Gå til innhold

[Løst] i5 6600k eller i7 6700k, hjelp til kjøp av egnet hk og ram


tempozzz

Anbefalte innlegg

Har bestemt meg for å kjøpe enten i5 6600k eller en i7 6700k og har i den forbindelse noen spørsmål angående hovedkort og ram.

 

1. Er det ett spesielt hovedkort som er mer egnet til disse prosessorene enn andre? At jeg må ha LGA 1151 sokkel er greit, men tenker på om det er noe annet som er gunstig å ha. Hvilket kort vil du anbefale?

 

2. Er det noe begrensing fra prosessoren sin side hvor hvor stor hastighet jeg kan ha på minnebrikkene? (Trodde det kun var hk som hadde det) Utdrag fra komplett.no sier dette: 

"Max Memory Size (dependent on memory type): 32 GB

Memory Types: DDR3L 1600/DDR4 2133"

 

Begrensingen på minnestørrelse på 32 GB er greit. Men når det gjelder hastighet, betyr det at det er maks 2133 mhz på DDR4 brikker?

 

3. Hvis jeg f.eks kjøper denne https://www.komplett.no/product/857987/datautstyr/prosessorer/intel-core-i7-6700k-skylake-bundle#   (med vifte), er det da en fare for at viften dekker til en eller flere av minne soklene på hk? Har lyst til å ha mulighet til å kunne bruke alle.

Endret av tempozzz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke gidder å vente til prisene på 7600K/7700K har fått roet seg ned, så kan du nok spare et par hundre på å kjøpe 6600K/6700K. Selv ville jeg nok ha spandert de par hundrelappene ekstra på 7600K/7700K og Z270 hovedkort hvis jeg først skulle ha kjøpt nytt nå.

 

Hvis du har tenkt å kjøpe hovedkort, prosessor, windows og evt skjermkort, så har Asus et cashback program nå. 

http://asus-promotion.eu/kl/

 

 

1. Siden du skal ha en K prosessor, så må du ha et Z170 eller Z270 hovedkort hvis du skal overklokke. Ellers er det bare å velge det som har det du trenger, f.eks USB type C hvis du skal ha det.

 

2. Minnehastigheten er offisielt 2133MHz på Skylake, og 2400MHz på Kaby Lake. Z hovedkortene kan selvsagt gå høyere, de fleste går opp til 3500/4000MHz. Har du planer om raskere minne enn 3200MHz, bør du sjekke hvilke brikker som går med hovedkortet du velger.

 

3. Den kjøleren er såpass liten, at du kan sette inn/ta ut minne uten å ta av viften/kjøleren. På større kjølere som Noctua NH-D15S, kan du få problemer hvis du velger høye minnebrikker, da må du evt ta av hele kjøleren hvis du skal inn/ut med brikker.

Endret av FBEN
Lenke til kommentar

Skal kjøpe prosessor, hovedkort og ram. Skal bruke skjermkort og de andre komponentene som jeg har fra før. Kjører gammelt Amd oppsett nå, men det holder ikke mål lenger... Selv en i5 6600k er MYE bedre enn den jeg har nå, men for all del, frister jo også med Kaby Lake  :) Takk for tipset.

 

1. Takk, det var jeg ikke klar over.

 

2. Har i utgangspunktet lyst på så raske brikker som mulig, gjerne opp mot grensen av hva som "takles" av hovedkortet. Men hva menes egentlig med at den offisielle minnehastigheten er 2133 mhz på Skylake og 2400 mhz på Kaby Lake? Betyr det at hvis jeg kjøper en Kaby Lake så er det bortkastet å ha raskere brikker enn 2400 mhz?

 

3. Muligens et dumt spørsmål, men kan den lille kjøleren (Cooler Master Hyper TX3i) også brukes på Kaby Lake? Eller er det en prosessor som blir varmere enn Skylake og trenger mer kjøling?

 

Pc`n brukes forøvrig til gaming, ikke andre tunge programmer.

Lenke til kommentar

2. Minnekontrolleren er i cpuen derfor nevnes det. Eneste hovedkort levrandørene kan gjøre er å gjøre det mulig å overklokke hovedkortet for tilby raskere ram, men så vidt jeg vet gjelder det mellom ram\hovedkort. Selv om cpu har begrensinger kan nok hovedkort levrandørene la båndbredden gå gjennom Northbridge istedenfor cpuen

 

3. Alle kjølere som har lga 115x skal støttes. Egentlig burde kabylake gi bedre ytelse per watt.

Så alle kjølere bør holde men ville anbefalt coolermaster 212 evo da den bruker mutter istedenfor billig intel plast. Og den har kun 92mm PWM vifte, mens 212 evo har 120 x 120 x 25 mm.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

2. Hvis du ikke kjøper et "Z" hovedkort, så er minnehastigheten begrenset til 2133MHZ eller 2400MHz. Skal du ha høyere minnehastighet, eller overklokke må du kjøpe "Z" hovedkort.

 

3. Du kan kjøre samme kjøler på både Sky Lake og Kaby Lake, men skal du overklokke noe særlig bør du helst kjøpe en større kjøler, f.eks 212 EVO som LMH1 nevner. Har du tenkt på å prøve overklokking til 5GHz eller mer, så må du ha en enda større kjøler.

 

Hvis du vil vente på de nye AMD prosessorene, så kommer de antagelig i slutten av februar. Men vi vet jo ikke noe om priser eller ytelse på de enda.

Lenke til kommentar

2. Minnekontrolleren er i cpuen derfor nevnes det. Eneste hovedkort levrandørene kan gjøre er å gjøre det mulig å overklokke hovedkortet for tilby raskere ram, men så vidt jeg vet gjelder det mellom ram\hovedkort. Selv om cpu har begrensinger kan nok hovedkort levrandørene la båndbredden gå gjennom Northbridge istedenfor cpuen

 

3. Alle kjølere som har lga 115x skal støttes. Egentlig burde kabylake gi bedre ytelse per watt.

Så alle kjølere bør holde men ville anbefalt coolermaster 212 evo da den bruker mutter istedenfor billig intel plast. Og den har kun 92mm PWM vifte, mens 212 evo har 120 x 120 x 25 mm.

2. Men hvis den raskere ram`en gjelder mellom kun hovedkort og ram, er det da noe vits i å kjøpe 3200 mhz brikker og sette hastigheten på hovedkortet til dette? Når tross alt den offisielle minnehastigheten på Kaby Lake er 2400 mhz?

Vil Kaby Lake prosessoren registrere at ram brikkene kjører på 3200 mhz?  Hvis den ikke gjør det, er det da noe poeng i kjøpe brikker som er større enn 2400 mhz?

 

3. Takk, da blir nok heller den 212 kjøleren vurdert... Så lenge den ikke ødelegger for at jeg kan bruke alle 4 minnesporene på hovedkort :)  Men hvis man setter i brikkene først og deretter monterer kjøler, som FBEN skrev, så bør det vel gå bra. 

 

2. Hvis du ikke kjøper et "Z" hovedkort, så er minnehastigheten begrenset til 2133MHZ eller 2400MHz. Skal du ha høyere minnehastighet, eller overklokke må du kjøpe "Z" hovedkort.

 

3. Du kan kjøre samme kjøler på både Sky Lake og Kaby Lake, men skal du overklokke noe særlig bør du helst kjøpe en større kjøler, f.eks 212 EVO som LMH1 nevner. Har du tenkt på å prøve overklokking til 5GHz eller mer, så må du ha en enda større kjøler.

 

Hvis du vil vente på de nye AMD prosessorene, så kommer de antagelig i slutten av februar. Men vi vet jo ikke noe om priser eller ytelse på de enda.

2. Kjøper nok et Z hovedkort ja, det ble allerede klart i det første innlegget ditt i denne tråden  :) 

Men jeg kan jo kanskje stille samme spørsmål til deg som til brukeren over: Er det noe vits i å kjøpe større minnebrikker enn 2400 mhz, når tross alt den offisielle minnehastigheten på Kaby Lake er 2400 mhz? Vil Kaby Lake prosessoren registrere at ram brikkene kjører på 3200 mhz (hvis jeg kjøper slike)? Hvis den ikke gjør det, er det da noe poeng i kjøpe brikker som er større enn 2400 mhz?

 

3. Takk, skal nok heller vurdere 212 kjøleren da. Har egentlig ikke store planer om overklokking, men kjøper likevel en K prosessor og Z hovedkort i tilfelle.

 

Som du sier så vet vi vel ikke enda noe om priser eller ytelse på den/de nye Amd arkitekturen, derfor velger jeg heller noe som er velprøvd slik som Intel er. Hvis jeg hadde kjøpt en slik Amd prosessor, så måtte jeg uansett også kjøpt nytt hovedkort, og sikkert ram brikker også... Da går jeg heller for Intel oppsett.

Lenke til kommentar

Kjøp 3200mhz + minne, siden det ikkje koster alt for mye mere :) Noen ganger hjelper over 4000mhz minne og andre ganger hjelper ikkje det noe særlig over 2133mhz minne. Synn de gangene det hjelper med høy hastighet, bare for å spare et par hundrelapper... Det er min mening.

 

Det koster f.eks 1390kr for 2x8GB 3600mhz minne. Altså verdt å bruke pengene på. Noen liker jo å spare seg til fant da :p

 

Så godt som alle hovedkort som støtter skylake/kaby lake funker med 3600mhz+ minne. Så vet dere det ;)

 

Bevis for at minnehastighet har noe for seg:

 

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1623164

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...