Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Web serveren min funker ikke. Har fast ip..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt apache og litt sånt installert på en server som jeg har brukt på LAN. Nå har jeg fått bredbånd, og av en eller annen grunn fikk vi fast IP.

Hvordan skal jeg få til at når http://IP-adressen/ tastes inn i nettleseren, så går den rett til maskinen som har webserveren?

Internett deles til maskinene på nettverket (hvor webserveren befinner seg) med en 3com ruter.

Har satt opp dette i "firewall" instillingene:

Virtual Server IP Address: 10.0.0.2 (dette er nettverks-IP'en til webserven)

Service Ports :Web(http) 80

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har hatt apache og litt sånt installert på en server som jeg har brukt på LAN. Nå har jeg fått bredbånd, og av en eller annen grunn fikk vi fast IP.

Var det ikke du som fikk 192.168.* IP-er fra ISP?

Skrevet (endret)

Men jeg finner ingen instillinger i ruteren hvor jeg kan rute forespørsler til de forskjellige PC-ene... :( Er en 3com ruter, men webbasert kontrollpanel. Ingen NAT instillinger så vidt jeg kan se.

agvg: Nei, jeg fikk 82.xxxx IP, men ruteren måtte ha 192.168 - siden ISP'ens gateway er 192.168.0.1.

Høres nesten ut som om BKK har bare installert XP på en PC med rask internett og brukt network setup wizard til å dele internett med kundene... :p

Endret av GeeZuZz
Skrevet
Men jeg finner ingen instillinger i ruteren hvor jeg kan rute forespørsler til de forskjellige PC-ene... :( Er en 3com ruter, men webbasert kontrollpanel. Ingen NAT instillinger så vidt jeg kan se.

agvg: Nei, jeg fikk 82.xxxx IP, men ruteren måtte ha 192.168 - siden ISP'ens gateway er 192.168.0.1.

Høres nesten ut som om BKK har bare installert XP på en PC med rask internett og brukt network setup wizard til å dele internett med kundene... :p

? Har routeren ip 192.168.x.x mot internett (mot din isp)? I såfall er det ikke rart det ikke fungerer. 192.168 er private ipadresser som ikke fungerer på internett.

Skrevet

Den har vel 192.168.x.x mot ISP'en ja, men IP'en min på internett er 82.101....

Her er bilder fra instillingene:

- Internett

- LAN

- Firewall

Internett funker jo fint. Problemet er vel egentlig at jeg må få ruteren til å sende folk som skriver inn IP'en min i en nettleser, til å sendes til PC-en som har apache installert.

Skrevet
Den har vel 192.168.x.x mot ISP'en ja, men IP'en min på internett er 82.101....

Her er bilder fra instillingene:

- Internett

- LAN

- Firewall

Internett funker jo fint. Problemet er vel egentlig at jeg må få ruteren til å sende folk som skriver inn IP'en min i en nettleser, til å sendes til PC-en som har apache installert.

Du ligger bak en router, i og med du får 192.168.0.30 som IP fra ISP.

Enten kjøres det en router sentralt i nettet hos ISP eller så er ADSL-modemet ditt satt opp som router fra ISP.

Det får ikke blitt noe særlig annet, uansett betyr det at du ikke vil få folk inn på den serveren før du får åpnet og videre sendt portene i den egentlige routeren.

Hva du gjør i denne 3com-routeren vil ikke spille noen rolle i og med de aldri kommer så langt som frem til den.

Skrevet (endret)

Argh... Nå er jeg rimelig forvirret. Betyr det altså at BKK går fungerer som en mellommann for alt jeg gjør på internett? Den IP'en de sa jeg hadde fått er egentlig ikke min - de bare sender alt som sendes til den IP adressen videre til meg?

Er dette kanskje årsaken til at jeg får litt dårlig ping? 35ms mot vg.no?

Hvis dette er tilfellet går vel det meste i grus tenker jeg... :wallbash:

Endret av GeeZuZz
Skrevet
Argh... Nå er jeg rimelig forvirret. Betyr det altså at BKK går fungerer som en mellommann for alt jeg gjør på internett? Den IP'en de sa jeg hadde fått er egentlig ikke min - de bare sender alt som sendes til den IP adressen videre til meg?

Er dette kanskje årsaken til at jeg får litt dårlig ping? 35ms mot vg.no?

Hvis dette er tilfellet går vel det meste i grus tenker jeg... :wallbash:

du er vel like langt hvis dette er tilfelle, ja. ser ut som om bkk gjør en nat på sin router.

så med mindre du kan få dem til å gi deg en ip som kan bli nådd fra internett, funker ikke dette. 10.0.0.x og 192.168 er ikke 'ekte' ip-adresser, men brukes lokalt. så i ditt tilfelle skjer det to nat-inger før trafikken kommer frem.

høres ut som et bedritent opplegg, hvis du spør meg.

Skrevet

Ja dette høres dårlig ut.

Får ta kontakt med dem å høre. Men hvordan skal dette problemet forklares? Hvordan ville dere formulert problemet? Jeg er ikke helt 100% sikker på hvordan dette funker, så da kan det bli litt feil.

Skrevet
Ja dette høres dårlig ut.

Får ta kontakt med dem å høre. Men hvordan skal dette problemet forklares? Hvordan ville dere formulert problemet? Jeg er ikke helt 100% sikker på hvordan dette funker, så da kan det bli litt feil.

si det som det er - du vil sette opp en personlig webside, men vil gjerne sette opp webserveren din selv, fremfor å bruke geoshitties eller andre dårlige reklame-finansierte sider. Går ut fra at du ikke har tenkt å sette opp en kommersiell side - mulig de griner på nesen da. Hvis de har en måte å løse problemet ditt på. går jeg ut fra at de gir deg et hint.

Om de gidder å gjøre noe med det, er vel avhengig av hvilke vilkår du har skrevet under på - hvilken tjeneste du faktisk betaler for. Selv synes jeg det er hårreisende å levere bredbånd uten mulighet for å sette opp personlige servere.

Skrevet (endret)

Det stod i avtalen at vi ikke kunne sette opp servere, men jeg antar at det gjelder kommersielt. De sa ingenting når jeg nevnte at jeg vill bruke port 80 og 21 til web og ftp forrige gang jeg snakket med dem.

Men jeg tror jeg bruker "remote desktop" som et eksempel, jeg ønsker nemlig også å kunne koble meg på min egen PC via remote desktop som bruker port 3389.

Men bare et spørsmål: Har de noen som helst mulighet for å rute de forskjellige portene til forskjellige IP'er på nettverket mitt? F.eks, kan de sette opp på sin ruter, at hvis noen sender en forespørsel til port 80, så skal den rutes til IP 10.0.0.2 på MITT nettverk?

Forresten, sett at jeg hadde en egen IP direkte mot internett - jeg kunne vel ikke kommet noe lenger uansett? Ser ikke ut til at ruteren min har noen funksjon for å rute forespørsler til de forskjellige portene til bestemte PC-er?

Edit: Jeg lager en ny tråd i stedet. Dette har utviklet seg til et annet problem.

Endret av GeeZuZz

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...