Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan får man tak i tingrettsdommer?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har selvfølgelig forsøkt å søke hos Lovdata og Norges Domstoler for å se om dommen ligger tilgjengelig på nettet?

 

Du har jo generelt rett på utskrift av alle dommer, med noen få unntak, og for straffesaker har du kun rett til utskrift av saker nyere enn fem år osv.

I enkelte saker skal personalia anonymiseres, slik at det kan være at retten må gjøre dette før du kan få utskrift.

 

Det er Forskrift om offentlighet i rettspleien som avgjør hvordan innsynplikten gjennomføres, og kapittel 4 er ganske klart

 

§ 9.Enhver som har krav på utskrift av en rettsavgjørelse eller som har rett til innsyn i saksdokumenter i sivile tvister etter tvisteloven § 14-2 til § 14-4, skal på anmodning få tilsendt utskrift via post, telefaks, elektronisk post eller liknende.

 

 

Med andre ord, du kan få tilsendt utskrift av en dom du har innsyn i, per e-post, å det koster ikke penger.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Ja jeg har søkt på lovdata, den ligger ikke der.

Det er en sak om kjøp og salg av bolig. Jeg er ikke på noen som helst måte involvert i saken, bare nysgjerrig. 

 

Hvordan vet jeg om jeg har rett til innsyn? Synes det var litt vanskelig å vite ut fra innlegget ditt. 

 

Må jeg sende noe info om meg selv til tingretten?



Anonymous poster hash: a5463...e99
Lenke til kommentar

 

Koster det penger?

 

 

Nei.

 

 

Det er en sak om kjøp og salg av bolig. Jeg er ikke på noen som helst måte involvert i saken, bare nysgjerrig. 

 

Hvordan vet jeg om jeg har rett til innsyn? Synes det var litt vanskelig å vite ut fra innlegget ditt. 

 

Må jeg sende noe info om meg selv til tingretten?

 

 

 

Du behøver ikke sende noe info om deg selv, og du behøver ikke begrunne forespørselen. Det skal veldig mye til at dommen i en sak om kjøp og salg av bolig er unntatt offentligheten. 

Endret av Vegard#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...