Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Utvidet WiFi-rekkevidde - så billig som mulig


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har et nettverksoppsett hjemme som skissert under. Navet i nettverket er en aldrende Asus RT-N66U, der TV og PC (via lang kabel) er koblet til fast. Kravet er å få god nok WIFI-dekning i resten av leiligheten, som er på drøye 50 kvadratmeter. Spesifikt trenger jeg at signalstyrken

  • På soverommet er god nok til å opprettholde forbindelse med tilkoblede telefoner.
  • På kjøkkenet er god nok til at internettradioen opprettholder forbindelsen (denne driver og ramler ut altfor ofte nå, og DAB+ er ikke noe alternativ, for det høres [=()r_|/|=\/£g ut).

Spørsmålet er hvordan jeg skal løse dette problemet billigst mulig. Jeg har to hovedalternativer:

  1. Bytte ut ruteren med en mer moderne (og sterkere). Jeg greier ikke å finne ut om kjøkkenradioen er utstyrt med 801.11ac, så jeg vet ikke om dette vil hjelpe, men en Nighthawk X4S (9/10 hos HW.no) har kanskje også bedre rekkevidde på de eldre standardene enn det N66U kan levere..?
  2. Sette på en eller annen duppeditt på soverommet, der PCen nå er koblet rett i ruteren fra stua. Hva er i så fall billigst og enklest å putte der? Jeg ønsker gjerne at en slik løsning ikke medfører enda flere SSIDer og medfølgende problemer med at dingsene ikke sømløst bytter fra ett nett til det neste, men det viktigste er at ting fungerer.

På forhånd takk for tips :-)

 

 

post-86467-0-36399100-1487248365_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva å prøve flytte ruteren til gangen (Entre) muligen det kan løse problemet bedre.

Beste vil være å kjøpe ny ruter, men like greit å sjekke om å ha enhetene nærmere løser problemet.

Takk for tips. Jeg har vært inne på tanken selv, men det er dessverre ikke en veldig aktuell løsning, av flere grunner.

  • Det er ingen spesielt gode steder å plassere ruteren i entreen. Jeg har også en HDD tilkoblet med USB, så denne måtte da også stå i gangen.
  • Har ingen strømuttak i entreen
  • Det vil kreve litt ekstra patching av kabler
  • Jeg kobler av og til andre dingser rett i routeren, og dette blir litt verre om ledningene må strekkes til gangen.

Tror du ny ruter vil gjøre susen, selv tatt i betraktning at kjøkkenradioen neppe støtter de aller kuleste nye teknologiene? Har ikke funnet så mange direkte sammenligninger av ytelsen til den jeg har og de modellene som nå er aktuelle.

 

Men jeg ser vel at jeg er i ferd med å lande på konklusjonen at jeg trenger ny ruter.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har veggpynt i gangen, så kan du jo gjøre routeren og harddisken til et designelement i leiligheten din ;) Litt "girlish" kanskje, men et eksempel: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/6b/e1/22/6be1228c8189e8283d238cd2ff228cb8.jpg

 

Alternativt sett opp to like routere med samme SSID hvor den første tildeler IP (DHCP) og den andre bare er et aksesspunkt. Slik har jeg løst det selv, hjemme i mitt 3-etasjes hus. 

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har veggpynt i gangen, så kan du jo gjøre routeren og harddisken til et designelement i leiligheten din ;) Litt "girlish" kanskje, men et eksempel: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/6b/e1/22/6be1228c8189e8283d238cd2ff228cb8.jpg

 

Alternativt sett opp to like routere med samme SSID hvor den første tildeler IP (DHCP) og den andre bare er et aksesspunkt. Slik har jeg løst det selv, hjemme i mitt 3-etasjes hus. 

 

Slett ikke dumt. Det var vel mest pynten oppå som var "girlish". Jeg kunne også ha gjemt den oppå et skap som går nesten til taket i entreen, men det er som sagt ikke noe tilgjengelig strøm der, og jeg tror ikke jeg gidder å begynne å trekke opp ny kurs, eller hente strøm fra taklampa. Tror kanskje jeg kommer til å gå for en ny router. Hvis ikke den er sterk nok, kan jeg confe min nåværende Asus som AP på soverommet.

Lenke til kommentar

Jeg har Asus AC RT 68U i ett 200 kvm hus som går over 2 etg tiltross for at routeren står i enden i 1 etg. Veldig fornøyd! Full dekning over alt. Dette er dog et litt eldre hus. 

 

Ellers er jeg blitt veldig glad i Ubiquity trådløs. Ikke gratis, men for litt over 1000 lappen får du Unifi Ap AC LR, som ikke bare ser bra ut, men som du enkelt kan plassere i entreen. Denne gir du bare strøm over PoE, som følger med. God dekning, og gode hastigheter. Utrolig enkel og konfigurere også, via kontroller som du setter opp på en PC.

 

Anbefales!

Lenke til kommentar

[...] Unifi Ap AC LR [...] Anbefales!

 

Aha, dette så spennende ut. Men denne sender ikke signal videre, eller hva? Så da må jeg evt. trekke en ny kabel fra ruteren på stua og ut i gangen?

 

EDIT: Ser pro-utgaven har to ethernet-porter. Betyr det at jeg klippe ledningen fra stua til soverommet i entreen, sette på to nye RJ45 og så koble på UniFi-AP uten strømledning?

Endret av ragev
Lenke til kommentar

 

[...] Unifi Ap AC LR [...] Anbefales!

 

Aha, dette så spennende ut. Men denne sender ikke signal videre, eller hva? Så da må jeg evt. trekke en ny kabel fra ruteren på stua og ut i gangen?

 

EDIT: Ser pro-utgaven har to ethernet-porter. Betyr det at jeg klippe ledningen fra stua til soverommet i entreen, sette på to nye RJ45 og så koble på UniFi-AP uten strømledning?

 

 

Jeg er litt usikker på hvordan det er med videreføring av nettverkskabelen, men siden du skal ha PoE på den bør du uansett dra en ny kabel til AP'en. 

 

Har du kabler dratt i veggen, eller langs list? Det blir jo ikke lange strekket ifra Router til èntre :)

 

 

Her ville jeg plassert AP, og da er det jo ikke et så ille strekk. Du trenger kun 1 nettverkskabel, ingen strøm, den legger du ved routeren.

2017-02-17_1508.png

Endret av Dapp47
Lenke til kommentar

 

Jeg er litt usikker på hvordan det er med videreføring av nettverkskabelen, men siden du skal ha PoE på den bør du uansett dra en ny kabel til AP'en. 

 

Har du kabler dratt i veggen, eller langs list? Det blir jo ikke lange strekket ifra Router til èntre :)

 

 

Her ville jeg plassert AP, og da er det jo ikke et så ille strekk. Du trenger kun 1 nettverkskabel, ingen strøm, den legger du ved routeren.

 

 

Takk igjen. Etter litt mer grubling, tror jeg løsningen kanskje blir å kjøpe en ny ruter. Da kan jeg, som RRhoads påpeker, bruke min gamle RT-N66U som AP / switch ved siden av PCen på soverommet :-)

 

Tipper jeg går for enten Nightswitch X4S eller den nye TP-Link Archer, som begge har fått gode reviews på hw.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...