Gå til innhold

SAMLETEST: Trådløse surround-hodetelefoner


Anbefalte innlegg

Jeg har sett litt rundt etter et headset til akkurat dette, pluss se film sent på kvelden uten å forstyrre andre i huset.

 

Det jeg lurer litt på, er … dette ser ut til å være dedikerte gaming "surround" hodetelefoner. Hva betyr det? Jeg forstår ikke hva som skiller dem fra vanlige trådløse hodetelefoner, siden lyden jo må prossesseres digitalt uansett? Dette skjer vel i software eller på lydkortet (?) og man trenger følgelig ingen spesielle hodetelefoner for å dra nytte av det etter hva jeg kan forstå? Forvirret.

 

Jeg skjønner deg godt. Det som først og fremst gjør dem til "gaming headsets" er i stor grad at de markedsføres som det og produseres av selskaper som lager dataspilltilbehør, har innebygd mikrofon for teamspeak og må brukes på PC for at du skal få fullt utbytte av funksjonaliteten. Noen av dem kan ikke brukes med annet enn PC, og mens for eksempel Astro A50 og G933 lett kan kobles til TV-en, mister du en del av funksjonaliteten du egentlig betaler ekstra for, som for eksempel "surroundlyden".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg har sett litt rundt etter et headset til akkurat dette, pluss se film sent på kvelden uten å forstyrre andre i huset.

 

Det jeg lurer litt på, er … dette ser ut til å være dedikerte gaming "surround" hodetelefoner. Hva betyr det? Jeg forstår ikke hva som skiller dem fra vanlige trådløse hodetelefoner, siden lyden jo må prossesseres digitalt uansett? Dette skjer vel i software eller på lydkortet (?) og man trenger følgelig ingen spesielle hodetelefoner for å dra nytte av det etter hva jeg kan forstå? Forvirret.

Jeg skjønner deg godt. Det som først og fremst gjør dem til "gaming headsets" er i stor grad at de markedsføres som det og produseres av selskaper som lager dataspilltilbehør, har innebygd mikrofon for teamspeak og må brukes på PC for at du skal få fullt utbytte av funksjonaliteten. Noen av dem kan ikke brukes med annet enn PC, og mens for eksempel Astro A50 og G933 lett kan kobles til TV-en, mister du en del av funksjonaliteten du egentlig betaler ekstra for, som for eksempel "surroundlyden".

 

 

Jeg skulle gjerne sett en artikkel der dere går i dybden på dette teknisk. Dette høres ut som ganske enkel algoritmer, hvorfor er ikke dette innebygd i alle spill? Hvorfor trenger man egne klokker til dette? Støttes forskjellige filtere? Kan man lage egne HRTF basert på eget hode, osv osv? Synes det virker som spillbransjen henger etter på lyd, og jeg har ikke satt meg så mye inn i temaet de siste årene. Før creative tok over alt på tidlig 2000-tall fantes dette allerede i lydkort, men de gikk under. HVa med AMD sitt forsøk for noen år siden?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har sett litt rundt etter et headset til akkurat dette, pluss se film sent på kvelden uten å forstyrre andre i huset.

 

Det jeg lurer litt på, er … dette ser ut til å være dedikerte gaming "surround" hodetelefoner. Hva betyr det? Jeg forstår ikke hva som skiller dem fra vanlige trådløse hodetelefoner, siden lyden jo må prossesseres digitalt uansett? Dette skjer vel i software eller på lydkortet (?) og man trenger følgelig ingen spesielle hodetelefoner for å dra nytte av det etter hva jeg kan forstå? Forvirret.

Jeg skjønner deg godt. Det som først og fremst gjør dem til "gaming headsets" er i stor grad at de markedsføres som det og produseres av selskaper som lager dataspilltilbehør, har innebygd mikrofon for teamspeak og må brukes på PC for at du skal få fullt utbytte av funksjonaliteten. Noen av dem kan ikke brukes med annet enn PC, og mens for eksempel Astro A50 og G933 lett kan kobles til TV-en, mister du en del av funksjonaliteten du egentlig betaler ekstra for, som for eksempel "surroundlyden".

 

 

Jeg skulle gjerne sett en artikkel der dere går i dybden på dette teknisk. Dette høres ut som ganske enkel algoritmer, hvorfor er ikke dette innebygd i alle spill? Hvorfor trenger man egne klokker til dette? Støttes forskjellige filtere? Kan man lage egne HRTF basert på eget hode, osv osv? Synes det virker som spillbransjen henger etter på lyd, og jeg har ikke satt meg så mye inn i temaet de siste årene. Før creative tok over alt på tidlig 2000-tall fantes dette allerede i lydkort, men de gikk under. HVa med AMD sitt forsøk for noen år siden?

 

AtW

Den posisjonsbaserte lyden er innebygd i mange spill, men hvorfor det ikke automatisk skaper en tilsvarende surroundeffekt vet jeg ikke - det er ikke veldig enkelt å finne pålitelige kilder på dette uten å gå rett til produksjonsingeniørene som jobber med det, men interessen for akkurat de detaljene er nok ikke så fryktelig stor.

 

Jeg tror du kan få den surroundeffekten på "vanlige" hodetelefoner også med noe ekstra software eller støtte i lydkort, men har ikke funnet noen god løsning på det - men si gjerne ifra hvis du finner noe på det :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har prøvd mange forskjellige headset de siste årene, men faller alltid tilbake på Qpad qh1339ene mine. Lyden og komforten har skjemt meg bort de siste 7 årene.

Dette har likevel ikke hindret meg i å prøve ut alternativ som har kommet på tilbud. Fikk et sett Siberia 800 i posten nå på fredag og det er faktisk første gang jeg har hengt qpaden til sides. Ikke samme lydkvalitet, men meget bra. Var en del knot, men nå lyder de skikkelig bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg skulle gjerne sett en artikkel der dere går i dybden på dette teknisk. Dette høres ut som ganske enkel algoritmer, hvorfor er ikke dette innebygd i alle spill? Hvorfor trenger man egne klokker til dette? Støttes forskjellige filtere? Kan man lage egne HRTF basert på eget hode, osv osv? Synes det virker som spillbransjen henger etter på lyd, og jeg har ikke satt meg så mye inn i temaet de siste årene. Før creative tok over alt på tidlig 2000-tall fantes dette allerede i lydkort, men de gikk under. HVa med AMD sitt forsøk for noen år siden?

 

AtW

 

Algoritmene er ikke så gale, men det krever en del å utføre algoritmene. Helst raskt for å unngå forsinkelser i lyden. Dette er jo egentlig bare basert på binaural teknikk. Tidlig fase var å ta opp lydene med en mikrofon plassert i hvert øre på en modell av et hode. Lyden blir formet av sin ferd rundt hodet. Så må en lage en måte å flytte lydkilder virtuelt rundt i rommet. En kan jo måle og lage x antall filtre for de ulike retningene. Det gir svært god surroundeffekt. Er egentlig veldig synd en ikke gikk videre med kryssfiltrering for avspilling på dipolhøyttaler. Det var noen ok forsøk på dette rundt 2000-tallet.

Lenke til kommentar

 

 
Den posisjonsbaserte lyden er innebygd i mange spill, men hvorfor det ikke automatisk skaper en tilsvarende surroundeffekt vet jeg ikke - det er ikke veldig enkelt å finne pålitelige kilder på dette uten å gå rett til produksjonsingeniørene som jobber med det, men interessen for akkurat de detaljene er nok ikke så fryktelig stor.

 

Jeg tror du kan få den surroundeffekten på "vanlige" hodetelefoner også med noe ekstra software eller støtte i lydkort, men har ikke funnet noen god løsning på det - men si gjerne ifra hvis du finner noe på det :-)

 

 

Tidlige utgaver av dette har dessverre vært å tilføre klang bare. Har vært med på å lage en løsning med real-time filtrering av lyd med head-tracker på hodetelefonene. Etterhvert som en vred på hodet valgte systemet ulike filtre målt og utregnet fra binauralt opptak. Effekten var ekstremt bra og følelsen av hvor lyden kom fra var totalt overlegen enhver surroundløsning med høyttalere plassert rundt lytteposisjonen. Vi har uansett kun to ører, så blir lyden formet og sendt til riktig øre kan en lage ekstremt god effekt. Det er forholdsvis enkelt med hodetelefoner, kompleksiteten øker betraktelig med vanlige høyttalere. 

Lenke til kommentar

Savner SteelSeries Siberia 800, eller den oppgraderte versjonen 840 (støtte for Bluetooth og innstillinger via SteelSeries Engine 3 og ladestasjon) med i testen. Har 840 (og G933) og må si jeg bruker 840 90% av tiden grunnet løsning med ladestasjon og to batterier. Det ene batteriet er fulladet i stasjonen når det i hodetelefonene er utladet (ca 20 timer bruks tid).

Mulig det kommer en test av Siberia 840?

 

Enig. Merkelig å utelate en tesvinner fra en samletest.

Lenke til kommentar

 

Savner SteelSeries Siberia 800, eller den oppgraderte versjonen 840 (støtte for Bluetooth og innstillinger via SteelSeries Engine 3 og ladestasjon) med i testen. Har 840 (og G933) og må si jeg bruker 840 90% av tiden grunnet løsning med ladestasjon og to batterier. Det ene batteriet er fulladet i stasjonen når det i hodetelefonene er utladet (ca 20 timer bruks tid).

Mulig det kommer en test av Siberia 840?

 

Enig. Merkelig å utelate en tesvinner fra en samletest.

Hei, etter mye input om Sibeira 840 har vi bestemt å ta den med i neste runde, sammen med Arctis 7 og Corsair VOID Wireless (og evt. flere, skulle det dukke opp interessante kandidater i mellomtiden).

 

Takk for at dere gir tilbakemelding :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Savner SteelSeries Siberia 800, eller den oppgraderte versjonen 840 (støtte for Bluetooth og innstillinger via SteelSeries Engine 3 og ladestasjon) med i testen. Har 840 (og G933) og må si jeg bruker 840 90% av tiden grunnet løsning med ladestasjon og to batterier. Det ene batteriet er fulladet i stasjonen når det i hodetelefonene er utladet (ca 20 timer bruks tid).

Mulig det kommer en test av Siberia 840?

 

Enig. Merkelig å utelate en tesvinner fra en samletest.

Hei, etter mye input om Sibeira 840 har vi bestemt å ta den med i neste runde, sammen med Arctis 7 og Corsair VOID Wireless (og evt. flere, skulle det dukke opp interessante kandidater i mellomtiden).

 

Takk for at dere gir tilbakemelding :-)

Jeg ville også tatt med Corsair H2100 pga pris, og gode tilbakemeldinger på mic.

Lenke til kommentar

 

 

Savner SteelSeries Siberia 800, eller den oppgraderte versjonen 840 (støtte for Bluetooth og innstillinger via SteelSeries Engine 3 og ladestasjon) med i testen. Har 840 (og G933) og må si jeg bruker 840 90% av tiden grunnet løsning med ladestasjon og to batterier. Det ene batteriet er fulladet i stasjonen når det i hodetelefonene er utladet (ca 20 timer bruks tid).

Mulig det kommer en test av Siberia 840?

Enig. Merkelig å utelate en tesvinner fra en samletest.

Hei, etter mye input om Sibeira 840 har vi bestemt å ta den med i neste runde, sammen med Arctis 7 og Corsair VOID Wireless (og evt. flere, skulle det dukke opp interessante kandidater i mellomtiden).

 

Takk for at dere gir tilbakemelding :-)

 

Strålende!

Lenke til kommentar

 

 

Savner SteelSeries Siberia 800, eller den oppgraderte versjonen 840 (støtte for Bluetooth og innstillinger via SteelSeries Engine 3 og ladestasjon) med i testen. Har 840 (og G933) og må si jeg bruker 840 90% av tiden grunnet løsning med ladestasjon og to batterier. Det ene batteriet er fulladet i stasjonen når det i hodetelefonene er utladet (ca 20 timer bruks tid).

Mulig det kommer en test av Siberia 840?

 

Enig. Merkelig å utelate en tesvinner fra en samletest.

Hei, etter mye input om Sibeira 840 har vi bestemt å ta den med i neste runde, sammen med Arctis 7 og Corsair VOID Wireless (og evt. flere, skulle det dukke opp interessante kandidater i mellomtiden).

 

Takk for at dere gir tilbakemelding :-)

Veldig bra!

Lenke til kommentar

 

Jeg har trøbbel med å se på denne "samletesten" som objektiv når man kun har tatt med 5 modeller (4 merker, da 2 er fra Logitech).

Hei VinterUlv

 

Det er ikke all verden av kandidater i dette segmentet, men som det står i artikkelen kommer vi til å oppdatere testen etterhvert som vi får inn flere til test, Nå venter vi på SteelSeries Arctis 7 og Corsair VOID Wireless.

 

 

Poenget mitt er at dere er misvisende med å kalle noe for en samletest når dere begynner med veldig få headset, for å pakke på mer fyll senere. Da burde dere kanskje kalle det for noe annet, for eksempel "Testserie del 1 - Wireless Surround Headset" eller noe sånt.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Hei.

Jeg kjøpte meg Logitech G933 Artemis Spectrum for bruk til min PS4 (det stod ps4 m.m på esken, så da tenkte jeg den var kompatibel) Etter jeg leste bruksanvisningen (som så klart lå INNE i esken) kom det frem at 7.1 lyd ikke virket på PS4. Da var hele vitsen vekk. Så disse skal jeg returnere. Nå ser jeg på Turtle Beach 800, de kan også kobles til mobil via bluetooth. Men nå leser jeg oftere og oftere om folk som skriver om at surround ikke er surround på disse trådløse headsettene (kun to høytalere, osv). Jeg vil ha slike trådløse headsett på min ps4, i stuen, hovedsakelig for gaming surround lyd. Alt annet de kan brukes til er bare en bonus. Så får man surround opplevelse eller ikke? Kjøper jeg bare generelle stereo headsett mens jeg tror jeg kjøper 7.1 lyd headsett? Isåfall kan jeg like godt tørke meg bak med ekstra pengene, for da kan jeg like godt kjøpe vanlig stereo headsett. Noen som kan hjelpe meg med dette? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...