Gå til innhold

Parkeringsgebyr, har jeg eller parkeringsvakten rett?


IntelAmdAti

Anbefalte innlegg

Jeg sto parkert samme sted som den grå bilen og fikk bot på 900 kr for "stans nærmere enn 5 meter fra vegkryss".
Den grå bilen er altså skyldig i den groveste parkeringsforseelsen (900kr bot mot 3-600 for mindre forseelser).

Men jeg mener dette (strekning ned mot grønn pin) er en utkjørsel og ikke en vei. Hvem har rett?

Er dette en vei eller utkjørsel?

 

post-16776-0-16783700-1484754654_thumb.jpg

https://www.instantstreetview.com/@60.368235,5.348418,246.01h,-23.24p,0.02z - Streetview link

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Basert på kartet så er dette eit kryss der gata splittes ut og Svaneviksveien både fortsetter rett fram, og til høgre for å dekke Svaneviksveien 3A-C og 1A-B (som begge ligger bak Svaneviksveien 1 og 3).

Gata har ein tilsvarande løysning 15 meter lenger nede der samme gata går som to parallellvegar.

 

Du ser også at googlebilen har også oppfatta dette som ei gate og har derfor kjørt ned til høgre for å fotografere. Det hadde dei normalt ikkje gjort dersom det kun var ein utkjørsel.

 

 

Så min konklusjon er at parkeringsvakta teknisk sett har rett.

Men eg er også heilt enig i at det ikkje er lett å sjå. Den einaste indikasjonen som eg kan sjå på at det er snakk om ei gate og ikkje ein utkjørsel er at kantsteinen er kurva rundt trafikkøya(som er typisk for vegkryss) og ikkje forma som ein spiss (som er typisk for utkjørslar).

Men sjølv om du hadde lagt merke til den detaljen så er det ikkje eit så er slik utforming kun brukt som indikasjon, aldri som merking av forskjellige typar kryss.

 

Eg meiner på at du burde klaga, om ikkje anna på grunn av dårlig merking. Det er f.eks. ikkje skilta med gatenavn i vegstubben som går ned til høgre, det må du inn på kartet for å finne ut av.

Det er heller ikkje slik at du skulle ha merka at det mangla adresser langs gata, ut mot vegen du kom kjøyrande på så finner vi både nummer 1 og 3. Eg kan ikkje sjå at du skulle hatt muligheit til å vite at det også fantes ei gateadresse 3A, 3B og 3C på baksida.

Hadde det vært eit stort hol i nummerrekka, slik at det var f.eks. nummer 3 på eine sida av krysset og tellinga starta på 9 på andre sida så kan det være at du skulle ha oppfatta at nummer 5 og 7 då nødvendigvis måtte ligge nede til høgre, og at det då betydde at gata fortsatte ned dit. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svaret :)

 

Jeg er helt enig, i kombinasjon med at bilene ikke står parkert langs veien men på en asfaltert plass ved siden av veien så er det så uoversiktlig at det ikke kan forventes at sjåfører skal forstå at det er snakk om en vei og ikke utkjørsel.

 

Av de jeg har spurt og vist krysset har i praksis alle tatt forskjellig vurdering fra parkeringsvakten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...