Gå til innhold

Når folk som sitter på statshemmeligheter etc. får en demenssykdom.


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen vet noe, eller kan svare på dette.

 

Mange mennesker har hatt stillinger i samfunnet som innebærer at de har hatt høy sikkerhetsklarering, og at de har taushetsplikt om sensetive emner. Alt fra politikere, folk i forsvaret, i politiet osv. Mange av disse har eller vil få en demenssykdom. Burde det være egne avdelinger der disse kan bo? Finnes det kanskje gode løsninger for de personene det gjelder?

 

Jeg spør fordi jeg har et familiemedlem som har jobbet i forsvaret i hele sitt liv, og som nå har fått aldersdemens. Han har begynt å snakke mye om arbeidet sitt, og han refererer til hemmelige reiser og oppgaver han har hatt med den norske etterretning. Selv om dette er ganske langt tilbake i tid, er det jo fremdeles strengt hemmelig informasjon. Nå regner jeg med at ikke pleierne på hjemmet der han bor, eller andre som hører ting ønsker å fortelle noe videre :) men dette kan jo umulig være det eneste eksempelet. Det finnes da personer som sitter med mye viktigere informasjon som aldri burde komme ut "i lyset". 

 

Noen som vet noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett hva han evt. "skravler" om vil det vel generelt være vanskelig å få den slags info verifisert/bekreftet okke som, det innser nok også de pleierne, og det tar nok piffen ut av dem til å rote noe "mer med det" vil jeg tippe.

 

Eneste er hvis han konkret sier f.eks. "det ligger en koffert med hemmelige dokumenter" nedgravd der og der, da kunne det jo tenkes at noen tok spaden på skuldra å ruslet en tur. :grin2:

Lenke til kommentar

Takk for svar dere!  :) Nå er det (dessverre) slik at jeg har fått ganske god kunnskap om demens, og det er nok ikke slik at disse personene bare er vrøvlende, siklende galninger som man rister oppgitt på hodet av  :dribble:

Å neida.. Mitt familiemedlem var i utgangspunktet en stødig, klok, høflig og velartikulert mann, og tro det eller ei, men slik virker han fremdeles på de fleste som møter han. Selv om man er delvis dement er faktisk personen, måten man snakker på og tildels hva man snakker om også, mye det samme som før. Problemet er at man kanskje har mistet stedsansen, man husker ikke ansikter lengre, har problemer med å utføre praktiske oppgaver, eller man kan være "tilbake" i ungdomstiden.

Mitt familiemedlem føler ofte at han er tilbake i jobben han hadde for 20 år siden, men han husker ikke at han ikke kan snakke og fortelle om taushetsbelagte ting. Det er visstnok ganske typisk at demenssyke er opptatt av tidligere arbeid, og at de føler de fremdeles jobber... 

Demenssykdommer rammer heller ikke bare eldre mennesker, jeg har bekjente som har fått slike sykdommer i 40-50 årene allerede. La oss si at det i gjennomsnitt tar 6-7 år fra sykdommen starter til man er rimelig grønnsak. Da er det snakk om 2-3 år der man virkelig kan gjøre en del ugang. Tenk dere en Stoltenberg i full blomst på et dagsenter, eller Erna som sitter på en aktivitetsstue på sykehjemmet, det må da være en drøm for enkelte journalister hehe..

 

Nei, det er vel avretting eller isolat som er de beste alternativ her  :evil:

Lenke til kommentar

Sier jo ikke at han snakker vrøvlende osv, men at han fort kan blande sammen 2-3 hendelser i en, eller blande sammen ett oppdrag ett sted med en reise ett annet sted. Ganske ubrukelig for utenlands etteretning som er de som evt. kunne dratt nytte av det.

Det er rett og slett ikke pålitlig informasjon, selv om det kanskje er riktig så duger det ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...