Gå til innhold

Oppdage Harddisk på Windows 10


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har fått et problem på pc-en min. Jeg har to SSD-disker i raid på pceen min pluss en harddisk.

På SSD diskene mine har jeg så klart Windows, men på harddisken har jeg den forrige windows-en min. Sånn at jeg kan boote opp den når jeg vil finne noe jeg ikke har på den nye. Men når jeg klonet SSD diskene så endret det volumet på harddisken. Sånn at den viser at den kun har 500 GB når den egentlig er på en TB. Dette hindrer meg i å boote opp den gamle windows-en. Hvordan skanner jeg harddisken?

 

Er bare 13 år, men regner meg selv som god med pc.

Beklager for dårlig språk.

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis volumet som vises har blitt endret fra 1TB til 500GB, så har disken blitt partisjonert på en eller annen måte.

 

Ser du de gamle windows-fliene? Hvis ja, så er nok problemet bare at harddisken din er markert som "ikke-bootbar".

 

Bootbare disker skal ha et flagg "Active" satt. Når man kloner disker i et kloneprogram vil den "gamle" disken default bli satt "ikke active" og den nye "Active".

Dette skjer fordi programmet går ut i fra at du skal slutte å bruke den gamle, og begynne å bruke den nye. I så fall kan du starte kloneprogrammet igjen, og finne "sett active" i menyen.

 

Hvis ikke du ser de gamle windows-fliene i det hele tatt, da er nok partisjonen blitt slettet og opprettet en ny på 500GB. Da er nok alt tapt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...