Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Skuffet med helsetjenesten.


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

For ett år siden fikk jeg en hjernerystelse av en skiulykke.

Legevakten sa alt var normalt. Om en måned etter konstant hodepine besøkte jeg en lege og fikk jeg Voltaren.

Etter hvert begynte soveproblemer (Det var ett halvt år senere innså jeg at dette var relatert til hodepinen.) og jeg var hos legen ett par ganger og jeg fikk sovetabletter og voltaren gang på gang.

Til slutt besøkte jeg en privat lege som tok MR og det sto at alt var normalt. På grunn av dette resultatet følte jeg meg psykologisk i bedre form og overså problemet i noen måneder.

Hittil var det 2 besøk hos allmennlege 2 hos legevakten og 1 hos en privat lege.

Etter stadig bruk av ibux og uro tabletter for enkelt midlertidig lettelse for over ett par måneder bestemte jeg meg for å besøke legen igjen. Første fikk jeg voltaren og så ble jeg henvist til en fysioterapeut som slo fast at nakkemusklene hadde blitt stramme etter ulykken.

Etter 9 behandlinger hos fysioterapeuten med voldsomt massering og bruk av nåler (og i tillegg med en følelse av at jeg måtte avtale time unødvendig ofte) ble det enda verre. Nå hadde jeg hodepine, vondt i nakken og ryggen og i tillegg begrenset bevegelse i nakken. Og så takket jeg nei til flere behandlinger.

Dette var nok for meg å bli skuffet over at problemet ikke blir løst! Jeg hadde akkurat nådd grensen for frikort men takket være studentsamskipnaden var det økonomisk litt mindre stress.  For en student som var meget nøye med hvordan jeg bruker penger var det ikke meningsfull å fortsette behandlingen om jeg ikke fikk noe resultater ut av det.

Etter en måned var det i dag jeg var hos fastlegen for et <siste> forsøk. Denne legen var den 7. lege jeg hadde besøkt. Jeg hadde null forventning av legen men hodepine og vondt i nakken hadde blitt veldig plagsomt. Nå ble jeg henvist til en annen kiropraktor og fysioterapeut og det som jeg hadde et problem med var at jeg ble sagt at jeg ikke trenger en henvisning (jeg fikk en håndskrevet henvisning) og at <<Jeg vet ikke om den fysioterapeuten du var hos var god nok. De som jeg anbefaler er de beste og jeg kjenner dem godt; og hvis du sier ifra at du er min pasient blir du behandlet med ekstra oppmerksomhet. >>   Jeg ble ‘henvist’ til en privat klinikk selv om jeg sa at jeg ikke har råd til det.

Det var det! Har sitter jeg etter ett år av ulykken og skriver dette etter alt som har skjedd, etter jeg måtte avslutte halvmaratonstrening, etter jeg har lagt på 15 kilo og etter å ha lest så mange artikler om hvordan leger ikke tar folk på alvor og lurer på om jeg kommer til å leve med dette hele livet. 


Anonymous poster hash: 51172...1f1



Anonymous poster hash: 51172...1f1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helsevesnet i norge er ikke spesielt bra. Altså, holder du på å dø, så er det det aller beste i verden. Men ellers så er de mer opptatt av å gjøre testen sin og sende deg ut så fort som mulig. Er ikke noe særlig fokus på å fikse deg.

 

Man skal ikke være for syk, man må nemlig være frisk nok til å mase seg frem til å få behandling.

Det er min erfaring med helsevesnet de siste årene.

Lenke til kommentar

På ene siden er man heldig om man møter den allmennlegen som er tilstrekkelig engasjert, til at man føler seg hjulpet med den type plager du beskriver (til dels diffuse og kroniske). På andre siden er ikke medisin en eksakt vitenskap. Det er fremdeles svært mange mennesker hvert eneste år som ikke føler at helsevesendet hjelper. Etter en tids kamp ender f.eks mange kvinner opp med ME eller fibromyalgi diagnoser.

Mitt eneste tips er at du prøver å finne noen i spesialisthelsetjenesten her i landet som du tror kan hjelpe deg. Be så fastlegen om en henvisning og bruk fritt behandlingsvalg (tidligere fritt sykehusvalg, se helsenorge.no).

Lenke til kommentar

På ene siden er man heldig om man møter den allmennlegen som er tilstrekkelig engasjert, til at man føler seg hjulpet med den type plager du beskriver (til dels diffuse og kroniske). På andre siden er ikke medisin en eksakt vitenskap. Det er fremdeles svært mange mennesker hvert eneste år som ikke føler at helsevesendet hjelper. Etter en tids kamp ender f.eks mange kvinner opp med ME eller fibromyalgi diagnoser.

Mitt eneste tips er at du prøver å finne noen i spesialisthelsetjenesten her i landet som du tror kan hjelpe deg. Be så fastlegen om en henvisning og bruk fritt behandlingsvalg (tidligere fritt sykehusvalg, se helsenorge.no).

 

Dette er veldig sant.

 

Om du bor på østlandet, så kan jeg anbefale lovisenberg diakonale sykehus. De har veldig engasjerte folk som har fokus på å få deg frisk.

Lenke til kommentar

Helsevesnet i norge er ikke spesielt bra. Altså, holder du på å dø, så er det det aller beste i verden. Men ellers så er de mer opptatt av å gjøre testen sin og sende deg ut så fort som mulig. Er ikke noe særlig fokus på å fikse deg.

 

Man skal ikke være for syk, man må nemlig være frisk nok til å mase seg frem til å få behandling.

Det er min erfaring med helsevesnet de siste årene.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/helse-og-medisin/tok-ut-hjertet-paa-pasient-men-donorhjertet-var-gitt-bort/a/23581649/

 

Anonymous poster hash: 51172...1f1

Lenke til kommentar

 

Hvor sitter hodepinen og hva trigger det? Vær spesifikk

Bak høyre øyet med triggerpunkt litt bak og under høyre øret. Høyre siden av hodet virker alltid tungt og en liten bevegelse (for eksempel mens jeg pusser tennene) fører til mye vondt.

 

Hei,

 

OK. Det stedet du nevner høres ut som temporalis-muskulaturen på siden av hodet. Senen trekkes ned bak øyet og festes inn i underkjeven.

 

Det  at bevegelse gjør vondt, kan minne mer om vaskulært opphav. F.eks arteriekompresjon av arteria subclavia, i scalenusmuskulaturen. Det er flere ting som kan være tilfelle her, men jeg mener at scalenus og temporalis bør sjekkes nærmere. Kanskje også muskulaturen rett under hodet, altså suboccipitalene.

 

Tør dessverre ikke å gi deg noen tips her uten å ha sett deg, litt for risky.

Lenke til kommentar

 

 

Hvor sitter hodepinen og hva trigger det? Vær spesifikk

Bak høyre øyet med triggerpunkt litt bak og under høyre øret. Høyre siden av hodet virker alltid tungt og en liten bevegelse (for eksempel mens jeg pusser tennene) fører til mye vondt.

 

Hei,

 

OK. Det stedet du nevner høres ut som temporalis-muskulaturen på siden av hodet. Senen trekkes ned bak øyet og festes inn i underkjeven.

 

Det  at bevegelse gjør vondt, kan minne mer om vaskulært opphav. F.eks arteriekompresjon av arteria subclavia, i scalenusmuskulaturen. Det er flere ting som kan være tilfelle her, men jeg mener at scalenus og temporalis bør sjekkes nærmere. Kanskje også muskulaturen rett under hodet, altså suboccipitalene.

 

Tør dessverre ikke å gi deg noen tips her uten å ha sett deg, litt for risky.

 

 

Bra det du sier. Tanken slo meg først at det kan ha skjedd en generell atlas-forskyvning, men jeg synes at det ble litt drøyt med tanke på øvrige symptomer. Men når du beskriver det slik, kan det jo ha ett opphav i min første tanke, og som siden over tid har ledet til det som du beskriver. Hva tror du om dette?

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvor sitter hodepinen og hva trigger det? Vær spesifikk

Bak høyre øyet med triggerpunkt litt bak og under høyre øret. Høyre siden av hodet virker alltid tungt og en liten bevegelse (for eksempel mens jeg pusser tennene) fører til mye vondt.

 

Hei,

 

OK. Det stedet du nevner høres ut som temporalis-muskulaturen på siden av hodet. Senen trekkes ned bak øyet og festes inn i underkjeven.

 

Det  at bevegelse gjør vondt, kan minne mer om vaskulært opphav. F.eks arteriekompresjon av arteria subclavia, i scalenusmuskulaturen. Det er flere ting som kan være tilfelle her, men jeg mener at scalenus og temporalis bør sjekkes nærmere. Kanskje også muskulaturen rett under hodet, altså suboccipitalene.

 

Tør dessverre ikke å gi deg noen tips her uten å ha sett deg, litt for risky.

 

 

Bra det du sier. Tanken slo meg først at det kan ha skjedd en generell atlas-forskyvning, men jeg synes at det ble litt drøyt med tanke på øvrige symptomer. Men når du beskriver det slik, kan det jo ha ett opphav i min første tanke, og som siden over tid har ledet til det som du beskriver. Hva tror du om dette?

 

Så lenge atlas-ligamentene er intakte, så kan dette justeres og korrigeres med meget gode resultater. Suboccipitalene (som jeg allerede har nevnt) stabiliserer dette leddet. Også scalenene vil medvirke hodes tilt og dermed passivt påvirke atlasleddet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvor sitter hodepinen og hva trigger det? Vær spesifikk

Bak høyre øyet med triggerpunkt litt bak og under høyre øret. Høyre siden av hodet virker alltid tungt og en liten bevegelse (for eksempel mens jeg pusser tennene) fører til mye vondt.

 

Hei,

 

OK. Det stedet du nevner høres ut som temporalis-muskulaturen på siden av hodet. Senen trekkes ned bak øyet og festes inn i underkjeven.

 

Det  at bevegelse gjør vondt, kan minne mer om vaskulært opphav. F.eks arteriekompresjon av arteria subclavia, i scalenusmuskulaturen. Det er flere ting som kan være tilfelle her, men jeg mener at scalenus og temporalis bør sjekkes nærmere. Kanskje også muskulaturen rett under hodet, altså suboccipitalene.

 

Tør dessverre ikke å gi deg noen tips her uten å ha sett deg, litt for risky.

 

 

Bra det du sier. Tanken slo meg først at det kan ha skjedd en generell atlas-forskyvning, men jeg synes at det ble litt drøyt med tanke på øvrige symptomer. Men når du beskriver det slik, kan det jo ha ett opphav i min første tanke, og som siden over tid har ledet til det som du beskriver. Hva tror du om dette?

 

Så lenge atlas-ligamentene er intakte, så kan dette justeres og korrigeres med meget gode resultater. Suboccipitalene (som jeg allerede har nevnt) stabiliserer dette leddet. Også scalenene vil medvirke hodes tilt og dermed passivt påvirke atlasleddet.

 

Jeg har blitt henvist til en kiropraktor. Kan dette være en bra start til behaandlingen?

 

Anonymous poster hash: 51172...1f1

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Hvor sitter hodepinen og hva trigger det? Vær spesifikk

Bak høyre øyet med triggerpunkt litt bak og under høyre øret. Høyre siden av hodet virker alltid tungt og en liten bevegelse (for eksempel mens jeg pusser tennene) fører til mye vondt.

 

Hei,

 

OK. Det stedet du nevner høres ut som temporalis-muskulaturen på siden av hodet. Senen trekkes ned bak øyet og festes inn i underkjeven.

 

Det  at bevegelse gjør vondt, kan minne mer om vaskulært opphav. F.eks arteriekompresjon av arteria subclavia, i scalenusmuskulaturen. Det er flere ting som kan være tilfelle her, men jeg mener at scalenus og temporalis bør sjekkes nærmere. Kanskje også muskulaturen rett under hodet, altså suboccipitalene.

 

Tør dessverre ikke å gi deg noen tips her uten å ha sett deg, litt for risky.

 

 

Bra det du sier. Tanken slo meg først at det kan ha skjedd en generell atlas-forskyvning, men jeg synes at det ble litt drøyt med tanke på øvrige symptomer. Men når du beskriver det slik, kan det jo ha ett opphav i min første tanke, og som siden over tid har ledet til det som du beskriver. Hva tror du om dette?

 

Så lenge atlas-ligamentene er intakte, så kan dette justeres og korrigeres med meget gode resultater. Suboccipitalene (som jeg allerede har nevnt) stabiliserer dette leddet. Også scalenene vil medvirke hodes tilt og dermed passivt påvirke atlasleddet.

 

Jeg har blitt henvist til en kiropraktor. Kan dette være en bra start til behaandlingen?

 

Anonymous poster hash: 51172...1f1

 

Anbefaler deg å unngå knekking (manipulasjon) av nakke og atlas. Det er ikke en god ide ved tidligere trauma. Sier ikke at kiropraktor ikke er bra, men unngå manipulasjon av NAKKE i ditt tilfelle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...