Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bilsalg uten kontrakt som kjøper ønsker å heve


Lillee

Anbefalte innlegg

Hei.

Solgte en Mercedes Benz E220 2000 mod for 14 dager siden for 16000 kr. Bilen har gått 365000 km.

Igår begynte kjøper med at de ville heve bilkjøpet pga feil de hadde oppdaget.

-Lekker olje fra EGR ventil pga en skrue som mangler.

- Mer rust enn de forventet. ( Alle bilene viser rusten veldig godt.)

- Dysetettninger må byttes.

- Hull i bakpotte

-Rust i kanalen på førerside.

 

Bilen er kjøpt uten kontrakt og betalt før den var sett på og kjøpere hentet bilen ei uke etter betaling.

 

Jeg opplyste om rust som jeg viste om samt at jeg ikke trodde det var noe mer galt med bilen annet enn at det var svartrøyk fra den ved pådrag.

Den skruen som mangler på EGR ventil viste jeg om men hadde helt glemt å opplyse om å der la jeg meg langflat.

All rusten som var på bilen har jeg sendt skikkelige bilder av før salg.

 

Jeg sa også når kjøpere hentet bilen at de kunne få gå over den der å da, noe de ikke ønsket.

 

Kontrakt ble aldri nevt vedrørende salget så jeg lurer egentlig på hvilke rettigheter jeg har nå. Om jeg bare må godta å hente bilen tilbake eller om jeg kan gå videre med dette til en advokat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det de gjør gjeldende av potensielle mangler utgjør ikke et vesentlig kontraktsbrudd, som er kravet for å heve en kjøpsavtale mellom to privatpersoner.

 

Skruen på EGR-ventilen må du rette, alternativt gi prisavslag for (men det er ikke utenkelig at det prisavslaget kan være null, gitt at bilen kostet 16 000 kr).

 

Hva er det det er aktuelt at du skal gå videre med? Kreve inn kjøpesummen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har sagt at jeg kan få min far som bor nærmere til å komme å ordne det skruhullet da denne må gjenges opp og det må settes i en ny skrue. Dette ønsker ikke kjøper.

De har sagt at de skal ta advokat for å få hevet kjøpet. Etter det jeg har lest meg frem til i henhold av regler og lover så har de ingen grunn til å heve kjøpet, men blir så usikker i forhold til de sms jeg får av kjøper.

Bilen er omregistrering i kjøpers navn hvis det har noe å si.

De mener også at de stiller sterkere enn meg fordi det ikke er kontrakt.

Endret av Lillee
Lenke til kommentar

Selger har rett til å forsøke å rette selv, jf. kjøpsloven § 36. Nekter kjøperen å ta imot tilbudet kan kjøperen ikke kreve prisavslag eller heving, jf. kjøpsloven § 37.

 

De stiller sterkere enn deg bevismessig fordi det ikke ble skrevet kontrakt. Du vil for eksempel slite med å påberope deg "som den er"-forbehold, påberope deg at kjøper ble tilbudt å undersøke/prøvekjøre bilen, og du vil ha vansker med å dokumentere at du ga informasjon hvis det bare ble gitt muntlig.

 

Jeg antar at de ikke har betalt? Det fine her er at du trenger ikke advokat for å ta saken til Forbrukertvistutvalget - og hvis du tar saken til Forbrukertvistutvalget med krav om betaling kan du som hovedregel ikke bli idømt noen form for saksomkostninger selv om du taper (forbrukertvistloven § 16), i motsetning til i forliksrådet.

Lenke til kommentar

Selger har rett til å forsøke å rette selv, jf. kjøpsloven § 36. Nekter kjøperen å ta imot tilbudet kan kjøperen ikke kreve prisavslag eller heving, jf. kjøpsloven § 37.

 

De stiller sterkere enn deg bevismessig fordi det ikke ble skrevet kontrakt. Du vil for eksempel slite med å påberope deg "som den er"-forbehold, påberope deg at kjøper ble tilbudt å undersøke/prøvekjøre bilen, og du vil ha vansker med å dokumentere at du ga informasjon hvis det bare ble gitt muntlig.

 

Jeg antar at de ikke har betalt? Det fine her er at du trenger ikke advokat for å ta saken til Forbrukertvistutvalget - og hvis du tar saken til Forbrukertvistutvalget med krav om betaling kan du som hovedregel ikke bli idømt noen form for saksomkostninger selv om du taper (forbrukertvistloven § 16), i motsetning til i forliksrådet.

 

Bilen er betalt & omregistrert i kjøperens navn.

Det er 14 dager siden de kjøpte bilen og ca 1 uke siden de hentet den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...