Gå til innhold

Valg av mediesenter system


Anbefalte innlegg

Ok. har følgende situasjon:

Har en server hengende i "veggen" i kjellern.  Dette er en DELL R310 (tror jeg) med to xeon CPUer, 8GB minne og to stk SAS disker.  På denne kryper det Windows Server 2008 i skrivende stund.  Serverens bisniss formål er for lengst byttet ut og tatt med hjem fra jobben, derav hengendes i kjellern mellom to stk 2"4 inne i veggen.  Jada, dette kan utledes i det lange og breie men det gidder jeg ikke.

 

Videre har jeg TV i alle rom, stue og tre soverom.  Jeg ønsker også en skjerm hengendes på kjøkkenet og helst muligheten til musikk i alle rom på en eller annen måte.

 

Har tre trådløse bokser der to av dem har 2G+5G nett og den gamle burken fra Telenor kan smukke seg med 2G only.

Uansett så betyr dette at jeg med enkle grep kan dedikere trådløse nett til kunn streaming.  Har også kablet nett opp i stua.

 

TV utstyret er IKKE 4K klart så dette er det ikek noe pes om at må virke.

 

Til saken;

Jeg ønsker å sette opp et medie system i kåken og har prøvd meg på en del forskjellige løsninger tankemessig, men greier liksom ikek helt å bli enig med meg selv.

 

Har kikket litt på PLEX og for noen år siden prøvde jeg meg litt på XBMC.

 

Såh - kjør debatt :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kodi og Plex har sine styrker og svakheter. Plex er god på sentral bibliotekbehandling og kompatibilitet (mtp plattformer), Kodi er best på avanserte funksjoner, inkludert addons, avspillingsinnstillinger etc.

 

Svakheten til Plex er serverkraften den trenger, og for Kodi tilsvarende for klient. Begge fungerer bra til sitt bruk, og jeg ville satt opp Kodi via LibreELEC hvis du har anledning, ihvertfall i hovedstue. For mindre viktige rom og fjernbruk fungerer Plex godt.

 

Må legge til at selv om Plex har fordel av sentralt bibliotek så er Kodi mye bedre på navigering og sortering etter kriterier enn hva Plex er.

 

Har du mer detaljer om server, f. eks. hvilke(n) CPU?

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

Kodi og Plex har sine styrker og svakheter. Plex er god på sentral bibliotekbehandling og kompatibilitet (mtp plattformer), Kodi er best på avanserte funksjoner, inkludert addons, avspillingsinnstillinger etc.

 

Svakheten til Plex er serverkraften den trenger, og for Kodi tilsvarende for klient. Begge fungerer bra til sitt bruk, og jeg ville satt opp Kodi via LibreELEC hvis du har anledning, ihvertfall i hovedstue. For mindre viktige rom og fjernbruk fungerer Plex godt.

 

Må legge til at selv om Plex har fordel av sentralt bibliotek så er Kodi mye bedre på navigering og sortering etter kriterier enn hva Plex er.

 

Har du mer detaljer om server, f. eks. hvilke(n) CPU?

 

Husker ikke helt hva slags CPU det er.  Ikke noe spesiellt nytt vill jeg tro siden denne serveren sikkert er 5+ år gammel.  Kan se npr jeg starter den opp etterpå.  Men hva tenker du på med LibreELEC i stue?  Jeg hadde strengt tatt ikke tenkt å kjøre opp noe PC'er da jeg har ChromeCast og det fungerer jo veldig bra med mobil og nettbrett.  Er det noen grunn til å tenke annerledes og heller sette opp en "stue pc" ?

Lenke til kommentar

Hvis du har en svak CPU i serveren så kan Plex by på utfordringer. Det er tre forskjellige "avspillingsmoduser" i Plex: Direct Play, Direct Stream og Transcoding. Ved Direct Play spilles filen av direkte, forutsatt at avspilleren støtter formatet og tilstrekkelig båndbredde er tilgjengelig. Ved Direct Stream endres kontainer/filtype og ved Transcoding bearbeides filen for å tilpasses avspilleren.

 

Transcoding krever en del ressurser (ca. 2000 i Passmark per 1080p stream), og hvis avspillingsenhetene dine ikke støtter formatene eller har tilstrekkelig båndbredde vil transcoding spise ressurser. Trådløse avspillingsenheter kan kreve transcoding fordi det ikke er tilstrekkelig båndbredde for Direct Play/Stream.

 

Plex eller Kodi er først og fremst en smaksak. Som sagt, Plex har sine fordeler, men jeg foretrekker absolutt Kodi på grunn av enkel navigering, sortering og mulighet for å ta ned undertekster. Det jeg mener med LibreELEC er å ha en dedikert maskin (som f.eks. Intel NUC) som kjører Kodi ved å installere LibreELEC. Fungerer helt fantastisk.

 

Chromecast fungerer bra med Plex. Det er jo ikke verre enn å sette det opp og prøve, så ser du hvordan serveren håndterer belastningen.

 

Edit: Listen er lang på hvorfor jeg foretrekker Kodi, men de nevnte argumentene er mest synlige. Vil råde deg til å prøve begge. Kodi kan enkelt installeres på Windows, Linux og Mac.

 

Edit 2: I noen tilfeller vil lyden transcodes ved Direct Stream.

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

Hva slags TV har du?

Mange smart-tver har mulighet for Plex app direkte uten noe ekstra.

 

Selv bruker jeg bare en DLNA server (Serviio) på PC-en.  Da trenger jeg bare å trykke på Source knappen på TV-en, så dukker den opp automatisk som et valg (dvs. HDMI1, HDMI2, Serviio osv.).  TVen trenger bare nettilgang.  Grensesnittet er ikke så fancy, men jeg trenger altså ingen ekstra boks, og kan styre alt med fjernkontrollen til TV-en. 

 

Samsung-TVen min støtter mkv, mp4, avi/divx, wmv osv. direkte (støtter også .srt tekst), så PC-en trenger ikke å konvertere filmene. Dette gjør at CPU bruken på PCen er minimal mens jeg spiller av film.

Lenke til kommentar
Plex eller Kodi er først og fremst en smaksak. Som sagt, Plex har sine fordeler, men jeg foretrekker absolutt Kodi på grunn av enkel navigering, sortering og mulighet for å ta ned undertekster. Det jeg mener med LibreELEC er å ha en dedikert maskin (som f.eks. Intel NUC) som kjører Kodi ved å installere LibreELEC. Fungerer helt fantastisk.

FWIW, jeg kjører Kodi / LibreELEC på en Raspberry Pi2, koblet mot en tvheadend server for TV-kanaler, og en filserver for filmer / video. Fungerer fantastisk som WonderStivi sier.

Eneste jeg har opplevd er at Pi'en av og til rebooter når jeg navigerer i menyene. Har ikke skjedd ved avspilling, så det er til å leve med.

Endret av tingo
Lenke til kommentar

Jeg har brukt OpenELEC 6.0.3 inntil i går som har fungert meget bra. Det hender at GUI reloader etter skanning, men det er en bagatell. Nå oppgraderte jeg til OpenELEC 7.0.0 i dag. Det fungerer forholdsvis bra, men det er noen bugs som skal bort.

 

Foreløpig foretrekker jeg OpenELEC foran LibreELEC. LibreELEC fokuserer på Kodi 17, mens OpenELEC nettopp ga ut stable for Kodi 16.1. Jeg vil anta at LibreELEC vil bli den mest vellykkede distroen for Kodi når Kodi 17 blir gitt ut som stable. Det går rett og slett for tregt med OpenELEC etter splittelsen.

 

Jeg håper at LibreELEC enten blir hva OpenELEC har vært, eller at OpenELEC klarer å holde tritt med utviklingen.

Lenke til kommentar

Jeg har en i5 2500K på min maskin/medieserver og har aldri hatt problemer med å streame ting fra den mens jeg gjør andre ting. 

Det var vagt. Direct Play/Stream eller transcoding? Én 1080p transcoding stream krever ca. 2000 i Passmark.

 

Edit: Som sagt, serveren bør ikke ha problemer med mellom 2-4 streams. Forøvrig:

2rcYOZQ.png

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

På serveren står Transcoder til Automatic og jeg har ikke gjort noen andre valg for den ene aller andre. Det er vel ikke lagt til mer enn 3 stykker eller slikt som jeg deler deler av biblioteket med så jeg har vel ikke hatt mange nok som har streamet fra serveren til at det har vært et problem. Akkurat det er i en juridisk gråsone så jeg begrenser hvor mange som har tilgang til hva på serveren.

Lenke til kommentar

Akkurat det er i en juridisk gråsone så jeg begrenser hvor mange som har tilgang til hva på serveren.

Er vel ikke noe problem å dele sin film- og musikk-samling med sine venner, iallfall ikke her i Norge. Er det ulovlig anskaffet samling så er det selvsagt noe annet, eller om en definerer "halve verden" som sine venner, altså ikke har noen brukerbegrensning. I Plex må en SVJV godkjenne hver eneste som skal få tilgang og hva de skal få tilgang til, slik at det bør kunne kalles venner dem en deler med.

BTW så er jeg ute etter å dele min samling med andre, send meg en PM så tar vi det derfra :)

Lenke til kommentar

Hvis du har en svak CPU i serveren så kan Plex by på utfordringer. Det er tre forskjellige "avspillingsmoduser" i Plex: Direct Play, Direct Stream og Transcoding. Ved Direct Play spilles filen av direkte, forutsatt at avspilleren støtter formatet og tilstrekkelig båndbredde er tilgjengelig. Ved Direct Stream endres kontainer/filtype og ved Transcoding bearbeides filen for å tilpasses avspilleren.

 

Transcoding krever en del ressurser (ca. 2000 i Passmark per 1080p stream), og hvis avspillingsenhetene dine ikke støtter formatene eller har tilstrekkelig båndbredde vil transcoding spise ressurser. Trådløse avspillingsenheter kan kreve transcoding fordi det ikke er tilstrekkelig båndbredde for Direct Play/Stream.

 

Plex eller Kodi er først og fremst en smaksak. Som sagt, Plex har sine fordeler, men jeg foretrekker absolutt Kodi på grunn av enkel navigering, sortering og mulighet for å ta ned undertekster. Det jeg mener med LibreELEC er å ha en dedikert maskin (som f.eks. Intel NUC) som kjører Kodi ved å installere LibreELEC. Fungerer helt fantastisk.

 

Chromecast fungerer bra med Plex. Det er jo ikke verre enn å sette det opp og prøve, så ser du hvordan serveren håndterer belastningen.

 

Edit: Listen er lang på hvorfor jeg foretrekker Kodi, men de nevnte argumentene er mest synlige. Vil råde deg til å prøve begge. Kodi kan enkelt installeres på Windows, Linux og Mac.

 

Edit 2: I noen tilfeller vil lyden transcodes ved Direct Stream.

Helt enig i at plex vs kodi er en smaksak men at kodi har en fordel pga muligheten til å ta ned undertekster virker merkelig.  Jeg kjører plex og har ingen problemer med å få undertekster.  Om man vil ha en mest mulig plug-and-play løsning så er plex helt utmerket.  Om man ønske full frihet så bør man velge kodi.  Kjører selv plex men bruker også kodi for det som plex ikke støtter.  Har også noen kompiser som strømmer fra biblioteket mitt og det fungerer smertefritt på alle platformer.

 

edit: kjører plex serveren på en intel nuc D54250WYK

Endret av c2h5oh
Lenke til kommentar

Hvorfor snakker ingen om Emby her ?

Tidligere brukte jeg Emby en del og synes det fungerte veldig bra.   Kodi har jeg bare lastet ned på PC'n en gang (den gang det het XBMC) for å se, men min oppfattelse var at dette var et klient system og ikke en server og måtte derfor installeres på alle dingsene og det gidder jeg ikke.

 

Har nå installert Plex på serveren og i går testet jeg dette på en PS4 hos en kompis.  Funker som en drøm.  Bruker kunn nettleseren på PS4en så klart. 

Lenke til kommentar

Hvorfor snakker ingen om Emby her ?

Tidligere brukte jeg Emby en del og synes det fungerte veldig bra.   Kodi har jeg bare lastet ned på PC'n en gang (den gang det het XBMC) for å se, men min oppfattelse var at dette var et klient system og ikke en server og måtte derfor installeres på alle dingsene og det gidder jeg ikke.

 

Har nå installert Plex på serveren og i går testet jeg dette på en PS4 hos en kompis.  Funker som en drøm.  Bruker kunn nettleseren på PS4en så klart. 

Grunnen til at jeg ikke bruker Emby er de dependencies programvaren krever. Jeg har testet den bittelitt, men ser ikke noen fordeler med Emby som ikke Plex har.

 

Og du har helt korrekt; Kodi har ingen backend som driver biblioteket. Alt skjer på klienten. Min mening er at Kodi er en perfekt daily driver, mens Plex fungerer i periferien. Jeg kommer aldri til å bruke Plex på hovedmaskin hjemme, men det fungerer bra på reise, telefon, tablets, easy access osv.

 

Jeg skulle gjerne hatt et sentralisert bibliotek til Kodi, men Trakt addon holder godt styr på sett/usett. Ellers er det bare et par timer med skanning de få gangene jeg setter opp en ny install, og det er verdt det. Navigeringen og sortering i Kodi er betrakelig bedre enn Plex, og muligheten for å velge undertekster trumfer Plex.

 

Edit: Kan også legge til at Kodi mer eller mindre krever kablet nett ved høyere oppløsning/bitrate. Jada, det går gjerne til nøds med AC, men det er ikke noe jeg ville basert daglig bruk på. Bruker man Kodi fra utomhus så vil jeg anbefale å bruke Buffermode 3 i Advancedsettings.

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...