Gå til innhold

trenger hjelp til valg av komponenter til server.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trur eg ville ha gått for eit AMD system til den prisen, kvifor folk meiner at AMD ikkje duger til server kan dei holde for seg sjølve(Athlon MP system er populære i tallknusecluster, må vere ein grunn til det). Ville ogso ha vurdert å bruke fleire nettverkskort der CS er dedikert til det eine. Av ein eller anna grunn trur eg at det vil virke positivt på forsinkelsen. (slepp vente på ein kø av pakker o.l.)

 

Med eit nix system utan GUI trur eg at 512MB ram vil holde.

Lenke til kommentar
helst ein rimelig intel pentium... amd og celeron duger ikkje te server.

:thumbs: .....du har fått sagt dine visdoms ord :love:.....vis jeg har forstått det rett, så bruker broren din en p3 800mhz t server?...en amd kan umulig være dårligere enn den?...men på ein aen side så kostet den jo litt mindre :ermm:

ok krø||e fine den, bare ein ørliten forskjel fra denne fremtidige serveren og min bror sin e at hans e ikkje CS server men bare ein ftp/webhost server... you take the point???

 

 

 

anyway.... tror nok me må nedgradere cpu'ene litt... trenge isje xp2500 eller p42.66. amd i form av xp2500 pris klassen e dugelige te server men samtidigt, så vil eg nok heller satse på ein bilige pentium, rundt 2ghz+.

 

Ikkje forstå meg feil eg e ein stor AMD supporter. Har xp2800 sjøl...

kor får du tag i ein pentium 4 på 2.0 ghz?

Lenke til kommentar
helst ein rimelig intel pentium... amd og celeron duger ikkje te server.

:thumbs: .....du har fått sagt dine visdoms ord :love:.....vis jeg har forstått det rett, så bruker broren din en p3 800mhz t server?...en amd kan umulig være dårligere enn den?...men på ein aen side så kostet den jo litt mindre :ermm:

ok krø||e fine den, bare ein ørliten forskjel fra denne fremtidige serveren og min bror sin e at hans e ikkje CS server men bare ein ftp/webhost server... you take the point???

 

 

 

anyway.... tror nok me må nedgradere cpu'ene litt... trenge isje xp2500 eller p42.66. amd i form av xp2500 pris klassen e dugelige te server men samtidigt, så vil eg nok heller satse på ein bilige pentium, rundt 2ghz+.

 

Ikkje forstå meg feil eg e ein stor AMD supporter. Har xp2800 sjøl...

kor får du tag i ein pentium 4 på 2.0 ghz?

prblemer med synet??? det står pentium 2ghz+... må eg ta det inn med skje te deg.....................?

 

pentuim 2ghz+ = >2ghz = merr en 2ghz ....

Lenke til kommentar

altså 2.6ghz....koffår begynne du å whine om någe aent...ein 2.6 koste rundt 16-1800....og ein amd 2500 barton+ koste 700-1000....kan du ikje bare holla kjeften å få bror din t å sedda opp den superserveren hans....kanskje me bare ska droppa dg, så tar me me ein aen :p

Endret av Krø||e
Lenke til kommentar

Viser litt hvor mye peiling folk har på cs servere i denne tråden ja :cool:

Personlig har jeg kjørt en cs server på en p3 933Mhz og 512MB ram :)

Kan nevne instalerte programmer/kjørende programmer:

CS1.5

httpd (apache for dem som ikke skjønte det ;) )

mysql

ftp

et par bnc'er

 

dette var de mest krevende programmende jeg hadde.

Hadde dog maxplayers 4 på cs serveren, har bare 128Kbit ut :(

Men til poenget, den serveren lå med en load på rundt 0.1 - 0.4 Og det er ikke mye!

En slik server bør ikke akkurat spesialiseres på å være knallstabil. Det mest ustabile ved denne serveren er strømmen (ja teite hafslund energi :p ) alla strømbrudd.

Og når man tenker over at, nei amd er ikke stabilt nok (noe som er bare tull) så pass på at man gjør den ustabil ved å sette inn en jalla q-tec strømforsyning.

 

Da var oppsettet ferdig:

 

116244 AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz Barton

- Socket A 333MHz bus, 512kb På lager:

100+ 794,39 794,39

122348 Western Digital Caviar 120GB IDE 7200RPM

- Special Edition 8MB cache WD1200PB På lager:

100+ 875,00 875,00

118692 Asus A7N8X-X hovedkort for Socket A

- nForce2 400/MCP, ATX,ATA133,USB2.0,LAN På lager: 500+ 741,64 741,64

113518 TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5

- 32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz) Kommer

04.12.2003 723,44 1 446,88

115236 Cooler Master CPU-Vifte Socket A/7/FCPGA

- CP5-6J31C, Copper Base AMD XP2800+ På lager: 500+ 113,75 113,75

Avg.: 0,00

Totalt: 3 971,66

'

Skulle det bli for dyrt så kaster du vekk 512 ram eller kjøper en 1900+ og sparer inn litt der :)

 

Dette oppsettet er for å være på den sikre siden :thumbs:

 

SpinnangR: kan du begrunne utsagnet ditt ovenfor ?

Endret av LoS
Lenke til kommentar

når eg seie eg isje foreslår amd og celeron så meile eg jo selv sagt de biligere produktene... (xp2500 e bra nok).

 

 

xp2500 e ok, men me tenkte nok på å ha någe biligere. og etter 2500+ så går cachen ner. någe som ikkje passe te server. tror ikkje eg trenge sei så møye mer.....du tar nok poenget. ;)

 

 

Når det gjelder det at du isje får tag i ein pentium rundt 2ghz så e d og bare tull!

 

 

 

(edit: litt merr forklarendes)

Endret av SpinnangR
Lenke til kommentar

Må nok slå følge med de som sier at PAT er et must. Ulempen med det er at systemet ditt sannsynligvis blir litt dyrere. Dedikerte spill-servere bruker sjeldent/aldri GUI, derfor vil et hvilket som helst skjermkort duge i massevis.

 

Hvis du har planer om å kjøre to spill samtidig (cs+cs), er det nok å foretrekke å bruke to nettverkskort og en god switch. Da får du minst mulig pakketap.

kombinasjonen AMD og Asus A7N8X-deluxe (tror jeg det heter) er en fornuftig løsning. Det hovedkortet har to NIC'er integrert. Nå er ikke jeg sikker på hvor mye HD CS-servere trekker, men en generell regel i servere er at de skal tåle "multitasking" bra. Du finner tester på nettet om hvilke som er best til dette (SCSI er "ALLTID" best i dette, men også dyrt). 512MB ram minimum.

 

Lykke til! ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bare litt info om hva som skal til for server...

Det første man må gjøre er å finne ut hva behovet er..

10 player eller f eks 32 player...

 

hvis man sier man vil ha 2 stk 10 playere tror jeg du skal få til det med en p3 733 med 256mb ram. Disk og skjermkort er nesten uvesentelig litt avhengig av OS.

 

Det kjappeste os'et for en CS server idag er faktisk Windows. Linux har begynnt å lagge etter cs 1.5 (hlds 3.1.1.1d) og Steam. Vet ikke om w2k3 er bedre enn w2k.

 

Det som er viktig å huske er at cpu forbruket øker mer enn proposjonalt med antall spillere. På servern over vil en 10 player likke på en 15-40% ut ifra map, plugins osv man bruker på servern. Kjører du denne opp til en 16 player vil servern være på kanten av hva den vil klare. En 32 player kan du bare glemme.

Valg av CPU er også viktig. En P3 1Ghz vil knuse en p4 1,8Ghz. Jeg har prøvd. P4 er en elendig cpu for cs... seff det hjelper med xeon utgaven og og noe over 2,533Ghz. AMD er noe av det bedre du får faktisk.

 

Til sammenliging er BadAss servern er en Dual Opteron 242 nå. Den er på kanten for å drive 2 stk 32 playere. Dette kommer i hovedsak at Linux binaiene har blitt dårligere.

Lenke til kommentar

Jeg ville foreslått å kjøpe en rask harddisk til serveren. Hvis det skal være forseggjort, er SCSI avgjort å foretrekke, pga den mye høyere lese-skrive-søkeytelsen i forhold til ATA. Har sett mange bra brukte SCSI-kontrollere. Og CS tar jo ikke allverdens, så man trenger heller ikke så stor SCSI-disk. men for en enkel server sånn som det dere skal sette opp, vil dere komme langt med å kjøpe en WD Raptor, det verste råskinnet som finnes på ATA-grensesnittet nå til dags. et billigere alternativ, siden SCSI er en del dyrere enn ATA-baserte løsninger.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...