Gå til innhold

Problemer med ekstern hdd


aqdas

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har kjempestor problem. Har en 3TB Seagate hdd som jeg har delt i 3 eller 4 partisjoner. husker ikke helt siden jeg bruker den sjelden. Problemet er at jeg lagde Windows System Recovery Disk på den ene partisjonen. Men nå viser det seg at på Min Datamaksin så vises det kun den ene Recovery Disken men ikke de andre partisjonene. Jeg gikk inn på diskbehandling. Der viser den 3 partisjoner på denne hdd (legger ved bildet). Den ene er den jeg lagde som System Recovery Disk. Men de to andre vises som utildelt. Nå skjønner jeg ikke hva jeg skal gjøre. Har mange viktige ting og tang oppi der. Kan noen være vennlig og hjelpe meg? Jeg bruker windows 10. på forhånd takk..

post-62012-0-21156000-1485432497_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner at du vil redde filene.

Bare for å ha gjort det, kan du slå av pcen, bytte USB port og se om det er det samme etter omstart? Ikke at jeg tror det hjelper, men likevel, bare for å ha gjort det.

 

det gjordet jeg før jeg postet her. så det hjalp ikke.

Lenke til kommentar

Da så. Det går an å konvertere disken til GPT med DISKPART, men ser at det er anbefalt å ta backup av dataene før man gjør det.

Så jeg er faktisk ikke sikker på hvordan du skal gå frem videre.

 

Det er i alle fall et klassisk GPT problem, siden disken får den 2 TB partisjonen og 700+ GB partisjonen.

Er det noe annet som har forandret seg siden sist du brukte disken? Du kjører 64bit versjon av Windows 10?

 

Edit: Du kan ev lese her og bruke det Windows programmet de nevner:

http://www.disk-partition.com/diskpart/convert-gpt-4125.html

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Da så. Det går an å konvertere disken til GPT med DISKPART, men ser at det er anbefalt å ta backup av dataene før man gjør det.

Så jeg er faktisk ikke sikker på hvordan du skal gå frem videre.

 

Det er i alle fall et klassisk GPT problem, siden disken får den 2 TB partisjonen og 700+ GB partisjonen.

Er det noe annet som har forandret seg siden sist du brukte disken? Du kjører 64bit versjon av Windows 10?

 

Edit: Du kan ev lese her og bruke det Windows programmet de nevner:

http://www.disk-partition.com/diskpart/convert-gpt-4125.html

 

det som er forandret er at 2TB disken var også delt før. altså jeg hadde 2 på 1TB hver, som den ikke er nå. jeg er redd for å miste filene. har lest flere steder at man kan lage nytt volum i diskbehandling. men da vil den også formattere disken. Det sies at man kan redde filene ved å bruke partition wizard eller liknende..

Lenke til kommentar

Ja ikke lag ny partisjoner eller lignende, da er alt tapt.

Leste du linken jeg ga deg? Ville prøvd det Windows programmet og sett om du kunne konvertert disken til GPT. Men om du får noen advarsler om at data blir slettet eller lignende, så avbryt. Men det står faktisk at den skal kunne gjøre det uten tap av data.

Skal sies at jeg aldri har testet det programmet selv.

Lenke til kommentar

Det viktigste er at man unngår å skrive data til den eksterne disken, dersom det er mulig. Filene er der på disken, så sant de ikke blir overskrevet. En endring fra MBR-disk til GPT-disk vil kun skrive data til et område helt i starten av disken, og derfor neppe overskrive noen av filene.

 

Et program som muligens kan være til hjelp er Active@ Partition Recovery ( http://www.partition-recovery.com/ )

Jeg har brukt en forgjenger av dette programmet til å finne igjen partisjoner og filer på en disk som plutselig en dag påsto at den var uformattert og helt tom. Det funket den gangen, men jeg kan ikke garantere at det gjør det for deg.

Lenke til kommentar

Ja ikke lag ny partisjoner eller lignende, da er alt tapt.

Leste du linken jeg ga deg? Ville prøvd det Windows programmet og sett om du kunne konvertert disken til GPT. Men om du får noen advarsler om at data blir slettet eller lignende, så avbryt. Men det står faktisk at den skal kunne gjøre det uten tap av data.

Skal sies at jeg aldri har testet det programmet selv.

 

jeg leste linken du ga meg. nå har jeg klart å gjøre om MBR til GPT. før hadde jeg 2 utildelte partisjoner. nå viser diskbehandling bare en. er det normalt? hvordan redder jeg filene nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...