Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] BSOD pga. for høy temperatur? Noen kloke hoder? :)


Anbefalte innlegg

sjekk ut denna tråden på tomshardware, se avsnitt 12 tror jeg det var. Tror det stemmer kanskje litt med det du opplever, kanskje teste ved faktisk workload ikke syntetisk test?

 

"Note: Do NOT use versions of Prime95 later than 26.6 on 2nd through 7th Generation i3, i5 or i7 CPU's, which all have AVX (Advanced Vector Extension) instruction sets. Recent versions of Prime95 such as 28.9 run AVX code on the CPU's Floating Point Unit (FPU) which causes unrealistic temperatures up to 20C higher. The FPU test in the utility AIDA64 shows similar results. Core i Pentium and Celeron variants, as well as all Core i Previous (1st) Generation and Core 2 processors are unaffected since they do not have AVX instruction sets."

 

Se der ja, takk for meget nyttig link! Da skal jeg få på plass riktig versjon av P95 og prøve på nytt! Og ikke minst teste å eksportere en film i Premiere over en lengre periode, da det er dette som tyner CPUen mest ved mitt vanlige bruk.

Endret av joartho
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En liten update. Jeg gjorde en liten test i Premiere nå, der jeg eksporterte ut en fil. Eksporteringen tok 7 min, og temperaturen kom aldri over 65 grader, og den lå lenge stabilt på 65 grader. I følge task manager var CPU utilization hele tiden på 100%, og den vippet mellom 4.12 og 4.16 GHz. Det vil vel si at den er litt overklokket? Eller er det den turbogreien som slår inn? Har ikke så mye kunnskap om dette.

Uansett virker det som at ny kjøler gjorde susen! Får jeg blåskjerm nå under eksportering fra Premiere så kan det ikke være pga. temperaturen. 

 

65 grader er vel ganske safe mtp. levetiden til CPUen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, 65 grader bør være uproblematisk. Hvis maskina nå er stabil til faktisk bruk så er den jo endelig brukbar. Hovedkortet ditt kjører vel litt automatisk overklokk opp mot turboområdet så lenge temperatur tillater det. AI suite gir det muligheter til å styre viftehastigheten så du kan f.eks. teste effekten ved å kjøre på med maks kjøling.

Lenke til kommentar

Ja, 65 grader bør være uproblematisk. Hvis maskina nå er stabil til faktisk bruk så er den jo endelig brukbar. Hovedkortet ditt kjører vel litt automatisk overklokk opp mot turboområdet så lenge temperatur tillater det. AI suite gir det muligheter til å styre viftehastigheten så du kan f.eks. teste effekten ved å kjøre på med maks kjøling.

Virker stabil ja, men det gjenstår å se etter noen uker med aktiv bruk :) Da merker jeg dette uansett som løst, og nok en gang takk for hjelp til alle som har kommet med diverse tips!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...