Gå til innhold

Hjelp en idiot å kjøpe ny PC.


Anbefalte innlegg

Skrev en post men internett datt ut og sletta hele greia, så her er en enda kortere versjon !

Jeg er dårlig på data, men jeg liker spill, jeg vil kjøre Overwatch på 200fps og ARK på mer enn 5ps på høy grafikk uten at dataen smelter. basically.
Pls pek meg i riktig retning til en god data jeg kan investere i. Realistisk prisklasse er greit da. :^)


MVH noen som nettopp bestilte nytt bredbånd. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Realistisk prisklasse er ikke 80.000 lol. Men punger gjerne ut 30.000 for noe som kommer til å holde ut. Posten ble desverre "litt" vag fordi jeg var for trøtt til å skrive den på nytt. Men her er mer info;

 

 

Krever en data med høy ytelse, det beste hadde vært en PC som kan kjøre Mass Effect Andromeda plettfritt når den tid kommer. Ellers spiller jeg mange Early Access spill som er langt i fra optimaliserte, og er en pain in the ass å spille på en midt på treet gamingdata.

 

Dataen jeg har nå får 100fps på Overwatch (med tweaka settings), men ligger langt nede på frks. Fallout 4 og ARK. (9000kr New Year edition pakkedeal fra Komplett)

 

Jeg benytter meg også mye av redigeringsprogrammer, photoshop, og streaming. God kjøling er er must.

 

Idéelt sett skal det være en pc som ikke smelter under tunge programmer, kan kjøre recording software samtidig som spill uten å påvirke ytelsen, godt med plass, og et beist for oss som liker å sikle over beste grafikkinstillinger.

 

Veit at å bygge sjæl pleier å være rimeligst, men hendene mine har vært oftere inne i kroppsåpningene til hester (lærling) enn inne i en datamaskin, så det er noe jeg ikke tør å rote med selv. :')

 

Om noen har tips om gode skjermer og høytalere tar jeg det og, da jeg egt. planlegger å oppgradere hele setup-en min før jeg er ferdig som lærling og skal studere animasjon og digital illustrasjon. (Derfor må dataen kunne holde forholdsvis lenge.)

Lenke til kommentar

Trenger du virkelig 200 fps i Overwatch? Hva slags skjerm har du? Hvis du har 60 hz drar du ikke nytte av fps over 60. Har du 144 hz får du ikke nytte av fps over dette, osv.

 

Antar du ikke vil bygge selv. I så fall er nok Extreme black som ble linket over et OK kjøp.

 

Siden du benytter deg mye av videoredigering og kjører flere programmer samtidig, og har et romslig budsjett, ville jeg imidlertid gått en for prosessor med 6 kjerner. i7 6700k har 4 kjerner. Ville derfor gått for noe slikt, selv om den er noe dyr. Eventuelt vente på januarsalg?  

Lenke til kommentar

PCen jeg har nå har prosessor med 6 kjerner mener jeg.

 

Og 200fps i overwatch er forøvrig en overdrivelse da jeg ikke legger merke til det når jeg spiller, men mer på klippene etterpå. Vil nå fortsatt kunne spille Fallout 4 og ARK uten at stillbildene limes fast i netthinna.

 

Kan poste specsa til PCen jeg har nå en tid etter 1. Juledag. Bortreist for øyeblikket.

Og haster ikke med ny PC, må spare opp et par måneders lønn før jeg har 30k til disposisjon, men totalt er det dét jeg er villig til å punge ut. Pluss pluss en månedslønn som går til ny skjerm. (Så skulle jeg liksom skaffe flatskjerm og ps4 da gitt. Lærlinglønna holder bare ikke til hobbyene mine).

 

PCen jeg har nå er jo bare 2 år nå i Januar har jeg rett. Om ikke bare 1 år. Men nå har jeg pengene til å oppgradere mer etter personlige preferanser og ikke bare "the bare necessities".

Lenke til kommentar

 

Dette er en maskin som gir deg alle de kreftene du trenger, men den kommer dessverre med en dårlig boxed CPU-kjøler. Hvis du derimot klikker på "konfigurer" kan du selv velge den CPU-kjøleren som passer best for deg. Vil anta at kjøleren fra Noctua til 259 kroner ekstra holder i lange baner.

 

Denne maskinen har også 32GB med RAM og siden du skriver at du spiller ARK, vil jeg helt klart ikke anbefale noe mindre. Har spillt (alt for) mye ARK selv i det siste, og mens jeg fremdeles bare hadde 16GB RAM, hendte det flere ganger at jeg måtte avslutte spillet fordi jeg var oppe i 96 - 97% minneforbruk.

 

Lenke til kommentar

Realistisk prisklasse er ikke 80.000 lol. Men punger gjerne ut 30.000 for noe som kommer til å holde ut. Posten ble desverre "litt" vag fordi jeg var for trøtt til å skrive den på nytt. Men her er mer info;

 

 

Krever en data med høy ytelse, det beste hadde vært en PC som kan kjøre Mass Effect Andromeda plettfritt når den tid kommer. Ellers spiller jeg mange Early Access spill som er langt i fra optimaliserte, og er en pain in the ass å spille på en midt på treet gamingdata.

 

Dataen jeg har nå får 100fps på Overwatch (med tweaka settings), men ligger langt nede på frks. Fallout 4 og ARK. (9000kr New Year edition pakkedeal fra Komplett)

 

Jeg benytter meg også mye av redigeringsprogrammer, photoshop, og streaming. God kjøling er er must.

 

Idéelt sett skal det være en pc som ikke smelter under tunge programmer, kan kjøre recording software samtidig som spill uten å påvirke ytelsen, godt med plass, og et beist for oss som liker å sikle over beste grafikkinstillinger.

 

Veit at å bygge sjæl pleier å være rimeligst, men hendene mine har vært oftere inne i kroppsåpningene til hester (lærling) enn inne i en datamaskin, så det er noe jeg ikke tør å rote med selv. :')

 

Om noen har tips om gode skjermer og høytalere tar jeg det og, da jeg egt. planlegger å oppgradere hele setup-en min før jeg er ferdig som lærling og skal studere animasjon og digital illustrasjon. (Derfor må dataen kunne holde forholdsvis lenge.)

 

 

Dess mer penger du bruker på pcen dess tregere og mindre fremtidsrettet blir den i forhold til prisen.

Det er ikke gunstig å kjøpe en maskin som skal holde i 5 eller 10 år.

Kjøp heller noe som skal holde i 1-2 år, og oppgrader da til noe som skal holde i 1-2 år til.

Hvis du har råd er det bare å kjøpe det beste, tipset over går til mesteparten som har et budsjett.

Pcen det linkes til i innlegget over koster 25000kr, siden du ikke er pc-entusiast er det ikke sikkert du merker forskjellen mellom den maskinen og maskinen i innlegget mitt til 11500kr mindre.

Men om du oppgraderer for 11500kr om 1-2 år da får du en maskin som flyr fra det du kan kjøpe i dag :)

 

Det du vil ha er en minst en i5 cpu, minst 240gb ssd men gjerne 500gb slik at du har plass til mange spill og programmer, og du vil ha gtx 1070 skjermkort eller tilsvarende fra amd.

Denne for eksempel burde dekke behovet.

https://www.komplett.no/komplett-gamer-premium-i50/11130#!tab:extra

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Yoyo PC specs at last !

AMD FX-6300 Six-Core Processor
AMD Radeon R9 200 Series
8GB RAM
windows 10 64-bit 


pluss pluss copypaste fra ordehistorikken


 

 
 
PC-skjermen er  Samsung 24" LED LS24D340H som er midt på treet, men den skal langt langt vekk og byttes ut med 4k monitor med faktisk justerbar vinkel. :'))
 
Høyttalere er hauggamle Logitech som gjør jobben sin ganske bra men bare ser jævlige ut. 

--


Takk for all hjelp så langt ! Blitt litt klokere på disse datagreiene nå, så nå har jeg et lite bilde av hva jeg kan kjøpe, og ikke bare vimser rundt i mørket. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...