Gå til innhold

Ingen IPv6 med Get?


Anbefalte innlegg

Jeg har Get-bredbånd gjennom en Cisco-ruter (EPC3940ADL, levert av Get). Den står i Router mode: IPv4 og jeg får følgelig ingen IPv6-adresse. Ser ingen mulighet til å velge IPv6 i rutermenyen og på Get sine nettsider står det ingen ting om IPv6. Leiligheten var nybygd i 2016.

 

Hva er det som mangler? Støtter ikke Get IPv6?

 

Hvorfor jeg trenger IPv6? Jeg bare vil ha det...

Endret av Bardus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hør med GET, hos canaldigital må man aktivere det eller bestille det hos levrandøren.

Fordelen med ipv6 er man har flere adresser per kunde da med ipv4 sies det verden ikke har nok adresser.

Foreløpig har det aldri vært noe problem.

 

http://www.cisco.com/c/en/us/td/docs/security/fwsm/fwsm40/configuration/guide/fwsm_cfg/ipv6_f.pdf

Som du ser i denne pdf filen er det ikke enkelt å sette opp det selv. normalsett på asus router setter du adresser til native for å få ipv6 under ipv6 innstillinger.

Lenke til kommentar

Hør med GET, hos canaldigital må man aktivere det eller bestille det hos levrandøren.

Fordelen med ipv6 er man har flere adresser per kunde da med ipv4 sies det verden ikke har nok adresser.

Foreløpig har det aldri vært noe problem.

 

http://www.cisco.com/c/en/us/td/docs/security/fwsm/fwsm40/configuration/guide/fwsm_cfg/ipv6_f.pdf

Som du ser i denne pdf filen er det ikke enkelt å sette opp det selv. normalsett på asus router setter du adresser til native for å få ipv6 under ipv6 innstillinger.

For det første er IPv4 et problem. Hvorfor tror du vi har NAT?

 

For det andre - hvorfor drar du inn Cisco Firewall Service Module-konfigurasjon, som er et firewall-blad til et Cisco chassis, i en diskusjon om IPv6 hjemme?

 

Å sette opp IPv6 hjemme handler stortsett om å krysse av for IPv6, og eventuelt sette opp brannmurregler for det. Skal du ha mer avansert oppsett er det litt vanskeligere, men samtidig konseptuelt enkelt fordi det er slik protokollen er tenkt brukt - rutet, hele veien, med offentlige adresser, og du har store nok adresseområder til å sette det opp som tenkt, blant annet med /64 til klientnett og slikt. F.eks. CD gir /48, som gir deg 65536 subnet å leke med hjemme.

 

Det er heller ikke spesielt vanskelig å sette det opp på en Cisco, men det krever jo som alt annet at man vet hva man gjør på...

Endret av barfoo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Get har IPv6 for alle kunder, jeg har IPv6 fra Get måtte ikke gjøre noe som helst. 

 

Har du en router etter get sitt modem? 

 

Selv har jeg EPC3010, siden jeg veit jeg kan gjøre router/wifi funksjoner bedre enn det som leveres i combo modem til 100kr fra en ISP.

 

Det er den Cisco-ruteren som Get leverte. Fungerer som kabelmodem også. Coax inn. Finner ingen konfigvalg for IPv6 i det hele tatt i admin-grensesnittet, noe jeg synes er rart da dette er et nybygg og da også nytt utstyr. Må være noe jeg overser...

Endret av Bardus
Lenke til kommentar

 

Get har IPv6 for alle kunder, jeg har IPv6 fra Get måtte ikke gjøre noe som helst. 

 

Har du en router etter get sitt modem? 

 

Selv har jeg EPC3010, siden jeg veit jeg kan gjøre router/wifi funksjoner bedre enn det som leveres i combo modem til 100kr fra en ISP.

 

Det er den Cisco-ruteren som Get leverte. Fungerer som kabelmodem også. Coax inn. Finner ingen konfigvalg for IPv6 i det hele tatt i admin-grensesnittet, noe jeg synes er rart da dette er et nybygg og da også nytt utstyr. Må være noe jeg overser...

 

Kan du be om at de setter det i bridge modus? eller bruker du wifi som følger med?

Lenke til kommentar

 

 

Get har IPv6 for alle kunder, jeg har IPv6 fra Get måtte ikke gjøre noe som helst. 

 

Har du en router etter get sitt modem? 

 

Selv har jeg EPC3010, siden jeg veit jeg kan gjøre router/wifi funksjoner bedre enn det som leveres i combo modem til 100kr fra en ISP.

 

Det er den Cisco-ruteren som Get leverte. Fungerer som kabelmodem også. Coax inn. Finner ingen konfigvalg for IPv6 i det hele tatt i admin-grensesnittet, noe jeg synes er rart da dette er et nybygg og da også nytt utstyr. Må være noe jeg overser...

 

Kan du be om at de setter det i bridge modus? eller bruker du wifi som følger med

 

Jeg kan sette den i bridge modus selv. Det er et valg i menyen. Bruker denne boksen som wifi router.

Lenke til kommentar

Get har IPv6 for alle kunder, jeg har IPv6 fra Get måtte ikke gjøre noe som helst.

 

Har du en router etter get sitt modem?

 

Selv har jeg EPC3010, siden jeg veit jeg kan gjøre router/wifi funksjoner bedre enn det som leveres i combo modem til 100kr fra en ISP.

Nei, det stemmer ikke. GET har v6 tilgjengelig for de fleste privatkundene kundene sine.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...