Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan husleien gå opp uten varsel?


knottsau

Anbefalte innlegg

For en måned siden fikk jeg fakturaene for husleien for neste halvår. Oppdaget når jeg så på fakturaen i dag at husleien går opp fra 2017. Jeg har ikke fått noe beskjed om dette. Er dette lov? Å bare sende fakturaen en måned før med høyere pris? Jeg vet at prisene på det meste går opp når det blir nytt år, men har de lov å gjøre det sånn? Leier fra et firma.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har leid i minst ett år, kan de justere husleien i henhold til konsumprisindeksen, med en måneds varsel.

Om tre uker har jeg leid et år. Så da kan de med andre ord ikke sette opp husleia for januar måned? Da jeg kun har leid 50 uker når den må betales.

 

Er det nok varsel å sende ut fakturaen med høyere beløp, og ikke gi noen beskjed utenom det?

Lenke til kommentar

Er husleieøkningen på konsumprisindexen...det vil si ca 3 % hadde jeg akseptert det uten å syte for mye.  Leietaker har mange rettigheter i dag, men er utleier en skikkelig furten og " hevngjerrig "  person  trenger han/hun bare å komme med " jeg skal rehabilitetere/pusse opp " så er det grunn nok til å si deg opp. 

Lenke til kommentar

Husleieloven § 4-2 regulerer indeksregulering av husleie:

 

§ 4-2. Indeksregulering

Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger:

 

a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting,

b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og

c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk.

Her er det bokstav b som eventuelt er brutt - det skal ha gått ett år "etter at siste leiefastsetting ble satt iverk". Leiefastsetting skjer ved inngåelse av avtalen (jf. Wyllers Norsk Lovkommentar note 254 til husleieloven). Det må derfor ha gått ett år etter at avtalen ble inngått, men ikke ett år etter innflytting. Hvis ny leie kreves fra 1. januar 2017 må derfor leieavtalen ha blitt inngått senest 31. desember 2015.

 

Konsekvensen av brudd på § 4-2 er imidlertid kun at endringen utskytes til den lovlig kunne vært foretatt. Her er det antagelig snakk om mindre enn tre ukers differanse. Å ta en kamp på dette grunnlaget kan derfor bli mye problemer uten noen gunstig effekt. Samtidig er det kjent at en del kommunale og profesjonelle utleiere hopper bukk over § 4-2b og endrer leien fra 1. januar hvert år. I praksis betyr det ofte at man får leie til en lavere pris frem til 1. januar (fordi utleier bruker prisen fra "forrige" justering), så om det er noe økonomisk tap for leietaker netto er heller usikkert.

 

Å fakturere med høyere beløp er i seg selv tilstrekkelig varsel så lenge fakturaen for leiebeløp for januar måned senest er utstedt 1. desember. Dette er gunstigere enn lovens hovedregel, som ikke krever at man varsler om konkret beløp (fordi konsumprisindeksen for desember, som er den høyeste økningen som er lovlig, først blir beregnet 15. januar - dermed kan man etterfakturere økningen for inntil én måned).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er husleieøkningen på konsumprisindexen...det vil si ca 3 % hadde jeg akseptert det uten å syte for mye.  Leietaker har mange rettigheter i dag, men er utleier en skikkelig furten og " hevngjerrig "  person  trenger han/hun bare å komme med " jeg skal rehabilitetere/pusse opp " så er det grunn nok til å si deg opp. 

 

Av erfaring fra tidligere leileforhold så har jeg konkuldert med at den eneste rettigheten jeg sitter med er retten til å flytte om ting ikke fungerer. Hver eneste problemstilling har kun løysningen "flytt".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...