Gå til innhold

[Løst] Feriepenger


Kajac

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skal begynne i ny jobb, og i den anledning slutter jeg i den gamle (no shit)...

 

Det har dukket opp et spørsmål ang. feriepenger:

 

Skal jeg ha utbetalt feriepengene opptjent I FJOR ved siste lønning hos gammel arbeidstaker? Skal jeg skatte for dette? Normalt sett skatter man ikke for feriepenger fra fjorårdet.

 

Jeg vet jeg skal skatte for feriepenger opptjent i år (2017), men hva med feriepengene opptjent i fjor hvis de utbetales nå i mars?

 

Google gir meg utydelige svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så jeg kan da kreve å få utbetalt feriepengene opptjent i 2016 trekkfritt sammen med min siste lønning?

Ja, feriepenger for 2016 skal du ha utbetalt uten trekk. I tillegg skal du selvfølgelig også ha utbetalt opptjente feriepenger for 2017, men disse skal bli gjenstand for forskuddstrekk.

 

I utgangspunktet skal du ha feriepengene utbetalt sammen med siste lønning før du slutter, men noen arbeidstagere ønsker å utsette feriepengeutbetalingen til sommeren, selv om dette strengt tatt er i egen disfavør. Argumentet er at de ikke stoler nok på seg selv, og frykter at de skal ha svidd av feriepengene på tant og fjas før ferien.

 

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78190

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...