Gå til innhold

Ny TV, 55-65" Samsung? eller noe annet?


Anbefalte innlegg

Hei.

Har nesten akkurat flytta inn i ny leilighet, og synes 46" ser litt lite ut.

Har pr dags dato en Sony kdl-46hx720, dette er en 46" 3D LED smart tv.

Denne kostet i sin tid ca 13 000 + 2 par 3D-briller så ender vi på ca 15 000kr.

HAr vært rimelig fornøyd med denne, men som sagt så virker den litt liten nå.

Tenker på en ny TV mellom 55-65".

 

Men det jeg lurer mest på.. Bør jeg gå for Samsung?
Har Samsung lydplanke, som støtter trådløs tilkobling.. men tipper dette hovedsaklig gjelder Samsung TV med bluetooth.

Samt at både jeg og samboeren har Samsung mobiler, S7 og S7 Edge.. Vil derfor tippe disse fungerer best mot en samsung tv.

 

Bruken er tv titting, men ikke sport :p
Litt spilling innimellom.. men har ikke noe rå gaming pc, men har en PS3 som for tiden er lånt bort.

Så.. Inngangskildene vil være Altibox og PC.. Og PS3 når jeg finner ut at jeg vil ha den tilbake.

Budsjett setter jeg til max 10 000, + veggfeste.

 

Og jeg ser vel egentlig ikke noe grunn til å gå for Full-HD, da man får så mye mer i 4K.

Og vil det evt bli som det var med HD-Ready.. at det blir danket ut av neste generasjon (8K) omtrent med en gang?
8K teknologien er jo her allerede, men fint lite som er i salg.

 

En av dem jeg har vurdert er den komplett har på tilbud nå til 9990.. https://www.komplett.no/product/884927/tv-lyd-bilde/tv/tv-er/samsung-65-uhd-led-smart-tv-ue65ku6405#
Den ligger jo på samme prisnivå som min gamle TV, og om den vil gi like mye glede så er det jo et kjempe kjøp.

Men.. Ikke vet jeg.. Derfor vil jeg gjerne ha tips fra dere :)

Ellers har jeg både Elkjøp og Expert ca 15 minutter unna også :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

God TV det der, men spytter du i noen lapper til får du 7 og 8 serien, som er bedre på det meste.

 

Selv har jeg 7005, og en kompis har den 6 serien du linket til. Fjernkontrollen og generelt byggekvaliteten er bedre på 7 og 8 serien, samt det mangler en del instillinger på 6 serien.

Bedre HDR og bilde/lyd er det og, men siden du har lydplanke har det jo lite å si.

Bruker selv en trådløs samsung planke til min tv. Fungerer sømløst.

 

Men kan godt hende 6 serien er bra nok for deg. Selv ga jeg 11000kr for 60" av 7 serien så er ikke så langt unna i pris.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Det er ikke så mye mer nei, men 5" mindre da.

Vurderte først å kjøpe demobrukt på komplett.. men med det tilbudet så er det ikke stort å spare.

 

Men du vil anbefalle samsung? LG har jo mye fint.. men tenker på kompatibilitet mellom utstyret.

For. Eks Sony tv'n min funker dårlig mot mobil.. men det kan ha noe med tidlig dlna å gjøre.

Lenke til kommentar

Har bare erfaring med Samsung så kan ikke svare deg på det.

Men Tizen OS som kjører på Samsung tv'er er lynkjapt og meget enkelt i bruk. Her finnes og alt av apper man trenger.

 

LG kjører vel WebOS som forøvrig og har fådd mye skryt. Sony bruker vel Android, som gir deg enda flere apper men sliter litt med å være tregt.

 

Tv'en min fungerer sømløst mot lydplanke og våre telefoner. Streamer 4k HDR video fra NAS på samme nettverk bare med noen tastetrykk fra den meget simple og enkle fjernkontrollen. Samsung telefoner prater godt sammen med tv'en og man styre tv'en fra telefonen uten å installere noe ekstra.

 

Men det kan godt hende andre tv'er fungerer like godt, men jeg er sykt fornøyd med min Samsung iallefall.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Ser elkjøp har tilbud på en denne uka også, det er 6 serie det også.. så teoretisk sett er det vel omtrent samme tv.

Vet elkjøp, expert og lefdal har egne produkt nr på sånt så ?

men der var "tidligere" pris litt høyere.

Og om man tegnet abonnement så ble det mye billigere, men det er ikke noe alternativ for meg, siden jeg er bundet til altibox.

Lenke til kommentar

Takk for tips, men er det stor forskjell på 7 og 8 serien?

Ser ut til at alle 6 serie kun er 50hz.. og med tanke på at flere på youtube sender i 60fps så er det kanskje greit å ha minst 100hz med evt forbedring?

TV'n jeg har fra før er jo enten 100 eller 200hz, med forbedring til 400hz.. Finner liksom ikke så mye info om den nå.. finner mye om NX serien, men ikke HX som er det jeg har nå.

 

Men vurderer å ikke gå under 60".. Målte veggen her i forhold til mål på en 65" og da satt jeg igjen med ca 2 planker på hver hver side :p Og sånn som TV er plassert nå, så er det igjen litt over 4 planker på hver side, men den står på tv bord, og ny TV vil jeg har på vegg, og montere lydplanken under :)

Lenke til kommentar

HZ på tv er bare tull.

7 og 8 serien har 120Hz panel men kan bare vise 60Hz. Er likens på min 40" 6 serie.

50Hz må være feil.

 

Tvsendinger er i 30Hz, og spillkonsoller viser 30/60Hz.

 

Med mindre du skal spille hardcore CS på tven og må ha masse Hz så trengs ikke mere en 60.

 

Tver som reklamerer med 400Hz og 800Hz er bare tull forbindet med bildeforberinger man gjerne vil slå av.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

 

Takk for tips, men er det stor forskjell på 7 og 8 serien?

Ser ut til at alle 6 serie kun er 50hz.. og med tanke på at flere på youtube sender i 60fps så er det kanskje greit å ha minst 100hz med evt forbedring?

TV'n jeg har fra før er jo enten 100 eller 200hz, med forbedring til 400hz.. Finner liksom ikke så mye info om den nå.. finner mye om NX serien, men ikke HX som er det jeg har nå.

 

Men vurderer å ikke gå under 60".. Målte veggen her i forhold til mål på en 65" og da satt jeg igjen med ca 2 planker på hver hver side :p Og sånn som TV er plassert nå, så er det igjen litt over 4 planker på hver side, men den står på tv bord, og ny TV vil jeg har på vegg, og montere lydplanken under :)

 

 

Test av 8-serien: https://www.tek.no/artikler/test-samsung-ue55ks8005/347485

Test av 7-serien: https://www.tek.no/artikler/test-samsung-ue55ks7005/349309

 

Til den prisen (under 10.000kr), er 8-serien et knall kjøp. Har kjøpt den selv.

Endret av PanserJohan
Lenke til kommentar

Her i gården blir det ue55ks8005 på expert på torsdag med dnb mastercard. Så da blir det 8000 med rabatten :) Blir dog en nedgradering i størrelse og jeg mister ambilight, men nåværende passer ikke så godt i ny og mindre leilighet.

Endret av Xmir
Lenke til kommentar

Etter mye grubling tidligere idag.. så leste jeg testen av 7 serien hos tek, uten å egentlig se på 8 serien :p
Så.. jeg bestilte UE60KS7005UXXE fra NetOnNet, til den nette pris av 10990 + veggfeste og kabelkanal.

I følge testen så måtte man nesten opp på OLED for å få noe særlig bedre bilde.. men mulig det var før 8 serien kom?
Men, tror nok jeg blir fornøyd uansett :)

 

Men det finner jeg ut når den kommer :)
Spørs bare om det billige skjermkortet mitt takler 4K da :p

Lenke til kommentar

Takker.

Da er det bare å vente på levering. Regner med til uka.

 

Skjermkortet er et msi gt710 2gb kort, og det kjøres på en virtuell pc med Windows 10.

DP er ikke mulig på kortet, kun vga, dvi og hdmi.

 

Men hadde flaks med kjøp av tv.. gått opp 1000kr nå ;)

 

 

*edit*

Skjermkortet har hdmi 1.4a.

https://www.komplett.no/product/872759/datautstyr/skjermkort/pci-express/msi-geforce-gt-710-2gb-ddr3?noredirect=true#productinfo

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Spørs hvor mye 4K du får ut av det der kortet gitt.

 

Men du har jo YouTube på TVen som støtter både 4K og HDR, netflix* og Amazon app har en del *Dolby vision (som du ikke får) + HDR og 4K filmer og serier.

 

Utenom dette så kan du jo kjøpe en xbox one eller UHD spiller til å spile av 4K HDR filmer. Evt kjøpe en NAS til å strømme det du har av 4K innhold fra PCen rett i TVens egen media app.

Lenke til kommentar

Den virtuelle maskinen kjører på unraid, som i seg selv er en nas ?

Så for streaming så trengs det kun å installere en docker isåfall.

 

Men tester ut oppsettet som det er først.. så får jeg evt oppgradere pc'n senere.

Har gjort noen dårlige komponent valg når den ble bygget.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

4k rett i YouTube appen funker bra, og jeg synes bildet generelt er veldig bra "out-of-the-box", da jeg ikke har tatt meg tid til å justere noe særlig enda.

Men sliter litt med lyden.. subben til lydplanken detter ut innimellom.. og en dag hørtes den sprengt ut.

Vurderer å prøve å bytte til hdmi eller optisk tilkobling i stedet for trådløst mellom tv og lydplanken.

 

Og et siste problem er hdmi 2, denne er merket som pc, men fungerer ikke sammen med skjermkortet mitt.. tv merker noe blir tilkoblet, men får ikke signal.

Kobler jeg til hdmi 3 fungerer det med en gang og oppløsningen er riktig.

Men det merkelige er at skjermkortet som er innebygd i hovedkort, fungerer fint på hdmi 2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...