Gå til innhold

Vipps har sikret seg ny, stor avtale


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-OvFPdyiZ

All den tid de ikke bruker NFC/RFID-kapabiliteten i mobiltelefonene vil dette forbli en fotnote i betalingsøyemed.
Trådløse betalingsterminaler rulles ut over hele landet, men takk være bankene sin aktive motarbeiding av Apple og Google sine betalingsløsninger kommer dette kun utenlandske brukere til gode. For nordmenn blir det begrenset til de bankene som har begynt å bruke trådløse kort.

For å slå gjennom i betalingsmarkedet må de gjøre det enklere enn å betale med kort, og det har de ikke vist noe som helst proof of concept på ennå.

Endret av Slettet-OvFPdyiZ
Lenke til kommentar

Trådløse betalingsterminaler rulles ut over hele landet, men takk være bankene sin aktive motarbeiding av Apple og Google sine betalingsløsninger kommer dette kun utenlandske brukere til gode. For nordmenn blir det begrenset til de bankene som har begynt å bruke trådløse kort.

 

Kjenner ikke til noe til denne motarbeidingen som du nevner. Jeg vet f.eks kortene til bankene i Eika Alliansen vil være klare for Apple Pay (og trolig Google sin løsning også), så fort de selskapene velger å lansere det her i landet.

Lenke til kommentar

Har vipps siden det er noe veldig mange har tatt i bruk, men overføringen tar flere dager eller opptil en hel dag med samme bank. Så for meg er det helt ubrukelig da jeg må ha overføringen øyeblikkelig. Når de får innført et ordentlig system som alle bankene får tatt i bruk og overføringen går momentant så er det nok mulig at jeg tar det i bruk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men er det egentlig enklere å betale med Vipps enn med kort? Nei.

 

Tja. Det er et tre ting som potensielt kan gjøre Vipps (evt. andre) mer attraktivt enn kort. Det ene er at du enkelt kan få logikk som kobler dataene fra transaksjonen (kvittering) mot din identitet. Du kan altså få kvitteringer digitalt tilgjengelig. Dette er også et personvernmareritt så det er ikke noe vi ukritisk skal glede oss over.

 

Det andre er at systemet fullstendig omgår skimming og/eller kompromitterte terminaler. Hvis du greier å kompromittere en terminal så har du mer eller mindre blanko tilgang til å gjøre hva du vil med transaksjonen. Du tror du betaler 15 kroner for en tyggis - i virkeligheten sender du 15000 til Shady Business AS. For å kunne gjøre tilsvarende med Vipps er du avhengig å kunne kompromittere terminalen (telefonen). Dette er jo ikke nødvendigvis enkelt. Ikke umulig - men sikkerhetsmekansimene i Android og iOS rundt betaling og autentisering er rimelig robuste.

 

Det siste er person-til-person betaling. Idag er det vanskelig for meg å i sanntid overføre penger til noen andre. Iallefall med kort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vipps siden det er noe veldig mange har tatt i bruk, men overføringen tar flere dager eller opptil en hel dag med samme bank. Så for meg er det helt ubrukelig da jeg må ha overføringen øyeblikkelig. Når de får innført et ordentlig system som alle bankene får tatt i bruk og overføringen går momentant så er det nok mulig at jeg tar det i bruk. 

 

Da er MobilePay bedre da en får pengene overført med en gang til konto!

Lenke til kommentar

Vipps vlir ikkje brukt her i gården, uansett kor mykje reklame dei spytter på meg... Venter til apple, google, facebook, alipay.

Jeg ser virkelig ikke fordelen med løsningene til Apple og Google. En løsning basert på BankAccept vil på alle måter være bedre for den norske forbruker enn en løsning basert på Visa/Mastercard. Billigere, raskere og minst like trygt. Nå som BankAccept også er inne i bildet ser jeg ingen grunn til at vi ikke får mulighet til å betale med NFC mot kortterminalene som i dag støtter kontaktløse kort. Valyou fungerte jo slik så lenge det eksisterte. Butikkene med forholdsvis nye terminaler trenger heller ikke nytt utstyr, så det løper ikke noen merkostnad på de. 

Lenke til kommentar

 

Trådløse betalingsterminaler rulles ut over hele landet, men takk være bankene sin aktive motarbeiding av Apple og Google sine betalingsløsninger kommer dette kun utenlandske brukere til gode. For nordmenn blir det begrenset til de bankene som har begynt å bruke trådløse kort.

 

Kjenner ikke til noe til denne motarbeidingen som du nevner. Jeg vet f.eks kortene til bankene i Eika Alliansen vil være klare for Apple Pay (og trolig Google sin løsning også), så fort de selskapene velger å lansere det her i landet.

Årsaken til at Apple Pay ikke er tilgjengelig i Norge, er fordi Norske banker ikke vil inngå avtale med Apple. Apple Pay vil spise enorme markedsandeler på no time og det vil DnB & Co ikke ha noe av naturlig nok. Apple Pay vil ikke bli tilgjengelig i Norge før forbrukermyndighetene bryter inn i monopolet til DnB & Co

Lenke til kommentar

 

Vipps vlir ikkje brukt her i gården, uansett kor mykje reklame dei spytter på meg... Venter til apple, google, facebook, alipay.

Jeg ser virkelig ikke fordelen med løsningene til Apple og Google. En løsning basert på BankAccept vil på alle måter være bedre for den norske forbruker enn en løsning basert på Visa/Mastercard. Billigere, raskere og minst like trygt. Nå som BankAccept også er inne i bildet ser jeg ingen grunn til at vi ikke får mulighet til å betale med NFC mot kortterminalene som i dag støtter kontaktløse kort. Valyou fungerte jo slik så lenge det eksisterte. Butikkene med forholdsvis nye terminaler trenger heller ikke nytt utstyr, så det løper ikke noen merkostnad på de. 

Apple Pay er gratis å bruke i butikken for forbrukeren, i tillegg kan du benytte de spesielle tilbudene i butikkene knyttet til kredittkort. DnB har 20% på XXL en gang i måneden eller noe. I tillegg er du dekket av kredittselskapenes forsikringer.

 

Brukeropplevelsen er mye bedre med Apple Pay, siden betaling er integrert i telefonens operativsystem, istedenfor en separat APP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...