Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] BSOD pga. for høy temperatur? Noen kloke hoder? :)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Håper noen kan hjelpe en litt forvirret fyr med bare gjennomsnittlig peiling på hardware og feilsøking :)

 

Kort fortalt krasjer PCen (BSOD) ved høy belastning av CPU. Typisk under eksportering av videoklipp fra Adobe Premiere. Det er stort sett bare da CPUen får kjørt seg maks i opptil flere minutter. Jeg mistenker at kjølingen min er for dårlig.

 

Her er systemet mitt (selvbygg):

  • Fractal Design Define R4 Black
  • Intel Core i7 4790K 4.0GHz
  • ASUS Z97-A
  • Cooler Master G750M 750W
  • Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM
  • Crucial BallistixSport 2x8GB 1600MHz
  • Gigabyte GeForce GTX770 2GB OC
  • Crucial MX100 256GB
  • Win 10

 

Jeg har installert både SpeedFan og CPUID HWMonitor for å overvåke temperaturen, men her begynner forvirringen. De rapporterer ikke helt likt. Når maskinen er idle så viser de CPU-temperatur stort sett likt. Den ligger da på 32C +/- et par grader. Når jeg stresser CPUen med eksportering av video, eller Prime95, så tar det ikke lang tid før CPUID HWMonitor viser at den vipper mellom 98 og 99 grader. SpeedFan har samtidig maks vist 70 grader.

 

Når temperaturen viser 98-99 grader i HWMonitor, så dropper CPU utilization i Task Manager ned fra 100% og gradvis nedover til rett under 80%, samtidig som temperaturen fremdeles vipper mellom 98-99 grader.

 

Dette skjer både under eksportering av video, og i 2 av testene til Prime95 (Small FFTs og In-place large FFTs). Da jeg testet Blend i Prime95, så droppet ikke CPU utilization da temperaturen nådde 99 grader i HWMonitor, og etter noen sekunder med 99 grader og 100% CPU load så fikk jeg BSOD med Whea Uncorrectable Error, noe jeg såvidt har skjønt (eventuelt misforstått) har noe med temperatur å gjøre?

 

Er dette garantert et temperaturproblem, eller er det for tidlig å konkludere? Jeg er nemlig mer enn villig til å svi av noen hundrelapper for et nytt kjølesystem (har bare stock-kjøler nå), men her har jeg rett og slett ikke peiling på hva som er bra, og hva som passer systemet mitt. Noen ganger går det greit å eksportere videoklipp i både 10, 20 og 30 min, mens andre ganger får jeg BSOD etter 5 min.

 

Dette problemet har fulgt meg helt siden PCen var flett ny, og selv tålmodige meg begynner å bli ganske frustrert nå.

 

Noen som har noen kloke innspill og som kan hjelpe meg videre på veien? :)

Endret av joartho
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar! Hvordan sjekker jeg om prosessor er overklokket? Tror luftgjennomstrømningen er ok. Sikkert ikke tipptopp, men har en vifte framme og bak i kabinettet, der den fremste suger inn og den bakerste blåser ut, og temperatur på hovedkort har vel tilgode å komme over 30 grader. 

Lenke til kommentar

Vil tro det er kjøleren som ikke har skikkelig kontakt med cpu. Skaff deg isopropanol eller lignende for å fjerne gammel kjølepasta mellom cpu og kjøler, og ny kjølepasta til å erstatte den gamle og forsøk å feste kjølern på nytt. Sjekk at klipsene er hele og sitter som de skal.

 

Det kan forøvrig være lurt å bytte kjøler med det samme, dersom du uansett vurderer det. BeQuiet Pure Rock er mye for pengene.

Endret av fudun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det har vært fiklet mye i BIOS, gå tilbake til default.

Takk for nyttige tips!

 

Jeg tok av kjøleren, og det var bare flekkvis med kjølepasta. Selve kjøleren virket å sitte helt fast uten noe slark. Skal kikke på den kjøleren du tipset om! Er det en spesiell type kjølepasta jeg bør gå for, eller vil alle duge?

Lenke til kommentar

Før brukte jeg Arctic Silver 5 eller i alle fall Arctic Silver. https://www.prisguide.no/produkt/arctic-silver-5-16955

 

Men vil tro at det meste vil fungere langt bedre enn situasjonen du nå er oppe i. Kjøp det som er lettest og raskest for deg å få tak i, og så kan du heller bytte til Arctic Silver om du fortsatt skulle ha problemer med kjøling.

Endret av myhken
leif
Lenke til kommentar

Før brukte jeg Arctic Silver 5 eller i alle fall Arctic Silver. https://www.prisguide.no/produkt/arctic-silver-5-16955

 

Men vil tro at det meste vil fungere langt bedre enn situasjonen du nå er oppe i. Kjøp det som er lettest og raskest for deg å få tak i, og så kan du heller bytte til Arctic Silver om du fortsatt skulle ha problemer med kjøling.

Supert, tror jeg nærmer meg en løsning her! Det enkleste for meg er vel egentlig bare å kjøpe alt jeg trenger fra samme nettbutikk for å spare frakt. 

 

Er denne kjøleren kompatibel med systemet mitt? Av det jeg klarer å forstå så virker det som at det burde fungere? Kjøleren nevnt lenger opp (BeQuiet Pure Rock) er ikke tilgjengelig hos komplett.

https://www.komplett.no/product/657097/datautstyr/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-luftkjoeling/cooler-master-hyper-212-evo-cpu-kjoeler#

 

Og fungerer dette like greit som isopropanol?
 
Denne kjølepastaen har fått mye bra omtale ser jeg, men kjøleren jeg linker til kommer visst med egen kjølepasta (ikke påsmurt), så da blir vel dette litt overkill?

 

 

Lenke til kommentar

 

Er denne kjøleren kompatibel med systemet mitt? Av det jeg klarer å forstå så virker det som at det burde fungere? Kjøleren nevnt lenger opp (BeQuiet Pure Rock) er ikke tilgjengelig hos komplett.

 

Den er kompatibel, du har et 1150 system, og den støtter alle 115x systemer.

 

 

Og fungerer dette like greit som isopropanol?

 

Vil jeg tro. Det viktigste er at den gamle kjølepastaen fjernes helt. Og denne skal gjøre jobben.

 

Det viktigste for deg er å få kjølepastaen på riktig, og sørge for at det er god kontakt med kjøleren. Før kjørte jeg alltid med slike gode kjølere, men de siste årene har jeg faktisk bare brukt kjøleren som kommer sammen med CPUen. Så lenge det er god kontakt og kjølepastaen er riktig, så opplever jeg ikke høyere temperaturer enn 50 grader på min i5 4690K CPU, og bare noen og 40 på min Xeon E3-1245v5 CPU på max load over tid.

 

Men en god kjøler skader jo ikke da (om kanskje lommeboken din ;))

Endret av myhken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Er denne kjøleren kompatibel med systemet mitt? Av det jeg klarer å forstå så virker det som at det burde fungere? Kjøleren nevnt lenger opp (BeQuiet Pure Rock) er ikke tilgjengelig hos komplett.

 

Den er kompatibel, du har et 1150 system, og den støtter alle 115x systemer.

 

 

Og fungerer dette like greit som isopropanol?

 

Vil jeg tro. Det viktigste er at den gamle kjølepastaen fjernes helt. Og denne skal gjøre jobben.

 

Det viktigste for deg er å få kjølepastaen på riktig, og sørge for at det er god kontakt med kjøleren. Før kjørte jeg alltid med slike gode kjølere, men de siste årene har jeg faktisk bare brukt kjøleren som kommer sammen med CPUen. Så lenge det er god kontakt og kjølepastaen er riktig, så opplever jeg ikke høyere temperaturer enn 50 grader på min i5 4690K CPU, og bare noen og 40 på min Xeon E3-1245v5 CPU på max load over tid.

 

Men en god kjøler skader jo ikke da (om kanskje lommeboken din ;))

 

Tenker jeg kan spandere litt på CPUen min nå etter at den har fått pint seg under load et par år :) Takk for meget god hjelp!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal du kjøpe ny kjøler på Komplett, ville jeg heller lagt i en hundrelapp mer og kjøpt en Cryorig H7 enn å kjøpe CM 212 Evo.

 

Du kan se de sammenlignet her

 

Kjøper du ny kjøler, er det som regel kjølepasta med ja. Kjølepastafjernern er garantert helt ok. Isopropanol får du kjøpt på Jernia eller lignende, og er mye billigere. Forsåvidt ganske giftig da.

Ja jeg kikket litt på den kjøleren, men blir litt skremt av at den tydeligvis er litt vanskelig å montere (i følge kommentarer på komplett). Jeg sitter alltid med hjertet i halsen når jeg fikler inni kabinettet :) I dag brukte jeg foreksempel en halvtime bare på å få koblet av ledningen til kjøleren fra hovedkortet. Satt helt stuck, og jeg dro så mye at hovedkortet begynte å bøye seg. Ga nesten opp, men til slutt gikk det. Har tydeligvis litt pølsefingrer, så det er ikke lett å bruke riktig teknikk på de små ledningfestene :)

Lenke til kommentar

Kjenner igjen den følelsen fra tidligere. Ikke gøy å rote inne i kabinettet om man ikke føler seg 100% trygg på hva man gjør.

Jeg har blandet erfaring oppover årene med selvbygg, har greid alt fra å kortslutte HK, ødelegge pin på CPU med mer, men etter hvert som man fikler litt, så får man fort erfaring med at det egentlig skal mye til å ødelegge noe, så lenge man er forsiktig da.

 

Bygde ny pc for et par uker siden, og det tok vel en halv time etter at alt var pakket opp.

 

Akkurat den største strømkontakten på HK sitter godt, men litt lirking er det som skal til. Og så har du den lille tappen i midten da som bør vippes litt opp.

 

Montering av CPU vifte er viktig, den må sitte som støpt. Men det er ikke verre enn at du raskt ser om den ikke sitter som den skal etter oppstart, og kan slå av, slå av strøm og justere. Kjølepastaen tåler en slik justering.

Men lar du systemet kjøre for lenge, eller venter for lenge med justeringen, er det anbefalt å begynne på nytt med rensing og ny kjølepasta osv.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått på plass ny kjølepasta og montert kjøleren, men temperaturen er fremdeles veldig høy under 100% bruk av CPU, men har ikke klart å krasje PCen med Prime95 enda, så det er jo bedre enn før. 

 

Temperatur når maskinen er idle er i følge HWMonitor 31 grader. Ca 1-2 grader bedre enn før. Under stresstest går temperaturen raskt opp til 70-80 grader, men så går det bare sakte oppover. Likevel når den 99 grader etter kanskje 10 min. Men ingen krasj selv med 99 grader i over en halvtime.

 

Jeg kjenner på luften som kommer ut fra kjøleren, og det kjennes ut som romtemperatur, men det er kanskje ikke mulig å kjenne om CPU er varm på denne luften?

 

Speedfan har ikke vist mer enn 60 grader under stresstest, noe som er 10 grader bedre enn før. Er litt forvirret over hvilken temperatur som er riktig. Er det andre progammer som måler temperatur som jeg bør teste?

 

Før jeg monterte ny kjøler fjernet jeg all gammel kjølepasta fra CPU. Helt til den ble skinnene ren. Så påførte jeg en klatt (ca på størrelse med en ert) midt på CPU, og monterte kjøleren, og strammet skruene på baksiden. Kjøleren rikker seg ikke så det virker som den sitter bra fast.

 

Kan jeg ha hatt for lite/mye kjølepasta? Eller er temperaturmålingene til HWMonitor muligens helt ute og kjører?

Lenke til kommentar

Sikkert flere måter å ta på kjølepasta, men jeg liker å ta en veldig liten mengde og smøre den utover i et veldig tynt lag. Får vel kjeft for å si det, men bruker faktisk Q-tips til akkurat dette. Da er jeg helt sikker på at hele CPUen er dekt med et jevnt lag.

Høres fortsatt ut som om du har noen utfordringer.

 

Jeg bruker dette til å overvåke bl.a CPU temperatur, er ganske så nøyaktig, for på Intel NUCen min starter viften på 60 grader, og det er da også samme temp som dette programmet viser: http://www.argotronic.com/en/

Lenke til kommentar

Hmmm, ja, ikke lett å si hva som er problemet her. Er maskina stabil nå? 60 grader burde være mer riktig load-temp enn 99 med mindre det fortsatt er noe galt med kjølinga.

 

Har du sett på viftestyring i BIOS? Forsøk å sette CPU-vifta på full pupp og se hva slags temperaturer du får. Hvis det hjelper, kan du tune den litt så den følger temp (ta høyde for at temp-målingen kan være noe feil...)

 

Mange meninger om hvordan man skal ha på kjølepasta, og jeg ser at mange er tilhenger av å bare å på en klatt og klemme den ut med festing av kjøler som du gjorde, men jeg tror en ert er i meste laget. Jeg pleier å bruke et bankkort for å smøre jevnt og tynt på, men mener jeg leste en test der førstnevnte metode kom best ut.

Lenke til kommentar

Takk nok en gang for gode tips, myhken og fudun! :) Jeg lastet ned Argus og den var ganske enig med HWMonitor.

Jeg tok av kjøleren i dag for å se hvordan kjølepastaen hadde fordelt seg. Det så forsåvidt greit ut, men en liten opphoping i ene kanten, noe som kanskje betyr at det var litt for mye, og at jeg ikke fikk strammet skruene jevnt (strammet litt og litt i x-mønster, men ble kanskje ikke jevnt nok likevel).

 

Jeg renset vekk kjølepasta på CPU og kjøler, og la på ny kjølepasta, men litt mindre denne gang. Jeg påførte det som en tynn diagonal strek denne gang, og var enda nøyere med strammingen av skruene.

 

Gjorde ny test i Prime95, og umiddelbart virket det som at temperaturen var lavere. Den lå lenge på maks 83 grader ved 100% CPU load, men så plutselig føk temperaturen oppover og nådde 99-tallet igjen. Kjølevifte går hele tiden på maks når temperaturen bikker ca 70 grader, så det er ikke mer å hente der.

 

Gjorde så Blend test i P95 og lot den kjøre 1 time og 10 min. Tempen lå lenge på ca 83 grader, men da test 6 eller 7 kom, så føk tempen opp til 99 grader. Der lå den i kanskje 10-15 min før det tydeligvis ble en lettere test i P95, og da droppet tempen ned til noen og 80 grader igjen, selv om CPU load fremdeles var på 100%. 2 ganger i løpet av denne timen gikk tempen opp til 99 grader på denne måten.

 

Avsluttet testen etter siste periode med 99 grader, og P95 rapporterer om 0 feil og 0 warnings over hele fjøla.

 

Så gjorde jeg noe jeg burde gjort for lenge siden. Jeg lastet ned AI Suite 3 fra Asus, ettersom jeg jo har et Asus hovedkort. Kjører ny stresstest med P95, og der både HWMonitor og Argus etterhvert viser 99 grader, så stabiliserer tempen seg på 88 grader i AI Suite. Den kommer aldri over dette i en 10-minuttersperiode der de to andre viser 99 grader. Jeg stoler mer på AI Suite ettersom det kommer fra Asus.

 

Fremdeles litt høyere temperatur enn jeg liker, men mye bedre enn at PCen krasjer :) Etter at jeg nå har fått AI Suite på plass skal jeg kjøre en ny skikkelig stresstest. Ser noen nevner 12 til 24 timer, men tror det blir et par-tre timer først. Burde vel gi en god peikepinn på om ting er noenlunde stabilt?

Lenke til kommentar

sjekk ut denna tråden på tomshardware, se avsnitt 12 tror jeg det var. Tror det stemmer kanskje litt med det du opplever, kanskje teste ved faktisk workload ikke syntetisk test?

 

"Note: Do NOT use versions of Prime95 later than 26.6 on 2nd through 7th Generation i3, i5 or i7 CPU's, which all have AVX (Advanced Vector Extension) instruction sets. Recent versions of Prime95 such as 28.9 run AVX code on the CPU's Floating Point Unit (FPU) which causes unrealistic temperatures up to 20C higher. The FPU test in the utility AIDA64 shows similar results. Core i Pentium and Celeron variants, as well as all Core i Previous (1st) Generation and Core 2 processors are unaffected since they do not have AVX instruction sets."

Endret av Mickey_OT
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...