Gå til innhold

Trenger vi egentlig digital postkasse?


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt digital postkasse et års tid. På denne tiden har jeg kun mottatt ett brev på denne måten, alle de andre får jeg på epost eller som gammeldags, papirbasert post enda jeg oppfordrer mine forbindelser til å bruke digital postkasse. De som digipost egentlig ble laget for, de offentlige etater, sliter med å ta det i bruk.

Hvorfor?

For at digital postkasse er for tungvint å bruke eller rett og slett for at det ikke er bruk for det?

Digital postkasse, en flopp?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før digital postkasse blir en statlig styrt tjeneste som alle offentlige etater og banker forsikringselskap o.l. bruke hvis en kunde har det, kommer ikke jeg til å skaffe meg det.

 

Slik det er nå, så er det jo to private firma, e-boks og digipost vi kan velge mellom.

Snakk om idioti å begynne dette med å ha to forskjellige å velge mellom!

Burde ikke dette være 1(én) portal, og under full statlig kontroll?

 

Nei, ikke regn med meg som kunde før det er én postkasse og én ansvarlig, staten!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis Altinn er så velfungerende som digital postkasse, hvorfor får jeg ingen brev der,

og hvorfor henger Difi på ryggen min og nærmest truer meg til å skaffe meg e-boks eller digipost?

 

politikk, kun politikk ..... - Altinn var jo tidlig på banen med å tilby seg å være den offentlige digitale postkassen, men politikk gjorde at det ble bestemt at Posten skulle få denne oppgaven (Som en "trøstepremie" for at vi sender  færre og færre brev) samt at de jo da måtte åpne for konkurranse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Forøvrig, "Digital postkasse" er et tåpelig navn på tjenesten. Helt vanlig epost har jo en "digital postkasse". Det blir jo som om noen lager et nytt kjøretøy og kaller det for "elektronisk bil".

For meg er hele greia litt merkelig, de ønsker å innføre noe småtteri som kan løses greiere på andre måter.

Imidlertid;

Dersom det fantes en personlig konto ett sted, og alle dine kontakter måtte benytte denne kontoen, ville det blitt lettere for den enkelte. Via linker burde det kunne fungert som innlogging mot alle kontakter. Altså at dokumenter, nettbank, forsikring, strøm, tjenester stat & kommune alle var tilgjengelig fra et "dashboard" på din "personlige konto".
(...men for gyds skyld, hold sosiale medier laaaangt unna!)

Lenke til kommentar

Hadde vært deilig om det hadde betydd at man slapp å få brev i posten. Posten kunne tatt betalt for å skanne manuelle brev og sende disse til den digitale postkassen.

 

Brev og papir er ut.

 

Dessverre betyr nok ikke digital postkasse at man slipper brev, så da er det bare en glorifisert email.

Lenke til kommentar

 

Digital postkasse, en flopp?

Er det mulig at det offentlige byråkratiet har sløst bort dine penger?

 

Regner med du har regnet nøye på dette, og vet sikkert at det er sløsing? For eksempel hvor mye porto og arbeid som er spart ved å få folk over på digitalt, den miljømessige gevinsten av mindre papir, og de sosialøkonomiske aspektene ved å skape arbeidsplasser for de som utviklet løsningen?

Lenke til kommentar

"Vanlig" e-mail er også kryptert og sikker nok!

Hvis målet med digital postkasse var å sørge for at sensitiv informasjon ikke ble liggende på yahoo, google og microsoft sine servere i utlandet, så var vel ikke danske e-Boks så lurt heller...

 

Nei, de kunne trygt holdt seg til å sende ting på innbyggernes personlige e-mail, men alt skal gjøre så f... omstendelig i norge.

Lenke til kommentar

 

 

Digital postkasse, en flopp?

Er det mulig at det offentlige byråkratiet har sløst bort dine penger?

 

Regner med du har regnet nøye på dette, og vet sikkert at det er sløsing? For eksempel hvor mye porto og arbeid som er spart ved å få folk over på digitalt, den miljømessige gevinsten av mindre papir, og de sosialøkonomiske aspektene ved å skape arbeidsplasser for de som utviklet løsningen?

 

og de sosialøkonomiske aspektene ved å ta jobben fra alle postmennene...

Lenke til kommentar

"Vanlig" e-mail er også kryptert og sikker nok!

Hahhahaha! Dagens!

 

og de sosialøkonomiske aspektene ved å ta jobben fra alle postmennene...

Vell, tror ikke den årlige masseutsendingen av slike papirer fører til mer eller mindre jobber for postmennene.

Man har ikke større behov for postmenn i Februar selv om selvangivelsen sendes i post i mars.

 

Så epost er noe helt nytt i Norge?

Jeg vet ikke med deg, men jeg foretrekker at mine konfidensielle dokumenter fra skattevesen, sykehus og politi ikke sendes til en epost der tilbyderen systematisk leser igjennom eposten og selger informasjonen videre til reklametilbydere.

 

Skal man ha en tjeneste som er sikker, og trygg for brukerne, så har man to valg:

1 - Brukeren betaler for den selv.

2 - Staten tilbyr dette som en del av infrastrukturen i samfunnet.

 

Vi kan totalt gå bort fra alternativ 1. Folk vil ikke betale for noe som de tror de kan få gratis, og basert på at dere tror epost og digital postkasse er det samme så er jo det beviset. Og da sitter man bare igjen med alternativ 2.

Lenke til kommentar

 

"Vanlig" e-mail er også kryptert og sikker nok!

Hahhahaha! Dagens!

 

og de sosialøkonomiske aspektene ved å ta jobben fra alle postmennene...

Vell, tror ikke den årlige masseutsendingen av slike papirer fører til mer eller mindre jobber for postmennene.

Man har ikke større behov for postmenn i Februar selv om selvangivelsen sendes i post i mars.

 

Jeg er klart tilhenger av mindre papir og mer digitale tjenester, men det var du som dro inn arbeidsplasser i dette spørsmålet.

 

Og når det gjelder kryptering; du må forklare oss hvorfor "digital postkasse" sin kryptering er bedre enn google og microsoft sin kryptering.

Du kan forklare under her:

Lenke til kommentar

Og når det gjelder kryptering; du må forklare oss hvorfor "digital postkasse" sin kryptering er bedre enn google og microsoft sin kryptering.

Du kan forklare under her:

Fordi når du mottar eposten i google sin innboks, så leser de igjennom den. kan google lese det du mottar er det ikke kryptert.

“Our automated systems analyse your content (including emails) to provide you personally relevant product features, such as customised search results, tailored advertising, and spam and malware detection. This analysis occurs as the content is sent, received, and when it is stored.”

Digipost er bygget nettopp for å forhindre dette.

 

Selvfølgelig kan man få epost som er end-end kryptert og der de ikke analyserer innholdet, men det må man betale for, og er dermed ikke "vanlig" epost.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...