Gå til innhold

Hva tenker dere om tigging?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gatetigging er jeg i mot. Argumentet er at for de som lovlig kan arbeide her i Norge, så har de også velferdsordningen i ryggen. Jeg ga penger til ei gammel dame som tigget da jeg var i Hellas. Men, da vet jeg jo hvor vanskelig det er i det landet. En taxi-sjåfør som prøvde seg i Hellas, motargumenterte jeg på, når han prøvde seg med høyere sluttpris enn forhåndslovet. Var en kort køfri kjøretur likevel. Hadde han ikke gjort dette så kunne han kanskje ha risikert å få litt i tips. Liker ikke frekke folk.

 

De som ikke lovlig kan jobbe her i Norge, har egentlig ikke noe her å gjøre. Med visse unntak, studenter..

Endret av G
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Liker dårlig oppsøkende tigging. Men hva skal man egentlig gjøre med de passive tiggerne. Jeg synes det er problematisk. Men det er et bilde på vår globale verden, som vi får innblikk på gjennom EØS-avtalen. Jeg synes ikke vi skal forby tigging, å løse problemet med å bruke makt gjennom politibruk vil være feil av etiske årsaker. Tigging finnes i gatene våre fordi det er et marked for det. Folk gir penger, ellers hadde de åpenbart ikke vært der. Så sånn sett kan nordmenn takke seg selv for den tilstedeværelsen som er der. Jeg gir ikke til tiggere, jeg mener det er en dårlig, og lite effektiv måte å gi penger til veldedighet. Det vil være tiggere så lenge det finnes de som gir penger, eller vi melder oss ut av EØS. Som er etter min mening en dårlig idé.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det må da bli ett kvalmende paradoks at politikere som ulovliggjør tigging og med det forbyr fattigdom(!) samtidig sitter med hovedansvaret for og nettopp bekjempe fattigdommen som fører til tiggingen.... men som de da helt uten selvransakelse lager lover som rammer de som de selv stod ansvarlige for men ikke evnet å hjelpe.

 

Man skulle nesten tro at alle kunne se at dette blir en helt absurd og totalt uanstendig ansvarsfraskrivelse, der man våger å gå etter ofrene for egen inkompetanse og feilslått politikk. Å inneha politisk makt og samtidig sparke nedover på denne måten blir utilgivelig og stygt å bevitne for alle som enda har litt bakkekontakt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trenger deres hjelp slik at jeg kan fortsette å opplyse dere om Statens ondskap og fordelene av å leve i frihet istedenfor som statens slave, og av en eller annen grunn tror jeg ikke NAV vil hjelpe meg. Tross alt NAV lever av å prøve å gjøre dere alle til tiggere, og misliker de som nekter å underkaste seg og tigger dem på sine knær for å få den hjelpen de hadde blitt fortalt at de "har rett til" (før de faktisk trengte den). ;)

 

i-take-bitcoin-640x627.jpg

 

1CikykrrAGDBswBjD5Rh6v2Wv8zZGKGLnx

 

Just toss a bitcoin into my cup :)

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Det må da bli ett kvalmende paradoks at politikere som ulovliggjør tigging og med det forbyr fattigdom(!) samtidig sitter med hovedansvaret for og nettopp bekjempe fattigdommen som fører til tiggingen.... men som de da helt uten selvransakelse lager lover som rammer de som de selv stod ansvarlige for men ikke evnet å hjelpe.

 

Paradokset er større enn som så, det er nemlig disse samme politikerne som forårsaker fattigdommen. ;)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tråden berører mye.

 

Men, det er ikke slik at alle som tiggere behøver å tigge for å ha til livets opphold. Det finnes organiserte tiggerringer også. Jeg synes politiet kan ha rettigheter til å be dem relokalisere seg om det blir et mønster at de tigger på samme sted. Jeg synes ikke det er dårlig behandling. Dessuten så har ikke politiet mulighet og ressurser til å fotfølge alle tiggere, så de vil nok finne nye steder å tigge på, på tross av at politiet av og til ber dem fjerne seg fra gitt sted.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det må da bli ett kvalmende paradoks at politikere som ulovliggjør tigging og med det forbyr fattigdom(!) samtidig sitter med hovedansvaret for og nettopp bekjempe fattigdommen som fører til tiggingen.... men som de da helt uten selvransakelse lager lover som rammer de som de selv stod ansvarlige for men ikke evnet å hjelpe.

 

Man skulle nesten tro at alle kunne se at dette blir en helt absurd og totalt uanstendig ansvarsfraskrivelse, der man våger å gå etter ofrene for egen inkompetanse og feilslått politikk. Å inneha politisk makt og samtidig sparke nedover på denne måten blir utilgivelig og stygt å bevitne for alle som enda har litt bakkekontakt.

 

Hah. Bra innlegg. Enig.

 

Men jeg vil ikke si 100% er politikkens feil. En hel del av problematikken med uteliggere har også skyld i rusmisbruk (jada, mye av det har også rot i politikken, men ikke alt).

 

 

Paradokset er større enn som så, det er nemlig disse samme politikerne som forårsaker fattigdommen. ;)

Stemmer.

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, jeg er "unconditional" tilhenger av all tigging, så lenge tiggerene ikke truer med vold mot de som ikke vil gi noe.

Ja, altså, alternativet er vel å rane en butikk eller en bank, eller overfalle folk på gaten. Da er vel tigging bedre?

 

Men anno 2017 burde vi ikke hatt tiggere i Norge, det burde være unødvendig, særskilt i et så lite land.

Lenke til kommentar

Kan vi løfte tråden opp til nytt seriøst lavmål. Hva med spørsmålet om jeg kan få lov til å spytte på de verste tiggerne, er det ok? Da jeg synes en del tiggere ikke virker å være ekte seriøse tiggere  ;)

(tviler på at jeg begynner å praktisere noe slikt, men spm. er interessant hva folk vil mene like fullt)

 

Tror dere noen hadde tatt tak i jakka og løftet meg opp, og truet meg med hva faen er det du holder på med (tilskuere altså) ?

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg synes politiet kan ha rettigheter til å be dem relokalisere seg om det blir et mønster at de tigger på samme sted. Jeg synes ikke det er dårlig behandling.

Det er dårlig behandling, med mindre de er i veien for folk, eller skaper problemer.

 

Faktisk er de verste tiggerne jeg vet, disse som står å tigger store pengesummer for at du skal kjøpe noe elendig skrap eller lureri. Mange av dem på TV for eksempel, mellom inneholdet.

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, altså, alternativet er vel å rane en butikk eller en bank, eller overfalle folk på gaten. Da er vel tigging bedre?

Men anno 2017 burde vi ikke hatt tiggere i Norge, det burde være unødvendig, særskilt i et så lite land.

 

 

Kanskje for enkeltindivider, men det er en kjensgjerning at tiggervirksomhet kan være svært innbringende, det har det vært reportasje på synes jeg å huske. Det er altså et alternativ til jobb, som ofte kan betale bedre i timen enn enkelte jobber. Så jeg forstår hvorfor folk kan sitte i timesvis godt påkledd og se forsmådd og kle seg fattige.

 

Det finnes selvsagt alltid "unntak til regelen". Jeg tror både "du og jeg" hadde klart å skille på en rumensk tiggerbande og en narkoman som er helt gåen på kjøret. Men folk velger jo å være uteliggere. NAV skal dessuten sørge for at de har et minste livsopphold også. Det finnes en og annen ideell organisasjon som tar seg av enkelte eller flere av dem. Så det er nok ikke så hardt å være uteligger i Norge enn i en del andre steder i verden. Men, selvsagt jeg har ikke den erfaringen, så jeg kan ikke vite hvor jævlig noen blant flertallet av uteligger kan ha det.

 

Det er nok faktisk mer humant å gi dem mat og kanskje et par billige nye sko, som de ikke får solgt til å kjøpe seg dop eller brennevin for.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Vel, jeg er "unconditional" tilhenger av all tigging, så lenge tiggerene ikke truer med vold mot de som ikke vil gi noe.

Ja, altså, alternativet er vel å rane en butikk eller en bank, eller overfalle folk på gaten. Da er vel tigging bedre?
Det er vel det jeg sier, om du leser en gang til?

 

Men anno 2017 burde vi ikke hatt tiggere i Norge, det burde være unødvendig, særskilt i et så lite land.

Vel, Norge er trolig det landet med høyest andel tiggere i hele verden

http://www.nettavisen.no/na24/1-av-4-nordmenn-gar-pa-nav/8505017.html

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, altså, alternativet er vel å rane en butikk eller en bank, eller overfalle folk på gaten. Da er vel tigging bedre?

 

Men anno 2017 burde vi ikke hatt tiggere i Norge, det burde være unødvendig, særskilt i et så lite land.

 

Kanskje for enkeltindivider, men det er en kjensgjerning at tiggervirksomhet kan være svært innbringende, det har det vært reportasje på synes jeg å huske. Det er altså et alternativ til jobb, som ofte kan betale bedre i timen enn enkelte jobber. Så jeg forstår hvorfor folk kan sitte i timesvis godt påkledd og se forsmådd og kle seg fattige.

 

Å få betalt for å observere folk høres ikke helt dumt ut som en jobb. Men jeg tviler på de fleste tiggere er i den situasjonen at de er tiggere frivillig.

 

Det med utenlandske tiggere er en helt annen ting. De har ikke friheter og rettigheter i Norge under normale forhold. Problemet her er vel mangel på kontroll over innvandring og manglende vilje til deportasjon og 'svartelisting'. Etterlysning er en ting, men folk som stadig vekk krysser landegrenser ulovlig burde blitt svartelistet slik at de ikke får muligheten igjen og letter kan bli oppdaget.

Lenke til kommentar

 

 

Vel, jeg er "unconditional" tilhenger av all tigging, så lenge tiggerene ikke truer med vold mot de som ikke vil gi noe.

Ja, altså, alternativet er vel å rane en butikk eller en bank, eller overfalle folk på gaten. Da er vel tigging bedre?

 

Det er vel det jeg sier, om du leser en gang til?

 

Men anno 2017 burde vi ikke hatt tiggere i Norge, det burde være unødvendig, særskilt i et så lite land.

Vel, Norge er trolig det landet med høyest andel tiggere i hele verden

http://www.nettavisen.no/na24/1-av-4-nordmenn-gar-pa-nav/8505017.html

 

Ja, det var nok det du sa, og jeg var ikke uenig, Jeg gjentok bare hva du sa på en annen måte og forsøkte å tillegge det :w00t:

 

 

Angående NAV og slikt tviler jeg på vi er enige. Jeg er i den formening at vi må oppdatere samfunnet vårt slik at det er bærekraftig for fremtiden, og det innebærer sannsynligvis borgerlønn og kutt i levestandard, men bare det mest unødvendige og midlertidig. Vi må også få kontroll over deler av økonomien som er fullstendige ute av kontroll og negativt for samfunnet, økonomien og folk flest. Da kan selvfølgelig boliger nevnes som et primært eksempel, men også unødvendige ting som inflasjonstvang (i motsetning til stabil inflasjon/deflasjon).

 

En mer funksjonabel, moderat, stabil og meningsfull økonomi hvor folk er friere og økonomien favoriserer det store flertall og fremtidige generasjoner.

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...