Gå til innhold

RAID som ordinær IDE


oleredv

Anbefalte innlegg

Har eit hovedkort med integrert raid. Sidan eg ikkje brukar RAID så har eg lurt på om det er mulig å bruke desse kontaktene til ordinær ide-bruk? Er lat og difor lei av å opne kabinettet kvar gong eg skal sette i backup-disken og vurderer difor å sette i ei "harddisk-skuffe". Men sidan alle ide kontaktene er opptatt har eg eit problem.... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. Du må sette opp disken som et endisksraid. Avhengig av hvilken kontroller du kjører heter dette forskjellige ting i konfigurasjonen på RAIDet. De nyeste ABIT kortene med RAID gjør dette automagisk, men andre kort har jeg ikke sett det på. Prøv å ta en titt i BIOSen til RAIDet, under opprett RAID.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Ja. Du må sette opp disken som et endisksraid. Avhengig av hvilken kontroller du kjører heter dette forskjellige ting i konfigurasjonen på RAIDet. De nyeste ABIT kortene med RAID gjør dette automagisk, men andre kort har jeg ikke sett det på. Prøv å ta en titt i BIOSen til RAIDet, under opprett RAID.

 

-KJ

Endisk-raid??? HALLO !?!? (redundant array of inexpensive disks)....... ;-)

 

Det du trenger å gjøre er å aktivere raid-kontrolleren i bios samt å velge raid-kontroller som boot device, og så sette den ene disken som boot i raid-biosen.

Endret av xpert
Lenke til kommentar

Har prøvd forskjellig her i dag, men det vil berre ikkje virke. Har aktivert raid i bios, men eg får berre beskjed om at det ikkje blir funne noko disk i raid-biosen, og difor blir eg slengt ut derifrå. Har sjekka at både disk, kabel og strømkontakt virkar. Har også prøvd begge raid-kontaktene... :(

Lenke til kommentar
Endisk-raid??? HALLO !?!? (redundant array of inexpensive disks)....... ;-)

Eh, ja. Min kontroller må settes opp slik, og kontrolleren/manualen kaller det et en-disks array.

 

Noen RAID-kontrollere oppfører seg som en vanlig IDE-kontroller, bare med RAID-støtte, slik jevel skriver.

Lenke til kommentar

Hei OLEREDVE

 

Jeg tror LUMBERJACKER kan hjelpe deg.

 

Gå til :

 

http://lumberjacker.kettenfett.com/

 

Der kan du under download/bios area laste ned en modifisert "pure UDMA" bios

for ditt hovedkort, som skulle løse problemet. Fra samme sted laster du ned en modifisert UDMA Promise-driver som må installeres.

Det vil hjelpe hvis du kan litt tysk.

 

"- Was ist PURE-UDMA ? -> Diese Sorte Bios ermöglicht es den Promise Controller als vollwertigen UDMA-Controller zu nutzen. Das originale Lite-Rom lässt nur zwei Festplatten zu, die pure-udma Biose hingegen unterstützen bis zu vier und darüber hinaus auch optische Geräte wie DVD, CD-ROM, Brenner, ZIPs etc."

 

 

Mere info finner du bl.a. på Lumberjacker-forumet.

 

Jeg har i lang tid brukt tilsvarende modifisert bios og driver på mitt Asus A7V333 RAID hovedkort og kan plassere ekstra harddisker og optiske enheter om hverandre uten problemer (dog kan det forekomme vanskeligheter med booting fra disse enhetene) - har aldri hatt disker i raid.

 

Lykke til !

Endret av kunde
Lenke til kommentar
Hei OLEREDVE

 

Jeg tror LUMBERJACKER kan hjelpe deg.

 

Gå til :

 

http://lumberjacker.kettenfett.com/

 

Der kan du under download/bios area laste ned en modifisert "pure UDMA" bios

for ditt hovedkort, som skulle løse problemet. Fra samme sted laster du ned en modifisert UDMA Promise-driver som må installeres.

Det vil hjelpe hvis du kan litt tysk.

 

"- Was ist PURE-UDMA ? -> Diese Sorte Bios ermöglicht es den Promise Controller als vollwertigen UDMA-Controller zu nutzen. Das originale Lite-Rom lässt nur zwei Festplatten zu, die pure-udma Biose hingegen unterstützen bis zu vier und darüber hinaus auch optische Geräte wie DVD, CD-ROM, Brenner, ZIPs etc."

 

 

Mere info finner du bl.a. på Lumberjacker-forumet.

 

Jeg har i lang tid brukt tilsvarende modifisert bios og driver på mitt Asus A7V333 RAID hovedkort og kan plassere ekstra harddisker og optiske enheter om hverandre uten problemer (dog kan det forekomme vanskeligheter med booting fra disse enhetene) - har aldri hatt disker i raid.

 

Lykke til !

Takker for veldig bra svar. Ser ut som om det er det som må til! Problemet er dog at ingen av drivarane er tilgjengelige for øyeblikket.... :no:

Lenke til kommentar
Takker for veldig bra svar. Ser ut som om det er det som må til! Problemet er dog at ingen av drivarane er tilgjengelige for øyeblikket....  :no:

 

Jeg sjekket nå nettopp og driverene lar seg nedlaste, - men du må v. dobbelklikke på filnavnet - høyreklikk og "save as" virker ikke - slik er det i allefal herfra. Kan alltids maile deg en driver hvis du ikke lykkes.

Lenke til kommentar
Du kan også sjekke ut http://www.msi.com.tw/program/service/foru...c2e3ac629b51be2

 

Dette er en guide skrevet spesifikt for ditt hovedkort. Håper den kan være til like stor hjelp for deg som den var for meg!

 

Thomas

Takk for link Thomas, skal sjekke den når msi får sidene sine opp og gå. For no virkar det som dei er nede....:(

 

Ellers så var det litt hjelp i å flashe bios, disken blir i allefall funnen i raid-biosen, men eg får ikkje dei modifiserte promise drivarane til å virke i windows. Får berre "enheten kunne ikkje starte" i enhetsbehandling. Har prøvd med fleire av drivarane som låg ute på sida som kunde linka til utan hell..... :mad:

Lenke til kommentar

Fann tilslutt denne guiden som Longboard viser til. Det eg er litt usikker på i forbindelse med den er kva slags bios ein skal bruke? Eg har no pure dma versjon 5,7. Hadde vore fint om du Longboard hadde kunne seie kva slags bios du brukar, i allefall om den er modifisert eller original!

 

Problemet er framleis at eg ikkje finn disken i windows. Dei udma drivarane som eg fann på http://lumberjacker.kettenfett.com/ har eg ikkje fått til å virke i verken Windows XP eller 2000. I begge tilfeller får eg denne meldinga om at "enheten kunne ikke starte" på scsi/raid - kontrollere i enhetsbehandling. Difor brukar eg no den som msi har liggande på sine sider, og det er faktisk den dei har brukt i den guiden som er nevnt lenger oppe. No får eg ikkje feilmeldinga i enhetsbehandling, men disken blir framleis ikkje funnen i windows, kun i bios.

 

Så ja.... eg er temmelig rådvill etterkvart.... :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...