Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny sommer, nye raske mopeder/scootere.


possa

Anbefalte innlegg

Noen andre som har et sommerprosjekt gående?

Min scooter er klar, gjør ca 75km på strekka nå, mangler noe lakk og sånt, men håper å ha den klar og trygg for veien innen Juni.

 

 

Gleder meg til sommersynet av mopeder og scootere som suser bortover veiene i 60-80 km/t. 

 

Gjør meg glad at mer enn 50% av alle som faktisk har en moped/scooter fjerner plomberingen.

 

Hvem gidder å bry seg om hva staten mener, når regelen om 45km/t faktisk er livsfarlig. Stå på!  :dremel:

Endret av possa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trimming av mopeder er forbudt etter vegtrafikkloven § 13 femte ledd.

 

HVA KAN STRAFFEN BLI:

Blir du tatt med trimmet moped får du et forenklet forelegg på kr 4200 etter forskrift om forenklet forelegg i vegtrafikksaker. Etter regler innført med virkning fra 1. juli 2011 fører det at man blir tatt for trimming av moped også med seg at man blir registrert med prikk i forhold til tap av førerkortet.

https://www.ung.no/lovbrudd/2888-Kj%C3%B8rer-trimmet-moped.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er relativt ny her på forumet, men har hatt mange timer på mopedportalen.com, veldig mye fornuftig der :-)

 

 

Jeg har jo da diverse mopeder og er mer enn gjennomsnittet interessert i mekanikk osv ?

 

En av mopedene

Yamaha dt 50

Nylakkert ramme, 2k grunning og lakk på sprøyte, alle kåper nylakkert

Motor er godt oppgradert og :-)

 

Airsal asso

Bidalot racing veiv

Metrakit mrd carbon clutch

Voca rookie 50/70 eksos

Dellorto 24 forgasser

Malossi vl 18 reed

Stage 6 twist powerfilter

Helt nye lager, simmeringer osv

Motorblokk sandblåst og lakkert :-)

 

 

Går 100-110 ekte :-)

Lenke til kommentar

Gleder meg til sommersynet av mopeder og scootere som suser bortover veiene i 60-80 km/t. 

 

Gjør meg glad at mer enn 50% av alle som faktisk har en moped/scooter fjerner plomberingen.

 

Hvem gidder å bry seg om hva staten mener, når regelen om 45km/t faktisk er livsfarlig. Stå på!  :dremel:

Jeg er bare delvis enig med deg her. 45km/t er ikke "livsfarlig". Det er mindre "livsfarlig" når man minsker hastigheten da det er bevist at høy fart dreper hyppigere. 

 

Dog får man mer flyt i trafikken hvis mopeder gjør 60-70km/t (slik dem gjorde før i tiden). Men at ulykkestallene vil endre seg tviler jeg på. Man vil nok få flere ulykker av alvorlig art når hastigheten økes. 

 

Jeg kjører selv motorsykkel på det fjerde året og har kjørt bil i 22 år. Moped kjørte jeg kun fra jeg var 16-18 år. Så jeg har nok en del mer trafikal erfaring enn det du har. Jeg husker også at jeg tenkte som deg når jeg kjørte moped.

 

Det er liksom mer alment godtatt at man trimmer mopeden litt. Til og med mange foreldre er med på dette. Men det mange glemmer er at man som 16-åring er helt grønn når det kommer til erfaring i trafikken. Man lever i en lykkerus over at man slipper å gå til fots og man tyner disse mopedene for det det er verdt uten å tenke på oppgradering av bremser og andre ting.

 

Så ja, jer er egentlig for at mopeder generelt sett burde fjernet denne plomberingen, men da vill jeg også mene at opplæringen bør forbedres. Slik det var når jeg kjørte moped så kjørte vi i kolonne etter kjøreskolelærer. Man skulle virkelig gjøre mye galt før man klarte og drite seg ut der og dermed ikke få førerbeviset.

 

Her mener jeg det bør være en slags oppkjøring man MÅ klare.

 

Som bilist og motorsyklist så ser jeg mopedister hver eneste dag som vingler rundt i veibanen hvor sporvalg er tydeligvis ikke et tema i det hele tatt. Helt opplagt en trafikkgruppe jeg ikke stoler på i trafikken. Hverken som bilist eller motorsyklist. 

 

Tenk også på evt. konsekvenser hvis du skulle kjøre på noen eller en annen eiendom hvor fart var en hovedårsak til sammenstøtet. Er du sikker på at du har forsikringen i ryggen med trimmet moped? Er du klar over at du kan bli gjeldsslave allerede før barten har begynt å klø?

Lenke til kommentar

Man trenger da ikke være noen einstein for å forstå at sjansen for å bli drept øker når farten øker...

 

Men du kan lese litt her blandt annet:

http://www.vegvesen.no/fag/publikasjoner/Publikasjoner/VD+rapport/_attachment/212467?_ts=12f53de6ee8&fast_title=H%C3%B8yrisikogrupper+i+vegtrafikken.pdf

 

Se på side 20 (tror jeg det var)

 

Unge førere på lett MC er dem som er høyest utsatt. Årsaken er liten erfaring og høy fart som oftest.

 

På moped er det ikke så vidt jeg vet registrert noe i dette skjemaet, men det er nok fordi farten er såpass lav som den er. Kun lettere skader vil jeg tro som ikke blir registrert i systemet.

 

Hovedpoenget er jo at man redder liv.

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

 

Legg gjerne frem bevis som sier at lav fart fører til hyppigere drepte i trafikken...

Jeg kan komme med en påstand som ikke kan tilbakevises:Fart har aldri drept noen.
Nei, det er personen som kjører som ikke henger med og gjør feil. Men så er det også vanskelig å kjøre fort uten en fører.

 

Uansett en teit diskusjon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...