Gå til innhold

Mest for pengene-kamera


Gjest Slettet-U8PEGg

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-U8PEGg

Hei!

 

Jeg trenger et nytt og godt kamera. Er nybegynner, men kommer til å bruke kamera mye de neste årene. Det trenger ikke å være kvalitet som tilfredsstiller national geographic, men man bør kunne ta bilder hele døgnet. Profilbilder, naturbilder og bilder av bevegelige objekter.

 

Noen gode forslag? Vil holde meg på 4-5000 kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke kamera som tar bildene som holder "National Geographic" kvalitet, det er fotografene som bruker kameraet som er avgjørende. Du kan kjøpe et kamera til 60K og ikke klare å få gode resultater på bildene, spesielt i mørke omgivelser er det behov for litt kunnskap for å få akseptable resultater.

 

Siden du skriver "mest for pengene" er bla. Canon 100D et godt kjøp, bare husk at du kjøper med et objektiv som har benevnelsen STM og er det ingen hast så sett inne et prisvarsel på prisguiden siden 100D ofte er på tilbud til under 3000.-

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Her må vi kanskje spesifisere litt nærmere hva det søkes etter. Er du ute etter et kompaktkamera, speilløst kamera eller et speilreflekskamera? Er du ute etter et kamera hvor du kan bytte objektiv, kan det være en idé å kjøpe et merke som venner har slik at du kan låne objektiver og annet utstyr hvis det blir behov for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her må vi kanskje spesifisere litt nærmere hva det søkes etter. Er du ute etter et kompaktkamera, speilløst kamera eller et speilreflekskamera? Er du ute etter et kamera hvor du kan bytte objektiv, kan det være en idé å kjøpe et merke som venner har slik at du kan låne objektiver og annet utstyr hvis det blir behov for det.

Slutt med det der. Kanskje hun/han ikke har noen idé om hva hun/han er ute etter? Og om så er tilfelle, betyr det da at du ikke kan komme med anbefalninger...? Det blir litt for rart for meg.

 

Mitt forslag til billig, billig, bra kamera for en som ikke har kjøpt kamera før: Et (pent) brukt 550D med det lille 40mm-objektivet. Utrolig bra objektiv til det meste, foruten kanskje det aller videste av landskapsmotiv og inne i trange rom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vanskelig å gi noe godt svar på dette. Du skriver "bevegelige objekter", men det kan være så mangt. Er det ting på kort avstand kan du godt klare deg fint med et godt kompaktkamera, men er det lang avstand trenger du også mulighet for å zoome inn (mere teleeffekt) på motivet. 

 

Hvis du ikke trenger mer tele kan du se på et godt kompaktkamera eller et rimelig systemkamera. På et systemkamera kan du kjøpe en ekstra linse senere hvis det er noe du savner på zoomen som følger med, men på et kompaktkamera er du låst til linsen som er integrert i kameraet.

 

Uansett hva du velger er budsjettet ditt litt begrensende i forhold til det du ønsker hvis du skal kjøpe nytt så du må enten finne gode tilbud eller redusere kravene litt.

 

Hvis vi ser på kompaktkameraer først så får du bedre bildekvalitet enn mobilen, pluss at du får litt zoom. Ingen av disse er ideelle for bevegelige objekter, men innenfor budsjett. Vil først nevne Sony RX100 I og II som begge er litt eldre modeller, men fortsatt OK og tilgjengelig nye. Versjon II er litt bedre, men også en del dyrere. Canon har noen lignende modeller i G9 X (II) og G7 X II (som er over budsjett). Panasonic har LX100 som også er litt over budsjett, og en litt eldre modell, men fortsatt tilgjengelig nytt og Panasonic har kanskje den beste autofokusen i denne klassen.

 

Ser du på systemkameraer får du nok mest igjen for pengene med speilrefleks og de er også gode på bevegelige objekter. Canon har f.eks. 1300D, 100D (som Nautica foreslo) og 700D som alle er tilgjengelige med en standardzoom for under 5000. Nikon har tilsvarende D3400 og D5200 (hvis du finner noen som har det på lager). D5300 er en litt nyere versjon som du kan få til rundt 5000 med linse hvis du finner et bra tilbud.
 

Du kan også finne noen speilløse systemkameraer til 5000, men utvalget er lite og det er vanskelig å finne et med innbygd søker. Gjorde et søk i prisguiden, men fant egentlig ikke noe som jeg synes når opp sammenlignet med speilrefleksene i samme prisklasse. De speilløse er imidlertid en del mindre så er det viktig nok kan det være det som avgjør. Det finnes for øvrig mange gode speilløse modeller, men de koster dessverre en del mer. Jeg ville holdt meg til Olympus, Panasonic, Sony eller Fuji for speilløse (dvs ignorer Canon og Nikons modeller).

 

En siste kategori som kanskje kan være interessant er "kompaktkameraer" med mer/mye zoom. De kalles gjerne travel zoom eller superzoom. To modeller du kan sjekke hvis det høres interessant ut er utenfor budsjett, men nevner de likevel. Det er Panasonic TZ100 og Panasonic FZ1000. TZ100 er ganske kompakt, ikke så godt i dårlig lys, men gir mulighet for å zoome inn en del. FZ1000 er mye større, er en utgående modell, men gir ennå mer zoom og veldig bra autofokus.

 

Det finnes billigere modeller i denne klassen også. Da får du dårligere sensor og bildekvalitet omtrent som et bra mobilkamera, men mye zoom og lavere pris. Nevner to Panasonic-kameraer (rettere sagt serier) her også: TZ60/TZ70/TZ80 og FZ200/FZ300. Modeller med høyere nummer er nyere.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Her må vi kanskje spesifisere litt nærmere hva det søkes etter. Er du ute etter et kompaktkamera, speilløst kamera eller et speilreflekskamera? Er du ute etter et kamera hvor du kan bytte objektiv, kan det være en idé å kjøpe et merke som venner har slik at du kan låne objektiver og annet utstyr hvis det blir behov for det.

Slutt med det der. Kanskje hun/han ikke har noen idé om hva hun/han er ute etter? Og om så er tilfelle, betyr det da at du ikke kan komme med anbefalninger...? Det blir litt for rart for meg.

Nei, å be noen om å spesifisere et veldig generelt spørsmål skulle jo ha tatt seg ut. :hm:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

So

 

 

 

Her må vi kanskje spesifisere litt nærmere hva det søkes etter. Er du ute etter et kompaktkamera, speilløst kamera eller et speilreflekskamera? Er du ute etter et kamera hvor du kan bytte objektiv, kan det være en idé å kjøpe et merke som venner har slik at du kan låne objektiver og annet utstyr hvis det blir behov for det.

Slutt med det der. Kanskje hun/han ikke har noen idé om hva hun/han er ute etter? Og om så er tilfelle, betyr det da at du ikke kan komme med anbefalninger...? Det blir litt for rart for meg.

Nei, å be noen om å spesifisere et veldig generelt spørsmål skulle jo ha tatt seg ut. :hm:

 

Som jeg sa: Det kan være at slik spesifisering ikke er mulig fordi trådstarter ikke vet om hun/han vil ha det sånn eller sånn eller kanskje til og med sånn...

Lenke til kommentar

So

 

 

 

Her må vi kanskje spesifisere litt nærmere hva det søkes etter. Er du ute etter et kompaktkamera, speilløst kamera eller et speilreflekskamera? Er du ute etter et kamera hvor du kan bytte objektiv, kan det være en idé å kjøpe et merke som venner har slik at du kan låne objektiver og annet utstyr hvis det blir behov for det.

Slutt med det der. Kanskje hun/han ikke har noen idé om hva hun/han er ute etter? Og om så er tilfelle, betyr det da at du ikke kan komme med anbefalninger...? Det blir litt for rart for meg.

Nei, å be noen om å spesifisere et veldig generelt spørsmål skulle jo ha tatt seg ut. :hm:

 

Som jeg sa: Det kan være at slik spesifisering ikke er mulig fordi trådstarter ikke vet om hun/han vil ha det sånn eller sånn eller kanskje til og med sånn...

 

At jeg ikke kan etterspørre en presisering på et såpass generelt spørsmål er på grensen til absurd.

 

Det er jo fritt frem for trådstarer å komme med videre informasjon i et svar, er det ikke? Forumet er ikke begrenset til bare ett innlegg per bruker per tråd, så det som mangler i første innlegg kan utdypes i neste innlegg. Deretter kunne vi ha tatt saken videre i riktig retning i stedet for å foreslå kameraer i hytt og pine bare for å ha dekket alle mulighetene i prisklassen.

 

Skal man få vite noe, så må man spørre. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da kan det se ut til at trådstarer har en formening om et speilreflekskamera med utbyttbare objektiver.

 

Nå budsjettet er begrenset vil jeg alltid anbefale å kjøpe brukt.

 

Jeg er mest kjent blant Nikon og vil si at alle Nikonkameraer (dslr) med 24 MP sensoren er veldig bra. Dvs fra D3200 eller nyere, D5200 eller nyere, eller 7100 eller nyere. Forskjellene på disse seriene er størrelse, vekt og hvor mange knapper og hjul de har. Flere, og bedre objektiver kan kjøpes etter hvert

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har virkelig ikke peiling.

 

Går det ikke an kjøpe et rimelig bra kamera til den summen og kjøpe et objektiv senere?

Nei, skal du kunne bruke et kamera fornuftig er du avhengig av et objektiv også.

 

Vel du kan kjøpe et kamera "hus" og legge det til siden og ved et senere tidspunkt komplementere det med et objektiv så du kan få benyttet kameraet.

 

Kjøper du brukt får du mer for pengene.

Lenke til kommentar

Kjøp deg et billig speilreflekskamera først, gjerne med et kit-objektiv (altså det som gjerne følger med) type 18-55mm e.l.

 

Så lærer du deg å bruke det, og når kunnskapene og erfaringen kommer, så kan du evt. kjøpe flere/andre objektiver med forskjellig brennvidder(bildevinkler. Det finnes objektiver til det meste av motiver, men det er en dårlig løsning å kjøpe noe en ikke vet om en trenger. En bør utvide/oppgradere når en vet hva som mangler med det utstyret en allerede har.

 

Alle kameraer kan gi flotte bildefiler, men det er den som bruker kameraet som skaper bildene.

Bedre kamera og/eller kamera behøver ikke nødvendigvis å gi bedre resultater, men en har jo mindre å skylde på om resultatene likevel skulle utebli.

 

Anbefaler deg å kjøpe det kameraet du har lyst på (prøv i en dedikert fotobutikk om du har muligheten til det.

Bruk kameraet og prøv deg litt frem, når du har fått prøvet det litt, så kan du kanskje prøve å utvide kunnskapene dine mer før du kjøper mer utstyr. Ta frem bruksanvisningen og kom deg litt mer over i manuelle innstillinger, fremfor at kameraet skal styre hvilke reslutater du skal ende opp med.

 

Når du forstår litt mer av hvordan ting henger sammen, så anbefaler jeg at du f.eks leser denne her,

 

http://www.skrablikk.com/single-post/2015/07/24/Den-fotografiske-verktøykassen

 

 

Gode bilder/resultater kan du ikke kjøpe deg til, det må det kunnskaper og masse øving til.

 

Lykke til :) 

Lenke til kommentar

 

Her må vi kanskje spesifisere litt nærmere hva det søkes etter. Er du ute etter et kompaktkamera, speilløst kamera eller et speilreflekskamera? Er du ute etter et kamera hvor du kan bytte objektiv, kan det være en idé å kjøpe et merke som venner har slik at du kan låne objektiver og annet utstyr hvis det blir behov for det.

Slutt med det der. Kanskje hun/han ikke har noen idé om hva hun/han er ute etter? Og om så er tilfelle, betyr det da at du ikke kan komme med anbefalninger...? Det blir litt for rart for meg.

 

Mitt forslag til billig, billig, bra kamera for en som ikke har kjøpt kamera før: Et (pent) brukt 550D med det lille 40mm-objektivet. Utrolig bra objektiv til det meste, foruten kanskje det aller videste av landskapsmotiv og inne i trange rom.

 

 

Jeg mener Thunderhead gjør helt rett når vedkommende ber trådstarter om å komme med noen tanker om hva slags format trådstarter ønsker.

Det er alt for mange her som anbefaler kamera ut fra sine egne preferanser (med beste mening selvsagt) men som ikke nødvendigvis er det rette for kjøper.

 

Størrelse og "format" (system/kompakt) er noe som en kjøper bør ha en mening om selv om vedkommende ikke har peiling på kamera. Jeg liker selv speilrefleks svært godt, men jeg opplever at alt for mange "nybegynnere" etter en tid lar dette støve ned siden det er for stort og tungt å "drasse" rundt på. Derfor er størrelse/vekt et av de viktigste punktene en "nybegynner" må vurdere fra starten av.

 

Det er aldri feil å be en kjøper om å tenke seg litt om og så prøve å komme med litt flere opplysninger om sine behov rundt et kjøp, selv om vedkommende ikke er kjent i fotolandskapet.

 

Mitt beste råd til en fersk kjøper er å gå i en fotobutikk (hvis mulig) eller ei elektrosjappe og se, ta og føle på diverse utstillingsmodeller og se hva som føles riktig (ikke minst av størrelse og vekt), da er det mye bedre å be (oss) om råd når det gjelder hva som "gir mest for pengene" innen det segmentet av kamera/format som passer kjøper best.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Her må vi kanskje spesifisere litt nærmere hva det søkes etter. Er du ute etter et kompaktkamera, speilløst kamera eller et speilreflekskamera? Er du ute etter et kamera hvor du kan bytte objektiv, kan det være en idé å kjøpe et merke som venner har slik at du kan låne objektiver og annet utstyr hvis det blir behov for det.

Slutt med det der. Kanskje hun/han ikke har noen idé om hva hun/han er ute etter? Og om så er tilfelle, betyr det da at du ikke kan komme med anbefalninger...? Det blir litt for rart for meg.

 

Mitt forslag til billig, billig, bra kamera for en som ikke har kjøpt kamera før: Et (pent) brukt 550D med det lille 40mm-objektivet. Utrolig bra objektiv til det meste, foruten kanskje det aller videste av landskapsmotiv og inne i trange rom.

 

 

Jeg mener Thunderhead gjør helt rett når vedkommende ber trådstarter om å komme med noen tanker om hva slags format trådstarter ønsker.

Det er alt for mange her som anbefaler kamera ut fra sine egne preferanser (med beste mening selvsagt) men som ikke nødvendigvis er det rette for kjøper.

 

Størrelse og "format" (system/kompakt) er noe som en kjøper bør ha en mening om selv om vedkommende ikke har peiling på kamera. Jeg liker selv speilrefleks svært godt, men jeg opplever at alt for mange "nybegynnere" etter en tid lar dette støve ned siden det er for stort og tungt å "drasse" rundt på. Derfor er størrelse/vekt et av de viktigste punktene en "nybegynner" må vurdere fra starten av.

 

Det er aldri feil å be en kjøper om å tenke seg litt om og så prøve å komme med litt flere opplysninger om sine behov rundt et kjøp, selv om vedkommende ikke er kjent i fotolandskapet.

 

Mitt beste råd til en fersk kjøper er å gå i en fotobutikk (hvis mulig) eller ei elektrosjappe og se, ta og føle på diverse utstillingsmodeller og se hva som føles riktig (ikke minst av størrelse og vekt), da er det mye bedre å be (oss) om råd når det gjelder hva som "gir mest for pengene" innen det segmentet av kamera/format som passer kjøper best.

 

PS!! Dette var dessverre skrevet før jeg fikk lese alle postene nedover som gir et inntrykk av at kjøper ser for seg et speilrefleks. Når det er sagt så mener jeg fremdeles at kjøper bør prøve å vurdere sitt behov og ikke bare overlate til oss å "bestemme" hva som er best for kjøper.

Lenke til kommentar

Det er aldri feil å be en kjøper om å tenke seg litt om og så prøve å komme med litt flere opplysninger om sine behov rundt et kjøp, selv om vedkommende ikke er kjent i fotolandskapet.

Jeg mener bare at slike opplysninger ikke alltid finnes. I denne tråden kom det ikke akkurat så mye ut av et sånn spørsmål. "Jeg har virkelig ikke peiling" var det første trådstarter kunne komme med. Og jeg tror ikke det neste, "går det ikke an kjøpe et rimelig bra kamera til den summen og kjøpe et objektiv senere?", kan tolkes i den retning at trådstarter nødvendigvis vil ha et speilreflekskamera.

 

(For øvrig, brukeren se# klarte oppgaven helt utmerket uten slike spesifikasjoner.)

Lenke til kommentar

 

Det er aldri feil å be en kjøper om å tenke seg litt om og så prøve å komme med litt flere opplysninger om sine behov rundt et kjøp, selv om vedkommende ikke er kjent i fotolandskapet.

Jeg mener bare at slike opplysninger ikke alltid finnes. I denne tråden kom det ikke akkurat så mye ut av et sånn spørsmål. "Jeg har virkelig ikke peiling" var det første trådstarter kunne komme med. Og jeg tror ikke det neste, "går det ikke an kjøpe et rimelig bra kamera til den summen og kjøpe et objektiv senere?", kan tolkes i den retning at trådstarter nødvendigvis vil ha et speilreflekskamera.

 

(For øvrig, brukeren se# klarte oppgaven helt utmerket uten slike spesifikasjoner.)

 

For det første så er jeg enig med deg i at brukeren se# skriver et utmerket innlegg om mange forskjellige alternative typer kamera som er til stor hjelp for en kjøper. Man kan dog ikke forvente at en hver forumbruker her skal skrive like lange og gode innlegg hver gang det kommer en ny kjøper uten peiling på fotoutstyr.

 

Men når det kommer en "kjøper" som sier at han/hun ikke har peiling, men skal ha et kamera innen for en gitt prisramme, så er min erfaring etter mange år her på forumet at de får de beste rådene når man starter en "samtale" i den aktuelle tråden der vi som brukere via diverse spørsmål finner mer ut om kjøpers reelle behov/ønsker.

Jeg har opplevd flere ganger at en trådstarter som enten har vært uten peiling eller vurderer ett system (f.eks. speilrefleks) fordi det visstnok skal være det beste, til slutt etter nevnte "samtale" med andre forumbrukere (da er undertegnede ikke så mye involvert)  ender opp med med noe som det synes de er godt fornøyde med.

 

Jeg vil bare presisere at jeg ikke er i mot at noen kommer med direkte anbefalinger (uten samtalen), det jeg reagerte på var at brukeren Thunderhead nærmest ble bedt om å ikke "plage" trådstarter/kjøper med spørsmål som kunne gjort det lettere for den aktuelle brukeren å gi en bedre anbefaling.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Takk for støtten polljen!

 

Har frekventert dette forumet, og andre, litt av og på i mange år, men det har etter hvert blitt mindre og mindre, dessverre. Alt for ofte kommer man borti noen som ser det som sin oppgave å sable ned andre, uvisst av hvilken grunn. Slik jeg ser et forum, er å "treffe" andre med felles interesser. Utveksle erfaringer og hjelpe de som er nysgjerrige og ønsker å lære mer. Neste gang er det kanskje jeg som lurer på noe og som kanskje ikke kommer med nok informasjon i første post... :)

Lenke til kommentar

Takk for støtten polljen!

 

Har frekventert dette forumet, og andre, litt av og på i mange år, men det har etter hvert blitt mindre og mindre, dessverre. Alt for ofte kommer man borti noen som ser det som sin oppgave å sable ned andre, uvisst av hvilken grunn. Slik jeg ser et forum, er å "treffe" andre med felles interesser. Utveksle erfaringer og hjelpe de som er nysgjerrige og ønsker å lære mer. Neste gang er det kanskje jeg som lurer på noe og som kanskje ikke kommer med nok informasjon i første post... :)

Beklager om dette holder deg (mer) borte fra forumet, det var på ingen måte min intensjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...