Gå til innhold

Hvorfor er 349 kroner i måneden laveste pris på "bredbånd" på kobberlinje?


Gjest medlem-329093

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-329093

Jeg ser på "bredbånd" priser, det virker ganske latterlig at enten man vil ha 20mbit linje, 10 mbit eller 2 mbit så må man betale det samme... Kommer ikke under 349 kroner måneden selv på dårligste linje, (299 i måneden i seks måneder) og så er det bindingstid på 12 måneder også, og installasjon og linjeleie og så må man sikkert leie modem/ruter. Da tar jeg heller mobilt bredbånd, 139 kroner for 5GB og nedsatt fart til 120kbit (uten at det koster noe mer?) hvis man bruker mer enn 5GB i måneden, fra nextgentel... slipper bindingstid og kan bruke min mobilt bredbånd ruter da.

 

Kjøpte abonnement på fiberlinje da jeg drev med playstation spilling, og nå trenger jeg ikke bra ping eller høy hastighet lenger. Trengte vel egentlig ikke så høy hastighet da heller, men hørte på (det som ble dyre) råd...

 

Hva skal en jævel gjøre?

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Det er nok fordi særlig fiber er det dyrt for internetlevrandørene å tilby under 100 mbit.

Det er rett og slett ikke lønnsomt, pengemessig.

 

Da utgiftene er nok høyere en det.

Beste rådet ditt er å være på lan eller besøke en venn eller bo et sted der mange bor gjerne større borettslag.

Men da blir du ofte tvunget på tvpakke etc også. Kanskje også telefonavtale.

Lenke til kommentar

Flere har hentydet det, men fakta er at en nettlinje, enten det er xDSL eller fiber koster så og si det samme å drifte uavhengig av hastighet.

 

Selve linjen er den samme, svistsjen i sentralen er den samme, ruteren er den samme.

Så derfor er det ikke mulig å få det billigere.

 

Kanskje nettleverandøren må regne med en krone eller to ekstra i strømutgifter per mnd for din økte nettbruk, men det er ikke mye i det store og hele.

Lenke til kommentar

Det er ikke helt riktig at den laveste prisen på kobberet er 349.

1. Telenor tar 299,- de tre første månedene før de setter opp prisen til 329,- (Bredbånd 5) / 349,- (Bredbånd 10)

2. Per i dag så tar både HomeNet og NextGenTel kr. 299,-

3. Telenor og HomeNet tar kr. 109,- i linjeleie i mens NextGenTel tar kr. 89,-

4. NextGenTel tar kr. 24,- i ruterleie


Totalpris med linjeleie blir derfor (12 første måneder med dagens priser):

Telenor, Bredbånd 5: (3*299) + (9*329) + (12*109) = 5 166
Telenor, Bredbånd 10: (3*299) + (9*349) + (12*109) = 5 346

NextGenTel: (299+89+24) * 12 = 4 944

HomeNet: (299 + 109) * 12 = 4 896


Dette er minstepris for de 12 første månedene. Det kan også legges til eventuelle gebyrer for nyoppkobling.
Bytt-ISP er gratis, og det er gratisk oppkobling om det er ISDN eller PSTN som er aktiv på linjen.
HomeNet tar kr. 0,- i ruterleie de 12 første månedene og deretter kr. 19,- per måned. Dette kan en normalt reforhandle (binde seg opp i 12 nye måneder og slippe leien).

Lenke til kommentar

Går stort sett greit å prute også, de har ganske god margin med prisene de tar. Som nevnt over så koster fiber og kobber ca. det samme å drifte, eneste forskjellen er kabelen og bittelitt av utstyret. Så at f.eks. en 50/50 linje og en 10/2 linje har samma pris går på nettopp det, men det er jo kjipern at man ikke får rabatt for dritt.

 

En annen ting som må nevnes i forbindelse med dette er at en 200/200 linje heller ikke er dyrere enn de andre så de kunne tatt lavere pris uten noe tap i forhold til treigere. Med det i bakhodet så er det litt sprikende logikk, de tar en minimumspris for alt under X og når de kommer over så tar de betalt for hastigheten. En med 200/200 kan bruke vesentlig mindre data hver måned enn en med 10/2 så kanskje det burde være priset etter forbruk som med mobilmarkedet.

 

Problemet her til lands er at det er veldig lite konkurranse, det virker egentlig som at det er et prissamarbeid da prisene er så like som de er uten tegn til forandring de siste årene.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Ja... men la oss ikke gå tilbake til forbruksmålt kablet nett altså. Det sugde ihvertfall. De har det fortsatt i USA. Bare møkk.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det kalles monopolistisk konkurranse. Når alle bedriftene tilbyr et gode som er nogen lunde lik. 

Monopolpisten Altibox ligger klar utenfor huset her, men oppkoblingen på 5000 kommer jeg aldri til å betale når jeg har 70/20 til 500 i mnd med linjeleie. Installasjonen var gratis og.

Lenke til kommentar

Det kalles monopolistisk konkurranse. Når alle bedriftene tilbyr et gode som er nogen lunde lik. 

Monopolpisten Altibox ligger klar utenfor huset her, men oppkoblingen på 5000 kommer jeg aldri til å betale når jeg har 70/20 til 500 i mnd med linjeleie. Installasjonen var gratis og.

Jeg betalte 1995 og har aldri trekt på det, har bare 40/40 449 i md, Men er høyere effektiv, sett 48/48.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...