Gå til innhold

Microsoft vil innta bilmarkedet


Anbefalte innlegg

Passende smiley som reaksjon på nyheten: :scared:, :no:, :yucky: og :cry:

Huff det her var en dårlig nyhet. Fra før liker jeg ikke ABS (personlig bremser jeg raskere ned UTEN ABS enn med...), Anti-spin, ESP osv. Jeg blir direkte flau når slikt kobler seg inn og påstår at jeg er en dårligere fører enn bilens elektronikk. Når jeg ser og hører folk som sier "bilen er SÅÅÅ fantastisk. ABS'en og ESP'en kobler seg inn hele tiden", så lurer jeg på hvor du har fått lappen og jeg vil iallfall kvie meg for å sitte på med slike personer. Det går fint ann å kjøre en bil uten at slikt herk kobler seg inn. Alt det elektroniske som er i bilen er nemlig ment som et hjelpemiddel i nødsituasjoner, og ikke som noe som skal koble seg inn i hver sving.

 

Ta f.eks ABS: den kobler seg inn når hjulene låser seg, MEN det kan man jo enkelt unngå hvis man ikke bremser så hardt, ikke sant? Slik er det for resten av det elektroniske.

 

Kan med en gang sverge på at jeg aldri kommer til å kjøpe en bil med M$ produkter i, det trørr jeg rett og slett ikke (har generelt sett en elendig erfaring med M$ produkter for PC)

Jeg ser du synes du er flink til å kjøre ja.. Gratulerer med 18 års bursdagen forresten.

I og med bursdagen din regner jeg med at du nettop fikk lappen? Lærte du ingenting på glattkjøringa du?

 

Det er riktig som du sier at optimalbremsing er mer effektivt enn ABS i bremselengde, MEN det er snakk om å styre vekk fra et hinder her. og det er VELDIG mye lettere dersom ABS er koblet inn. Som en annen furumbruker sa her er det meste av elektronikken til for å hjelpe oss til å kjøre trygt og den er som oftest bedre enn muskelkraft. Optimalbremsing er også vanskelig å få til i en panikksituasjon og i fremmed bil.

 

Angående MS i bilindustrien er jeg selv ikke helt sikker, MEN lager de gode produkter er jeg positiv til dette..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Passende smiley som reaksjon på nyheten: , ,  og

Huff det her var en dårlig nyhet. Fra før liker jeg ikke ABS (personlig bremser jeg raskere ned UTEN ABS enn med...), Anti-spin, ESP osv. Jeg blir direkte flau når slikt kobler seg inn og påstår at jeg er en dårligere fører enn bilens elektronikk. Når jeg ser og hører folk som sier "bilen er SÅÅÅ fantastisk. ABS'en og ESP'en kobler seg inn hele tiden", så lurer jeg på hvor du har fått lappen og jeg vil iallfall kvie meg for å sitte på med slike personer. Det går fint ann å kjøre en bil uten at slikt herk kobler seg inn. Alt det elektroniske som er i bilen er nemlig ment som et hjelpemiddel i nødsituasjoner, og ikke som noe som skal koble seg inn i hver sving.

 

Ta f.eks ABS: den kobler seg inn når hjulene låser seg, MEN det kan man jo enkelt unngå hvis man ikke bremser så hardt, ikke sant? Slik er det for resten av det elektroniske.

 

Kan med en gang sverge på at jeg aldri kommer til å kjøpe en bil med M$ produkter i, det trørr jeg rett og slett ikke (har generelt sett en elendig erfaring med M$ produkter for PC)

:roll:

 

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=156558&hl=

 

Er det ikke du som sliter med å bremse da?

Lenke til kommentar
Fra før liker jeg ikke ABS (personlig bremser jeg raskere ned UTEN ABS enn med...), Anti-spin, ESP osv. 

Som medarbeider i en nettside for bil og motor bør du vite bedre enn dette. Dersom du klarer å bremse raskere på våt veibane uten ABS enn du klarer med ABS vil jeg gjerne se beviser på det. På tørr veibane er det annerledes, da er ABS "tregere". Men dersom du skal svinge unna et hinder i veibanen (samme om det er tørr/våt/glatt veibane) så er ABS bedre.

 

Jeg blir direkte flau når slikt kobler seg inn og påstår at jeg er en dårligere fører enn bilens elektronikk.
Du blir altså flau fordi du har vært for brå på gassen og/eller for hard på bremsa? Vel, hva skal jeg si.

 

Når jeg ser og hører folk som sier "bilen er SÅÅÅ fantastisk. ABS'en og ESP'en kobler seg inn hele tiden", så lurer jeg på hvor du har fått lappen og jeg vil iallfall kvie meg for å sitte på med slike personer.
Det får'n si. Tror du altså at man kan ta seg fram, og kjøre tryggere, med all elektronisk hjelp avslått i en splitter ny bil? Da bør do tro om igjen. Det har seg nemlig slik at slike hjelpemidler er der for å HJELPE deg. Er det småglatt en dag er det meget praktisk med abs og esp. Husk at ABS systemet fungerer slik at det registrerer om et hjul stopper alt for fort, altså om det går fra 10km/t til 0km/t på 0.2sek f.eks. Da vil abshjernen "skjønne" at dette er fysisk umulig og deretter lette bremsetrykket på dette hjulet akkurat nok til at hjulet begynner å trille igjen, så vil den tilføre mer og mer bremsekraft. Hjernen beregner farta ufattelig mange ganger i sekundet, den klarer hvertfall å registrere (og forandre bremsetrykket) mye oftere enn mennesket er istand til.

 

Det går fint ann å kjøre en bil uten at slikt herk kobler seg inn.
Se for deg følgende situasjon: Du kjører 80-90 på en eller annen riksveg i Norge. Det er kveld, og det regner. Plutselig ser du en elg som springer over veien. Du bremser det du er kar for og prøver å slenge bilen unna dyret. Hva skjer?

 

1 (med abs, esp og slikt): Hjulene vil ikke låse seg, du vil klare å svinge unna og dersom du får sleng på bilen vil elektriske duppeditter bremse hvert hjul uavhengig slik at du klarer å gjenvinne kontrollen.

 

2 (uten) Du panikkbremser og låser hjulene, pumper så bremsene (men klarer ikke å få redusert farten nok), hiver bilen til siden i håp om å unngå dyret, men pådrar deg sleng og begynner å styre kontra. Bilen får feste, du ratter rett fram og tror alt er vel og bra. Før kontraen kommer og du havner litt på halv tolv i veien...

 

Dette er riktignok et nødstilfelle, men tenk hvor hjelpsomt og praktisk det er. Et annet eksempel (som vi har meget ofte her i vinternorge) er glatte veier. Da merker man virkelig hvor praktisk abs og esp er.

 

Ta f.eks ABS: den kobler seg inn når hjulene låser seg, MEN det kan man jo enkelt unngå hvis man ikke bremser så hardt, ikke sant? Slik er det for resten av det elektroniske.
Skulle likt å se deg stoppe hurtigere, uten abs, i en glatt nedoverbakke enn hva du klarer med abs (i samme bil såklart)

 

Slik som du argumenterer høres det ut som om du er proff baneracer. Det er omtrent bare de som blir "hemmet" og kjører saktere med slike elektroniske hjelpemidler. Menigmann har stor nytte av det.

 

Dessuten har vel EskimoBob et poeng ;)

Lenke til kommentar
Passende smiley som reaksjon på nyheten: :scared:, :no:, :yucky: og :cry:

Huff det her var en dårlig nyhet. Fra før liker jeg ikke ABS (personlig bremser jeg raskere ned UTEN ABS enn med...), Anti-spin, ESP osv. Jeg blir direkte flau når slikt kobler seg inn og påstår at jeg er en dårligere fører enn bilens elektronikk. Når jeg ser og hører folk som sier "bilen er SÅÅÅ fantastisk. ABS'en og ESP'en kobler seg inn hele tiden", så lurer jeg på hvor du har fått lappen og jeg vil iallfall kvie meg for å sitte på med slike personer. Det går fint ann å kjøre en bil uten at slikt herk kobler seg inn. Alt det elektroniske som er i bilen er nemlig ment som et hjelpemiddel i nødsituasjoner, og ikke som noe som skal koble seg inn i hver sving.

 

Ta f.eks ABS: den kobler seg inn når hjulene låser seg, MEN det kan man jo enkelt unngå hvis man ikke bremser så hardt, ikke sant? Slik er det for resten av det elektroniske.

 

Kan med en gang sverge på at jeg aldri kommer til å kjøpe en bil med M$ produkter i, det trørr jeg rett og slett ikke (har generelt sett en elendig erfaring med M$ produkter for PC)

Og du har hatt lappen hvor lenge? :roll:

Har selv kjørt en del bil i det siste. Har hatt lappen i et par mnd nå, har erfartet ESP kunne ha vært greit. ABS er ganske genialt skal jeg si deg. Dersom du sikter til dine nedbremsinger på glattkjøringsbanen til NAF, ikke ta dette for god fisk. Prøv selv i realistiske situasjoner

Lenke til kommentar

Må nesten trå litt støttende(?) til her, mange har sier at man har kortere bremselengde med abs på glatt føre, dette harmonerer ikke med mine erfaringer, full lås er fortsatt det beste, om man KUN ser på bremselengde, selv på moderne biler (abs er vel ikke perfeksjonert ennå), men, man klarer ikke å oppnå samme kombinasjon av manøvrerbarhet og bremsekraft selv som man kan med abs.

 

Rent ideelt er abs bedre på bremselengde, siden hvilefriksjon er større en glidefriksjon, så det ideele er et hjul som er helt på grensen til å låse hele tiden, men abs er ikke bra nok til dette, og hjulet er ofte enten låst, eller ruller litt for mye, slik at den totale bremselengden blir (noe) lengre enn med full lås.

 

Men mye av det andre som gjøres automatisk er nesten udelt bedre, nå kan ikke jeg så mye om bil egentlig, men jeg tenker slik, om formel1-menneskene hadde brukt det om det var lovlig, så er det bra, siden de er bedre sjåfører enn jeg noen gang vil bli, og de brukte feks antispinn når det var lov, automatgir brukte de også nå, men det har vel blitt ulovlig igjen(?).

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
For å si det sånn.. Du skal være FORBANNA god til å bremse hvis du klarer det bedre enn abs'en..

 

Men fra alvor til spøk

Denne siden illustrerer ganske bra hva som ville skjedd dersom windows var inne i bildet :D

Syns den grafikken der så mer ut som Mac eller Linux en Windows, men greit nok...

 

Syns det er flott at dere som såvidt har tatt lappen tror dere kan slå hjelpemidlene som bilfabrikanter har brukt milliarder til sammen på å utvikle.

 

Har vel også hatt samme uovervinnelige følelsen bak rattet, noen års erfaring visker det bort.

Lenke til kommentar

*POST*

*Error, the driver is not compitable, please insert a new driver to continue*

 

*Tom for bensin langt fra Statoil*

*F1, F1, F1, F1, F1, F1, F1*

 

vel vel, fra spøk til alvor. Kan ikkje si at eg gleder meg, men at MS skal inplanteres i alle planetens biler er vel litt overdrevet. Det tar sikkert år og dag før de klarer å lage eit system uten bugs.

 

Håper ikkje at det tar over sikkerheten heller. Ikkje fordi Windows har ørten sikkerhetshull, men fordi eg trur ikkje at sikkerhet med elektronikk er så bra siden det finnest måter å komme rundt denne. Så kanskje brekkjernet blir byttet ut med ein elektrodingseboms.

 

Og at den skal vise beste veien osv betyr jo at alle biler må ha elektronikk i seg som registrerer kor bilen er. Ein positiv ting kan være om du kan spore bilen dersom den blir stjålet.

 

Dagens biler klarer det meste uten hjelp fra MS.

Lenke til kommentar
Håper ikkje at det tar over sikkerheten heller. Ikkje fordi Windows har ørten sikkerhetshull, men fordi eg trur ikkje at sikkerhet med elektronikk er så bra siden det finnest måter å komme rundt denne. Så kanskje brekkjernet blir byttet ut med ein elektrodingseboms.

Og? Man kommer jo lett rundt mekanisk sikkerhet også, faktisk en god del lettere, er jo mye vanskeligere å stjele enn elektronisk sikret bil enn en som ikke er det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Når det gjeldet ASB bremser så har jeg noen innspill

 

På tørr asfalt er bremselengden kortere med ABS enn uten!

 

På glatt is er bremselengden lengre med ABS enn uten!

 

For resten vet jeg ikke... :blush:

 

Sånn er det bare! :devil:

 

For å designe ABS bremser er det hovedsaklig 2 ting å ta hensyn til:

 

1. "Bremsefriksjon" som en funskjon av forholdet hjulhastighet/bilhastighet.

 

2 "Styrefriksjon" som en funskjon av forholdet hjulhastighet/bilhastighet.

 

hjulhastighet/bilhastighet ligger mellom 0 og 1. Når bilen ruller vanlig er denne 1. Når hjulene er blokkert er denne 0.

 

Disse funksjonene avheger da selvsagt av underlaget. På tørr asfalt sammenfaller toppen for styring og bremsing. Tror dette er for ca. 0.3, dvs hjulene er "70% blokkert". Når hjulene er blokkert (0), snakker vi om glidefriksjon. For tørr asfalt er denne lavere enn ved toppen rundt 0.3.

 

På glatt is er "bremsefriksjonen" størst ved blokkering, men da er det som alle vet lite styring. Derfor offres litt bremsing til fordel for styrevnen.

Endret av Tjafsen
Lenke til kommentar
Passende smiley som reaksjon på nyheten: :scared:, :no::yucky:  og :cry:

Huff det her var en dårlig nyhet. Fra før liker jeg ikke ABS (personlig bremser jeg raskere ned UTEN ABS enn med...), Anti-spin, ESP osv. Jeg blir direkte flau når slikt kobler seg inn og påstår at jeg er en dårligere fører enn bilens elektronikk. Når jeg ser og hører folk som sier "bilen er SÅÅÅ fantastisk. ABS'en og ESP'en kobler seg inn hele tiden", så lurer jeg på hvor du har fått lappen og jeg vil iallfall kvie meg for å sitte på med slike personer. Det går fint ann å kjøre en bil uten at slikt herk kobler seg inn. Alt det elektroniske som er i bilen er nemlig ment som et hjelpemiddel i nødsituasjoner, og ikke som noe som skal koble seg inn i hver sving.

 

Ta f.eks ABS: den kobler seg inn når hjulene låser seg, MEN det kan man jo enkelt unngå hvis man ikke bremser så hardt, ikke sant? Slik er det for resten av det elektroniske.

 

Kan med en gang sverge på at jeg aldri kommer til å kjøpe en bil med M$ produkter i, det trørr jeg rett og slett ikke (har generelt sett en elendig erfaring med M$ produkter for PC)

ABS viser sin overlegenhet når bilen svinger og bremseeffektan blir fordelt forskjellig på alle hjul kommer du ikke inærheten av en ABS en gang.

 

Det er fordi du bare har en bremsepedal og ikke et separat fireports

system som hjelper deg , sorry men dette er sjøsprøyt.

 

Da jeg var 18 og kjørte senket Volvo 144 så syntes jeg det samme som

deg em noen 100000km senere har jeg set hva en ABS kan gjøre

i en kritisk unnamanøver og man kan ikke trylle selv om man er

"god" bak rattet.

 

Selfølgelig må man kunne kjøre uten men det hjelper (serlig ABS)

Endret av MyWar
Lenke til kommentar
På glatt is er bremselengden lengre med ABS enn uten!

Men du unngår å blokkere hjulene, og dermed unngår du farlige situasjoner. spiller null rolle om bremselengden blir lengre om du kan svinge unna ;)

 

EDIT; noe som du kanskje påpekte selv, jeg er ikke helt sikker :D

Endret av vladnag
Lenke til kommentar
Når det gjeldet ASB bremser så har jeg noen innspill

 

På tørr asfalt er bremselengden kortere med ABS enn uten!

 

På glatt is er bremselengden lengre med ABS enn uten!

 

For resten vet jeg ikke... :blush:

 

Sånn er det bare! :devil:

 

For å designe ABS bremser er det hovedsaklig 2 ting å ta hensyn til:

 

1. "Bremsefriksjon" som en funskjon av forholdet hjulhastighet/bilhastighet.

 

2 "Styrefriksjon" som en funskjon av forholdet hjulhastighet/bilhastighet.

 

hjulhastighet/bilhastighet ligger mellom 0 og 1. Når bilen ruller vanlig er denne 1. Når hjulene er blokkert er denne 0.

 

Disse funksjonene avheger da selvsagt av underlaget. På tørr asfalt sammenfaller toppen for styring og bremsing. Tror dette er for ca. 0.3, dvs hjulene er "70% blokkert". Når hjulene er blokkert (0), snakker vi om glidefriksjon. For tørr asfalt er denne lavere enn ved toppen rundt 0.3.

 

På glatt is er "bremsefriksjonen" størst ved blokkering, men da er det som alle vet lite styring. Derfor offres litt bremsing til fordel for styrevnen.

Vet ikke hva du prøver å si, men uansett underlag så er det ideelle 0.99, det som gjør at hjulene går saktest mulig uten at det er glidning mellom underlag og hjul (les:blokkerte hjul), hvilefriksjon er større en glidefriksjon, og på 0.99 vil hvilefrisjonen nå sitt maskimale nivå (om jeg skjønner innlegget ditt riktig da).

 

AtW

Lenke til kommentar
Når det gjeldet ASB bremser så har jeg noen innspill

 

På tørr asfalt er bremselengden kortere med ABS enn uten!

 

På glatt is er bremselengden lengre med ABS enn uten!

 

For resten vet jeg ikke...  :blush:

 

Sånn er det bare!  :devil:

 

For å designe ABS bremser er det hovedsaklig 2 ting å ta hensyn til:

 

1. "Bremsefriksjon" som en funskjon av forholdet hjulhastighet/bilhastighet.

 

2 "Styrefriksjon" som en funskjon av forholdet hjulhastighet/bilhastighet.

 

hjulhastighet/bilhastighet ligger mellom 0 og 1. Når bilen ruller vanlig er denne 1. Når hjulene er blokkert er denne 0.

 

Disse funksjonene avheger da selvsagt av underlaget. På tørr asfalt sammenfaller toppen for styring og bremsing. Tror dette er for ca. 0.3, dvs hjulene er "70% blokkert". Når hjulene er blokkert (0), snakker vi om glidefriksjon. For tørr asfalt er denne lavere enn ved toppen rundt 0.3.

 

På glatt is er "bremsefriksjonen" størst ved blokkering, men da er det som alle vet lite styring. Derfor offres litt bremsing til fordel for styrevnen.

Vet ikke hva du prøver å si, men uansett underlag så er det ideelle 0.99, det som gjør at hjulene går saktest mulig uten at det er glidning mellom underlag og hjul (les:blokkerte hjul), hvilefriksjon er større en glidefriksjon, og på 0.99 vil hvilefrisjonen nå sitt maskimale nivå (om jeg skjønner innlegget ditt riktig da).

 

AtW

Nei, det ideelle er lim (x->1) f(x), altså så nær 1 som overholdet mulig, uten at den blir 1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...