trackers". (Adblock har jeg alltid brukt, men den gjemmer vel bare reklamen for meg, og har sånn sett ingen måte å stoppe sporing på?)

5) Jeg har vært inne på tanken på å bruke en nettleser kun til Facebook og Google hvor jeg er logget inn, og en annen nettleser til alt annet. Vil dette ha noe for seg?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Du vil kunne forhindre å bli tracket med coockies, men gjennom browser signatur og IP adressen din vil du kunne bli tracket selv om.

 

2) Firefox lagrer alle passordene dine hos seg om du velger å benytte skylagring der, akkurat som hos i Google Chrome.

 

3) Facebook og Google vil kunne tracke deg gjennom browser signatur og IP adresse selv om du ikke er logget inn, slik som i punkt 1.

 

4) Privacy Badger, uBlock og Ghostery er fine addons for å forhindre tracking, men de er ikke perfekte og du vil kunne bli sporet selv om. Som punkt 1 og 3, gjennom browser signatur og IP adresse. Den beste måten å unngå å bli tracket på er å 1. Ikke tillate coockies som default, whitelist sider som får lov å lagre cookies. 2. Ikke kjør Javascript default, bruk også whitelist her. 3. Kjør all trafikk igjennom Tor (fortrinsvis Tor Browser slik at du også får en identisk browser signatur som alle andre som kjører Tor).

 

5) Ja, du vil da ha ulik browser signatur, men du vil fortsatt kunne spores gjennom IP adressen din.

Lenke til kommentar

1) Når man surfer i 'private mode' så skriver Google at da skal man være mer trygg. Jeg trodde at dette kun betydde at man ikke lagrer cookies etc. lokalt på pc-en? Privat data blir vel likevel samlet inn så lenge man er logget inn med Google?

Korrekt. Men som standard, er du jo ikke logget inn når du starter en privat modus.

 

Dessuten er det mange andre måter å identifisere deg på.

 

2) Jeg har kvittet meg med Chrome da jeg oppdaget at Chrome lagrer alle passordene mine hos Google. Jeg trodde det kun var i lokal nettleser/programvare at passordene ble lagret. Jeg har alltid brukt Firefox. Er dette en god nettleser ang. personvern? Evt. hvilken nettleser er best? Har prøvd Tor, men den har vært veldig treg.

Ingen av nettleserene har sikre passordhvelv, meg bekjent. Å lagre passord i nettleseren er noe av det rareste fenomenet jeg vet om. Alle som bruker din pc kan jo se alle passordene dine! Da kan man like gjerne lage så enkle passord at man husker dem. Vil du være trygg, bruk et offline passordhvelv-system som keepass. Dette er bunnsolid, men endel mer klønete.

 

Chromium (ikke Chrome) og Firefox er greie nettlesere angående personvern. I Firefox, må du først gå inn i avanserte innstillinger, "data choices", og fjerne hakene for health report of crash report.

 

3) Er det slik at når jeg bruker Firefox uten å være logget inn på Google/Facebook, så kan de ikke samle inn data om meg?

Disse sidene samler likevel inn data, men kan ikke nødvendigvis knytte det til deg personlig.

 

 

4) Jeg har begynt å bruke duckduckgo som søkemotor. Er det noe annet jeg kan gjøre for å slippe å legge igjen spor overalt? Har installert 'privacy badger' som hevder den skal blokkere usynlige "trackers". (Adblock har jeg alltid brukt, men den gjemmer vel bare reklamen for meg, og har sånn sett ingen måte å stoppe sporing på?)

Når du er logget inn på Google, kan du slå av at de skal lage en profil på deg.

 

 

5) Jeg har vært inne på tanken på å bruke en nettleser kun til Facebook og Google hvor jeg er logget inn, og en annen nettleser til alt annet. Vil dette ha noe for seg?

Jeg ser ikke poenget.

 

Å bruke Tor til daglig bruk er ikke noe poeng. Tor er tregt.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Ingen av nettleserene har sikre passordhvelv, meg bekjent. Å lagre passord i nettleseren er noe av det rareste fenomenet jeg vet om. Alle som bruker din pc kan jo se alle passordene dine! Da kan man like gjerne lage så enkle passord at man husker dem. Vil du være trygg, bruk et offline passordhvelv-system som keepass. Dette er bunnsolid, men endel mer klønete.

Nåja, de kan selvsagt ikke SE passordene dine - med mindre de også har passordet til PCen din ... men de kan logge seg inn på sider du har lagret for så klart...

 

Jeg vil egentlig anta at de fleste av oss har en egen PC som vi stort sett bare bruker selv, og når man bruker "fellespcer" så tar man forholdsregler...

Lenke til kommentar

Nåja, de kan selvsagt ikke SE passordene dine - med mindre de også har passordet til PCen din

"Alle som bruker PCen." Da må man ha oppgitt et eventuelt passord, eller være ferdig logget inn.

 

Man kan også miste en PC. Jeg bruker ikke passord for innlogging på min PC, men det er mulig at andre bruker det.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Med mindre du er på jakt etter narko/våpen så ser jeg ingen grunn til å bruke TOR. Norge har ikke nettsensur i motsetning til f.eks iran eller kina. Derfor er det ikke verdt bryet her til lands mener jeg. For den saks skyld så er jeg iof tillhenger av at private kan eie våpen, jeg støtter amerikanernes syn på dette her langt på vei, utifra de forholdene de har der borte. Norsk lovgivning er grei med utgangspunkt i at det er få offer for vold i norge i forhold til andre land, men skulle det forandre seg og vi ser gjengbråk som i sverige nå og ting utvikler seg til tilstander som i rio de janeiro e.l som drar private med i dragsuget så er ikke jeg tillhenger av strengere våpenlover - tvert imot bør de da mykes opp så sivile får muligheten til å forsvare seg mot overgrep og trusler fra gjenger, og noen til og med i norge som har vært borte i kriminelle gjenger kan ha det behovet men nektes våpen og mangler kontakter som kan skaffe de dette til selvforsvar, da ser jeg faktisk på TOR og liknende ting på internet hvor de kan skaffe dette illegalt som en bra ting, selv om det er ulovlig, for det er ikke altid staten har rett og noen ganger ser jeg faktisk på lovbrudd som noe som potensielt kan forhindre noe værre. Ja jeg er kristen, men selvforsvar ser jeg ikke noe problem med, verken moralsk eller rent bibelsk, særlig om en person med familie skulle trues av kriminelle gjenger f.eks i forbindelse med en rettssak, og da kan det å bryte loven for å forsvare seg noen ganger være nødvendig hvis staten har ilagt ham forbud mot å kunne beskytte seg selv og sin familie på en god måte. Jeg skjønner godt f.eks Erik Jensen som visstnok hadde et arsenal med illegale våpen mht hva han var borte i i sin jobb, lovlige registrerte våpen kan han bli fratatt og da hadde han en reserve. Blind etterfølgelse av lover og regler (såkalt regelrytteri) gjør noen ganger mer skade enn nytte, som i disse eksemplene her, andre eksempler er f.eks å ha en døende passasjer i baksetet på bilen mens du kjører på vei til sykehuset men du kom ikke fram i tide og passasjerern døde fordi du holdt fartsgrensene.

 

Men nok om det, da har jeg forklart mitt syn på ting og hvorfor jeg mener TOR - selv om det kan brukes til lovbrudd - kan være en bra/nødvendig ting. Så til anonymisering som er mer brukbart i det daglige uten at det går for mye utover brukeropplevelsen.

 

Jeg gidder ikke anonymisere meg, men jeg er heller ingen tillhenger av omfattende overvåking, så om du er opptatt av dette (og det skjønner jeg jo endel er) så er jo det iof en bra ting i mine øyne, og da er en viktig lekkasje DNS serveren, det er nesten som internets telefonkatalog og det er også dette myndighetene bruker for å blokkere sider de ikke vil du skal inn på (f.eks piratebay), så å bytte fra dns serveren nettleverandøren din bruker til en internasjonal dns server som f.eks opendns er et skritt på veien mot sensurfritt og (relativt) overvåkingsfritt internet. Google har mange måter å spore deg på, å installere diverse plugins for å unngå dette her er en ting, men siden det er såpass mange fallgruver her er det beste om du bytter søkemotor helt til f.eks www.startpage.com eller www.duckduckgo.com og bruker disse her istedet for google, du får nemlig opp søk fra google her også men de anonymiserer deg.

 

Kryptering som OTR (off the record) gir et visst lag med beskyttelse mht hva du sier til andre over nett, du kan bruke dette her over omtrent alle plattformer. Hvordan bruke det på facebook (som mange bruker) beskrives her:

 

http://www.makeuseof.com/tag/how-to-go-off-the-record-with-your-facebook-chats/

 

VPN er en måte å gjemme din IP adresse på, jeg har et livstidsabbonement jeg bare ga rundt $40 for, jeg bruker det skjeldent, men det koster jo omtrent ingenting om du finner rette tilbudet og om du er av de paranoide er det omtrent en selvfølge. Det er mange VPN tjenester, men det jeg kjøpte, og de beste tilbudene jeg har sett på det har jeg funnet her:

 

https://deals.fossbytes.com

Endret av marius77
Lenke til kommentar

 

Nåja, de kan selvsagt ikke SE passordene dine - med mindre de også har passordet til PCen din

"Alle som bruker PCen." Da må man ha oppgitt et eventuelt passord, eller være ferdig logget inn.

 

Man kan også miste en PC. Jeg bruker ikke passord for innlogging på min PC, men det er mulig at andre bruker det.

 

Man må fortsatt oppgi passordet på PCen for å vise lagrede passord - hjelper ikke at man er logget inn.

 

og har du ikke passord på pcen så får du skylde deg selv, da er det DER sikkerhetsproblemet ligger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...