Gå til innhold

Stadig mer aggressiv etterretningsvirksomhet mot Norge. IKT-Norge tror digitalt grenseforsvar blir innført


Anbefalte innlegg

«Eit russisk verkemiddel for påverke vestleg opinion har dei siste to åra vore å manipulere sosiale medium», heter det rapporten. 

Dette er interessant pga flere grunner.

 

Første grunnen er vel "rapporten" som ble publisert i USA - den samme som inneholdt ingen bevis av hacking i det hele tatt - som tross at den innehold mange sider var egentlig dedikert først og fremst til å diskutere Russia Today sin rolle i informasjon og propaganda i og imot USA. Faktisk kan jeg aldri huske noen på så høyt nivå være så manisk opptatt av massemedier, til den grad at den tas med i rapporten om "hacking" der dette er egentlig ganske så off topic. Pluss så har det vært diverse one-linere, blandt annet fra høye herrer fra Pentagon som tross sine stillinger skal plutselig aktivt delta i politiske debatter og kommer med slike geniale påstander som "weaponized information" til å beskrive utenlandske massemedier.

Siden norsk utenrikspolitikk er så tett knyttet til hva de jour agenda i Wash.D.C. er, så er disse påstandene fra PST ikke noe nytt sånn sett. Man har egentlig bare ventet til "sjefen" setter tonen, og så videreføre det ned hierarkiet med egne små justeringer i forhold til den generelle beskjeden.

Det som er også ikke nytt på noe måte er at slik innflytelse (utenlandske massemedier) er absolutt ikke nytt. Nå har ikke Norge hatt noe sentral rolle i Radio Liberty / Radio Free Europe og hele rekken med videreutviklinger som stammer fra dette prosjektet, men i sin helhet er både informasjon og propaganda (massemedier, sosiale fora, nettsamfunn etc) ikke noe nytt, heller er det ikke noe nytt at visse aktører tar en mer aktiv rolle i slike samfunn i form av ikke-statlige organisasjoner. Og nei, jeg mener ikke Russland vs Vesten men omvendt. De har florert der borte, og senest fikk seg en liten overraskelse at i likhet med eksisterende lovverk i USA så må de også registrere seg som utenlandske agenter. Jøss, så slemme de er da.

 

Derimot så gjelder dette ikke massemedier, hvis de spiller etter reglene. Og oftest er leken veldig enkel: rapporter visse synspunkter som passe med den gjeldende doktrinen, og helst rapporter om ting som lokale medier ikke vil snakke om. Det gjør tross alt mest vondt der det er ømt. Og å dekke tema som "ikke passer inn" har vært nøkkelordet hele veien. Dette er så avgjørende at det ikke kan understrekes nok, rett og slett. Så man har egentlig to valg: lage denne meget fruktbare grobunnen ved å ha uærlige, ensidige og kastrerte massemedier som synger etter tonen som visse herrer setter - eller være kritiske, helst så kritiske at noen journalister må kjempe for yrket sitt i rettsystemet, og dekke alt slik at man kan helt ærlig si at hvert stein har vært snudd alrede. Denne leksen har mange ikke lært, og så "plutselig" så kom RT og Sputnik og da er man "plutselig overrasket" at de har fått seg fotfeste. Velkommen etter, heter det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvis Russland sitter på kritisk informasjon som kan brukes "mot" oss i "politiske proseser" , så foreslår jeg at vi legger ned diskusjonen om digitalt grenseforsvar. Mangel på åpenhet er et stort demokratisk problem og hvis Russland kan lage åpenhet for oss, så kan Russland ironisk nok gjøre Norge mer demokratisk.

 

Slipp løs informasjon! Informasjon har ikke drept noen. Tvert i mot.

 

Forøvrig så forventet jeg ut fra tittel at det var en NTB artikkel. Jeg ble overrasket over at det var digi redaksjonen. Siden det først ikke var NTB ble jeg dog ikke overrasket over at det var Røise som var forfatter. Ikke annet å forvente av han enn at han blir brukt som en nyttig idiot til å spre politisk propaganda.

Dette er utrolig naivt!

Tror du Russland vil offentliggjøre flere sider av en sak?

Nei, de vil offentliggjøre det som passer dem best, og gjerne tatt ut av sin sammenheng, samt fore på med falske opplysninger.

Jeg tror ikke du skjønner hvordan dette foregår.

 

 

Naturligvis gjør de det. Jeg tror ikke du forstår hvordan demokratiet skal foregå heller. Vi bor, angivelig, i et demokrati. Russland skal ikke kunne ha noe som ikke tåler dagens lys, ellers er befolkningen ført bak lyset. Hvis land vet at skjelett i skapet vil bli offentliggjort på sitt verste tenkelige tidspunkt, så vil det enten stimulere til færre skjelett i skapet eller så vil det føre til mistet troverdighet og at folket tar makten fra disse folkene.

Lenke til kommentar

La oss ta et helt ferskt eksempel... Nyere overskrifter har vist oss at noen visstnok har prøvd å hacke Arbeiderpartiet. Et kjapt søk viser meg at arbeiderpartiet.no ligger på en utenlandsk server. En utenlandsk makt som hadde forsøkt å hacke Arbeiderpartiet sine servere hadde altså gjort dette *helt* uten å passere det digitale grenseforsvaret. Hva i alle dager er vitsen da? Det blir som å montere lås på ytterdøra for å beskytte bankkontoen din...

Lenke til kommentar

Det hele er totalt latterlig. At landssvikeren og demokratimorderen Lysne i det hele tatt fikk åpnet kjeften sin er meg uforståelig. Og i tillegg legger PST og E-tjenesten seg på samme linje som tullingene i USA som påstår at Russland hacket valget? Det er ikke fremvist et fnugg av bevis der over pytten, og ei heller her i pottittåkerren. Synes både E-tjeneste og hele hurven burde først tatt seg en valium, og så etterpå kanskje gått på et ordentlig kurs i sikkerhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...