Gå til innhold

Spørsmål om vekterkurs (fint om noen vektere kunne svare)


Anbefalte innlegg

Jeg tok vekterkurs trinn 1 for over 6 måneder siden og nå som jeg skal ta trinn 2 sier de at mitt vk trinn 1 ikke er gyldig mer og at jeg må ta eksamen for den på nytt.

 

Dette er loven de refererte til «Allerede etter trinn 1 kurset kan man begynne å jobbe, men det må fullføres resten av utdanningen før man har jobbet 850 timer (vikar/deltid) eller 6 måneder (heltid). Det står nevnt i Forskrift om vaktvirksomhet, §10.

 

Som jeg har forstått det så må resten av vekterkursene bli tatt før man har jobbet som vekter i 6 måneder. Greia er at jeg ikke har jobbet som vekter etter at jeg tok kurset, så betyr ikke dette at mitt vk 1 kursbevis fortsatt er gyldig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tok vekterkurs trinn 1 i førstegangstjenesten og jobbet ikke i vekterfirma før 3 år etterpå. Du trenger bare trinn 1 for å få jobb som vekter. Søk jobb som vekter og legg ved diplomet ditt fra trinn 1. Vekterkurs trinn 2 får du når du har startet å jobbe. Det er dine 30 første timer som er opplæring i jobben.

Lenke til kommentar

Del 1 har en gyldighet på 6 mnd, da det er ment at man skal få arbeidserfaring/prøve ut yrket før de dyrere del 2 og 3 startes på. Hvis du ikke tar del 2&3 før de 6 mnd er gått, så kan selskapet ditt søke om disp. for at del 1 enda er gyldig evt så må du ta del 1 på ny før du går videre.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Hei jeg har  et kjapt spørsmål  når jeg var i militæret i 2006 tok jeg å fulførte vekterkurset.

Det var todelt å da hetet de 2 kursene intoduksjoskurs 

Og vekterkurs.

jeg har ikke jobet i bransjen tidligere men ønsker å entre den nå, vil mine kurs da være gyldige eller må jeg  gjenomføre de på nytt

Lenke til kommentar
On 8/27/2021 at 2:32 PM, Knut Andre said:

Hei jeg har  et kjapt spørsmål  når jeg var i militæret i 2006 tok jeg å fulførte vekterkurset.

Det var todelt å da hetet de 2 kursene intoduksjoskurs 

Og vekterkurs.

jeg har ikke jobet i bransjen tidligere men ønsker å entre den nå, vil mine kurs da være gyldige eller må jeg  gjenomføre de på nytt

For noen år siden kom det strengere krav til utdanningen, samt at de som allerede jobber innen yrket må regodkjennes. Det er mulig at de med godkjent utdanning før 2018 slipper unna med bare regodkjenning, men er ikke helt sikker. 

Endret av Windoge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...