Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleie i borettslag


Gudmunns

Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Jeg bor i ett borettslag, hvor jeg disponerer en del av en tomannsbolig, bestående av 4 etg, kjeller, 1 og 2 etasje pluss loft. 

Jeg har laget en hybel leilighet i kjelleren som jeg leier ut. Alt er godkjent av kommune og borettslag. Siden jeg har bodd i huset selv, så har jeg ikke trengt å søke borettslaget om utleie av denne hybelen. 

 

Jeg skal flytte bort i 2 år nå grunnet jobb, og vil da leie ut min leilighet også. 

 

Må jeg da søke borettslaget om begge utleie leilighetene? Og er det noen mulighet for at styret kan velge å ikke godkjenne dette? Jeg er ikke helt på godfot med styreleder, og jeg er sikker på at vil prøve å stikke kjepper i hjulene for meg hvis han kan. 

 

Håper noen kan hjelpe meg litt. 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utgangspunktet er at du har rett til å leie ut deler av din egen bolig, så lenge du selv bor der, jf. burettslagslova § 5-4.

 

Når du skal være midlertidig borte pga. arbeid har du adgang til å leie ut med styrets samtykke etter burettslagslova § 5-6 første ledd nr. 2. Styret har rett til å godkjenne den enkelte leietaker, jf. annet ledd. Styret må ha saklig grunn for å avslå.

 

Du må i utgangspunktet søke for begge utleieforholdene (siden dine § 5-4-rettigheter faller bort når du ikke lenger bor der). Det vil imidlertid være en svært høy terskel for å avslå et løpende leieforhold med samme leietaker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...