Gå til innhold

Ebay er mye lureri, kjøpte brikker fikk annen RAM enn fra annonsefoto


Anbefalte innlegg

Da skjønner jeg at noen selgere som er flinke blir dratt ned litt i uføret av de andre selgerne som er useriøse. For jeg ser fort for meg at en som har brent seg to-tre ganger kanskje er rask på å gi dårlig feedback.

 

Takker for det du skrev LMH1. Da føler jeg meg ihvertfall ikke skamfull over å ha gitt nøyaktig feedback om selgeren. Da får selger heller legge seg ekstra i selene slik at det unngås i framtiden. Hvor mange firma kan en og samme person opprette på Ebay uten at det oppdages da? Er vel en viss fare for at dette fenomenet råder også vel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

... Det ble gitt feedback før jeg åpnet request. Jeg syntes det var på sin plass ...

 

... Å rette opp i feil skal jeg være med på. Men, en av partene altså selger eller Ebay må komme på banen med en dialog ...

Hvis jeg hadde vært Ebay-selger, så hadde jeg sett på deg som en vanskelig kjøper som ikke vil følge vanlige "spilleregler" på Ebay. Når man har gitt feedback regnes handelen som avsluttet. Men selgerene vil gjerne prøve å rette feil før man gir feedback. Selgeren du handlet med skriver jo som de fleste andre selgere:

If you have any problem, Please contact us to resolve any issues there may be before leaving feedback.

If you are unsatisfied with our item or service, then please follow the  good eBay practice to contact us before leaving any feedback.

We are committed to resolve all issues in a friendly and satisfactory manner.

 

De få gangene jeg har fått noe feil fra Ebay, så har jeg sendt en vennlig melding til selger og forklart problemet. Da får jeg et hyggelig svar tilbake hvor de beklager at det er blitt noe feil og tilbyr en løsning av problemet.

Lenke til kommentar

Jeg ser jo at jeg oppfattes som en vanskelig kunde. Det er kanskje ikke så vanskelig å se.

Men når selgere kan tillate seg å behandle kunder gang etter gang feil utover det som er bestillet så fortjener de jo ikke bedre egentlig, selv om vanlig kotyme ville vært slik dere beskriver.

 

Det er tross alt Ebay hvor vidt fremmede handler med vidt fremmede. Da betyr feedback mye. Og om man leser så er selger relativt høyt på stjerner, men det er også relativt mye tull innenfor de få prosentene som klager. Selvsagt vil det nok finnes en og annen tulling av kjøpere. Jeg har brutt med et vennlig kotyme, er helt enig, men jeg er ikke noen vanskelig kjøper.

 

Dessuten så bør selger bryte inn og forsøke tilby en løsning uansett om man klikker på de verste variantene requests etterpå. Ellers så ville ihvertfall jeg tenkt på selger som useriøs. Man bør imøtekomme det vanskelige. Dersom det så ikke blir respons fra kjøper, så er det ihvertfall bad karma på kjøpers skuldre, selv om det ikke blir ordentlig ordnet opp i.

 

Ulempene kjøper står med i en slik sak:

 

- eventuellt uaktuellt med retur (noe disse utenlandske selgere kan utnytte til å bli kvitt ting de ikke vil ha på varelager)

- varen er forhåndsbetalt, så skal man trekke pluggen via finansieringsløsning som kjøper utover det å ha mottatt feil vare. Dere beskriver noe om tidsfrister og slikt. Nok en ulempe for begge parter, spesiellt ved fravær om dialog.

- det vil ta over en halv måned å få ny del. Jeg har god tid, men liker ikke den tiden og ubehaget med dialog som skal løse opp problemet. Det gjør at en vegrer seg mot å handle med kinesiske selgere på ny.

- skal jeg si at det er uaktuellt å sende varen i retur dersom ikke selger betaler frakten? Her bør selger som har gjort noen feil ta de tap på en gunstig måte for kjøpet. Jeg kan dekke f.eks. 50 kroner for å lempe på tapet ved å beholde varen. Jeg aner jo lite om profitt. Porto får kjøper svelge tapet helt og holdent for. Det får være en lærepenge. Enten det blir retur eller ikke.

 

Tror jeg har fått nevnt det meste i den beskrivelsen. Selvsagt kan varen være verdt mer, men jeg tenker at RAM er lite verdt i utgangspunktet (PRODUKSJONSKOSTNADEN), så det er nok ikke den verste varen å ta et tap på. Men, jeg vet jo ingenting om hvor dyrt en garasjeselger må ut for innkjøpene av RAM.

Endret av Blåbærterte
Lenke til kommentar

At det er ukjente bedrifter er irrelevant. Man har med folka å gjøre alikevel og bedriftene har som mål å tjene penger. For å gjøre det så trenger de fornøyde kunder, gode anmeldelser, og det er bedre å tape noen kroner her og der enn å få dårlige anmeldelser. Et lite problem er dog dårlig kommunikasjon, virker som noen selgere bruker Google Translate og det kan fungere en smule dårlig :p

Lenke til kommentar

Den har nyeste bios. Altså så ny som man kan forvente. Den bærbare var litt gammel vare når jeg kjøpte den ny i butikk. En bios-oppdatering gjorde at jeg fikk oppusset Lenovo-logo f.eks. Det kan selvsagt ligge en ny bios, men sannsynligetene er så utrolig små på en så gammel maskin. Når jeg tenker meg om, så tok jeg en bios-sjekk for noen få måneder siden. Så det reduserer mulighetene for at det finnes bios-oppdatering enda mindre enn den første tanken min beskrevet øverst i dette tekstavsnittet.

Endret av Blåbærterte
Lenke til kommentar

 

Har forsøkt tidligere med Corsair eller Crucial fra norsk butikk som hadde påmontert 16 brikker uten at det virket.

 

Det hører selvsagt til historien at de kinesiskleverte brikkene ikke fungerte på min maskin.

 

Kan egentlig være bios-innstilling for RAM hastighet du må forandre manuelt. (hvis du får tilgang til bios da?)

 

Med den gamle brikka i (selvsagt) så sett hastighet til f.eks. 533mhz (1066mhz). Ta den ut, og prøv de nye en og en, og hvis de er ok, begge to samtidig.

Lenke til kommentar

Jeg ser jo at jeg oppfattes som en vanskelig kunde. Det er kanskje ikke så vanskelig å se.

Men når selgere kan tillate seg å behandle kunder gang etter gang feil utover det som er bestillet så fortjener de jo ikke bedre egentlig, selv om vanlig kotyme ville vært slik dere beskriver.

 

Det er tross alt Ebay hvor vidt fremmede handler med vidt fremmede. Da betyr feedback mye. Og om man leser så er selger relativt høyt på stjerner, men det er også relativt mye tull innenfor de få prosentene som klager. Selvsagt vil det nok finnes en og annen tulling av kjøpere. Jeg har brutt med et vennlig kotyme, er helt enig, men jeg er ikke noen vanskelig kjøper.

 

Dessuten så bør selger bryte inn og forsøke tilby en løsning uansett om man klikker på de verste variantene requests etterpå. Ellers så ville ihvertfall jeg tenkt på selger som useriøs. Man bør imøtekomme det vanskelige. Dersom det så ikke blir respons fra kjøper, så er det ihvertfall bad karma på kjøpers skuldre, selv om det ikke blir ordentlig ordnet opp i.

 

Ulempene kjøper står med i en slik sak:

 

- eventuellt uaktuellt med retur (noe disse utenlandske selgere kan utnytte til å bli kvitt ting de ikke vil ha på varelager)

- varen er forhåndsbetalt, så skal man trekke pluggen via finansieringsløsning som kjøper utover det å ha mottatt feil vare. Dere beskriver noe om tidsfrister og slikt. Nok en ulempe for begge parter, spesiellt ved fravær om dialog.

- det vil ta over en halv måned å få ny del. Jeg har god tid, men liker ikke den tiden og ubehaget med dialog som skal løse opp problemet. Det gjør at en vegrer seg mot å handle med kinesiske selgere på ny.

- skal jeg si at det er uaktuellt å sende varen i retur dersom ikke selger betaler frakten? Her bør selger som har gjort noen feil ta de tap på en gunstig måte for kjøpet. Jeg kan dekke f.eks. 50 kroner for å lempe på tapet ved å beholde varen. Jeg aner jo lite om profitt. Porto får kjøper svelge tapet helt og holdent for. Det får være en lærepenge. Enten det blir retur eller ikke.

 

Tror jeg har fått nevnt det meste i den beskrivelsen. Selvsagt kan varen være verdt mer, men jeg tenker at RAM er lite verdt i utgangspunktet (PRODUKSJONSKOSTNADEN), så det er nok ikke den verste varen å ta et tap på. Men, jeg vet jo ingenting om hvor dyrt en garasjeselger må ut for innkjøpene av RAM.

Så mye styr og sorger på forskudd... :wallbash:

Er det virkelig så vanskelig å logge på Ebay og sende selger en liten melding før du dømmer alt og alle? Hva gjør du hvis du kjøper noe som ikke virker eller er feil hos Komplett eller andre mer lokale nettsteder? Klager du på fora og legger inn negative omtaler, eller tar du kanskje kontakt med selger først...?

 

Og hvis du forventer respons fra selger ut fra feedback, så må du tenke deg om på hva du skriver. Nå har du gitt nøytral tilbakemelding og skriver at bilde ikke stemmer med mottatt produkt. Hva gjør da en kineser som kanskje er dårlig i engelsk? Han leser vel at bildet er feil og tenker hva så... Ditt problem er vel at RAM-brikkene ikke fungere? Alt bildet ikke stemmer kan vel ikke være så nøye, det er et mindre problem hvis de hadde fungert...?

Hvis du først ikke skal følge vanlig kotyme og forvente respons, så må du gi negativ feedback og skrive at brikkene ikke fungerer. Og hvis du går inn på selgers negative feedbacks, så har alle fått respons: "can you contact to me firstly , i will 100% solve it". Da er vi tilbake til første råd: Send selger en melding!

Endret av Mr D
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men, når det finnes brikker som fungerer plug and play så må man vel forvente at det går an å få tak i slike. Det er ingen som har turt å begi seg ut på etikettolkning enda, på tross av at jeg har lagt ut alle foto som er nødvendige.

 

Når det er flere fysiske brikker påloddet så tenker jeg det dreier seg om en annen konfigurasjon. Men ingen ting overrasker meg, dersom de har laget ting kompatible på tross av noe sånn. Men minne er en kompetanse som det er mye diffust omkring. Jeg kan åpne bios når det passer seg litt senere å se etter minneinnstillinger. Da skal det på manuellt og hva skal de andre minnekonfigurasjonene som ikke har med grunnfrekevens stå på da, dersom denne bios tillater manual overrides? Det er jo ingen gamer PC, og heller ikke noen stasjonær PC hvor man kan forvente større justeringsmuligheter.

 

Jeg føler at dette bare er tull og tøys å tenke på en gang. Alle foto som i førsteinnlegg viser at samtlige brikker er 1600-brikker, også den ene som sitter i maskinen i fra før av og fungerer.

Endret av Blåbærterte
Lenke til kommentar

Det er ikke PC2 minne men 1333 Mhz PC3 minne som behøves. Dette er jeg litt uerfaren med. Har jeg grunnfrekvens på 666 Mhz jeg da?

 

https://ark.intel.com/products/82105/Intel-Pentium-Processor-N3540-2M-Cache-up-to-2_66-GHz

 

Den gamle rambrikken din er 1600mhz ifølge bilde, men kjører sikkert på 1333mhz, det er ikke "noe problem", men når du dytter 2 brikker i, kan det tulle seg til.

 

De nye brikkene har som påpekt dobbelt med chip, 8 (versus den gamle med 4), det man på Dimm-brikker til PC omtaler henholdsvis single-sided og double-sided ram. Single-sided er bedre for å si det sånn.(når man skal fylle 2 eller flere slot'er)

 

Jeg kjenner ikke til Intel Pentium, går på AMD her, men uansett heller jeg til at du må forandre på Memory setting i Bios, slik jeg beskrev.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Alle brikkene er double-sided. Samtlige, både min gamle og de to nye. Det som skiller er at det er 4 vs. 8 brikker på hver side. Altså 8 vs. 16 brikker totalt dobbeltsidig.

 

Du kan skimte det på Ebay-minnet som er montert, at etikettene er speilvendt pga. sokler er loddet på hver sin vei på hovedkortet, så kommer også minne til å vise forsiden på den ene brikken og baksiden på den andre. Men også det gamle minnet mitt er slik. Bare at jeg kun har en brikke av det så det kommer jo ikke så tydelig fram at det er dobbeltsidig, men det er det altså.

Endret av Blåbærterte
Lenke til kommentar

Jeg finner minst en logisk brist i det der dobbeltsidige forslaget. Men, kan selvsagt sjekke bios litt senere for å finne ut om det finnes mulighet for manuelle innstillinger for RAM.

 

Den logiske bristen er at jeg har prøvd en av Ebay-brikkene alene allerede først i den ene sokkelen og så i den andre bare for sikkerhetsskyld. Kom på det nå, at jeg testet det mest som en kroppslig refleks før jeg ga opp.

Lenke til kommentar

Merker meg at den RAM som kom montert i denne da ikke står i listen, men den fungerer jo for det. Disse listene er vel neppe utfyllende, men snarere kun et forhåndstestet utvalg?

 

Brukermanual: I brukermanual står det RMT3170ME68F9F

 

Fabrikk / Min egen RAM: Mens på fabrikklevert RAM montert i denne maskin står det RMT3170MN68F9F.

 

Selgers RAM: Ebay-selger har levert RMT3170MN68F9F som er helt likt min RAM, men de har jo 16 brikker kontra 8 brikker påloddet.

 

Her er noe smått intetsigende info muligens fra samme manual:

 

post-323302-0-84798200-1483199618_thumb.jpg

Endret av Blåbærterte
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...