Gå til innhold

En stor elbilpark vil kreve utbygging av kraftnettet. Det er det ingen som kjenner prislappen på


Anbefalte innlegg

Folk er jo så forskjellige, og har ulikt "bruks mønster".

Mange vil nok lade slik du beskriver her, andre vil nok også bruke hurtigladere.  Fordi de kanskje kjører lengre, eller av andre grunner.

Ja, folk vil bruke hurtiglader når de må kjøre ekstra langt. Men til daglig holder det å lade på lav effekt hjemme.

 

Pr i dag, så er det ikke et utviklet marked for Hydrogen til kjøretøy.   Antall biler er veldig lavt.  Dermed så blir løsningene for å fremstille hydrogen deretter.

Hvis en antar at en har et "større" antall biler, lastebiler, tog osv. som bruker Hydrogen om en ca 20+ år.  Ja, da vil en jo fremstille Hydrogen mest mulig "effektivt", vil en ikke det ?

Det er ikke et marked fordi hydrogen har feilet. Biler og lastebiler er allerede ferdig med hydrogen, og verre vil det bli.

 

Jeg tror det mest riktige, vil være å si at Hydrogen bilen, er omtrent på samme sted som Tesla var i 2003.  Vent 15 år, og en vil kunne forvente større forbedringer.

Too little, too late. Om 15 år vil elbiler også ha utviklet seg, og dratt enda lenger fra.

 

Så, kan du jo regne på "energi tap" for en batteri bil.

Ufattelig lite sammenlignet med energisuget hydrogen.

 

Det er 6-10% bare i lednings nettet frem til elbilen i garasjen.

Så har man energi tap ved lading, energi tap ved lagring i selve batteriet.  energi tap ved temperatur endringer.  Ja, en kan fort nærme seg et tap opp mot 20%.

Jasså? Og dette har du selvsagt kilde rpå?

 

 

Men, jeg sier som mange andre.  Det er egentlig ikke noe motsetninger egentlig mellom Hydrogen og batteri bilen.

De vil utfylle ulike nisjer og begge teknologiene har sine sterke og svake sider.

Jo, det er motsetninger. Hydrogen er en blindvei.

 

Hvis du spør noen som er totalt "grønn" når det gjelder natur vitenskap, ja da kan man kanskje møte på en del som tror at batteri bilen er det eneste "rett".

Spør man noen som har en smule innsikt i teknologi som rører på seg, så får man kanskje et noe annet svar.

Nei, det gjør man ikke. Den som har peiling på teknologi o.l. vet at hydrogen er en blindvei.

 

Det handler vel i bunn og grunn om kunnskapen til de du spør faktisk.

Det kan du si. Men som regel har nok hydrogenfantastene personlige/økonomiske interesser investert i hydrogen, og det er derfor de er for det. Ikke fordi de har peiling og har gjort en objektiv vurdering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det er svært mange som ønsker seg hydrogen kjøretøy. For det første oljeselskap. Salg av hydrogen via naturgass er god butikk. Lages gassen ved elektrolyse stiger strømforbruket og oljeforbruk øker.

 

Strøm produsentene vil selfølgelig ha mere forbruk og høyere priser.

 

Så har vi dem som vil bygge hydrogenstasjoner og levere steindyrt utstyr til disse.

 

Så har vi politikere som syntes at en bensin som bare lager vanndamp høres bra ut.

 

Det er derfor ikke unaturlig at vi finner noen tilhengere her. Dette handler om penger ikke miljø eller klodens beste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dette avsnittet gjør det vanskelig å feste noen som helst tillit til alt annet du skriver. Sammenligningen er så langt bortenfor riktig at det er smertefullt.

Dieselmotorer og bensinmotorer har ulike effekt- og momentkurver. De leverer kraft med ulike karakteristikker. Dieselmotorer har en karakteristikk som gjør de enklere å tilpasse til tunge, "trege" oppgaver mens bensinmotorer gjerne er "kjappere" og er enklere å tilpasse til "raske" oppgaver.

Både hydrogen og batteri leverer nøyaktig samme type kraft, elektrisitet med en spenning eller strømstyrke som kan varieres ved design akkurat like godt ved begge teknologier.

 

Ja, det stemmer det.  Men, hva er da forskjellen ?

 

Jo, energi tettheten pr vektenhet er i favør av Hydrogen.

Derfor vil større biler /lastebiler ha en fordel av Hydrogen.  De vil slippe å drasse med seg så mange kg med "batteri", og kan heller ta med en langt mindre "last" av hydrogen.

Det er der den store forskjellen ligger.

Det er derfor, jeg også mener at mindre biler, vil helt naturlig få batteri drift.  For det vil være den mest kost effektive løsningen der.

Men, har du en semi trailer, som skal frakte en last på 25 tonn, ja da vil Hydrogen være tingen.

 

Jeg tror likevel, at Hydrogen har en liten vei å gå enda.  En trenger brensels celler som er litt mer effektive enn de man har i dag.

Når neste generasjon kommer om en ca 4-5 års tid, ja da er kanskje tiden inne skal du se.

Lenke til kommentar

Det blir produsert ca 500 millioner normalkubikkmeter hydrogen i året. Er det småskala? Hydrogen blir brukt td til framstilling av kunstgjødsel og raffinering av drivstoff.

 

Det er vel stort sett hydrogen som kommer fra naturgass ?

Skal en ha en bærekraftig utvikling, så må det være hydrogen som kommer fra fornybare kilder, med en pris og effektivitet som kan konkurrere med hydrogen fra natur gass.  På laboratoriene, så har man vel klart å få til mye, men det er vel en liten vei å gå, før en kan gå ut til "markedet".

Hydrogen fra naturgass, er vel noe en må leve med i en overgangs fase, men på lengre sikt, så må en klare å utvikle gode løsninger som er bærekraftige.  Rent teknisk, så fins vel løsningene, men det var dette med å klare å utvikle "lønnsomme" enheter da.

Lenke til kommentar

Ja, folk vil bruke hurtiglader når de må kjøre ekstra langt. Men til daglig holder det å lade på lav effekt hjemme.

 

 

Det er ikke et marked fordi hydrogen har feilet. Biler og lastebiler er allerede ferdig med hydrogen, og verre vil det bli.

 

 

Too little, too late. Om 15 år vil elbiler også ha utviklet seg, og dratt enda lenger fra.

 

 

Ufattelig lite sammenlignet med energisuget hydrogen.

 

 

Jasså? Og dette har du selvsagt kilde rpå?

 

 

 

Jo, det er motsetninger. Hydrogen er en blindvei.

 

 

Nei, det gjør man ikke. Den som har peiling på teknologi o.l. vet at hydrogen er en blindvei.

 

 

Det kan du si. Men som regel har nok hydrogenfantastene personlige/økonomiske interesser investert i hydrogen, og det er derfor de er for det. Ikke fordi de har peiling og har gjort en objektiv vurdering.

 

Ja, jeg har kilder.

Ja, Hydrogen vil komme, men det vil ta tid.

Nei, jeg er ikke bekymret for at "batteri bilen" vil bli rimeligere.  Den vil fortsatt være en del dyrere enn en tilsvarende bensin bil om 10 år.  "Batteri bilen"  vil nok bruke litt mer tid på å bli såpass billig, at den kan sammenlignes med en bensin bil.

(og da teller jo ikke et kunstig marked som det Norske, hvor avgifter lager et kunstig bilde her i landet.  Se på forskjellen i pris, mellom en Nissan Leaf og en VW Golf bensin i Tyskland, så vil du se en større forskjell.  Golfen starter vel omkring 20.000 euro, hva koster en Nissan Leaf i Tyskland ? )

 

Men joda, om en ca +10-12 år, så vil nok forskjellen i pris mellom en bensin og elektrisk bil være en god del mindre.

Men, da vil også neste generasjon Hydrogen biler være her.

 

 

Spør du meg, så er ikke Hydrogen bilen egentlig en direkte konkurrent til Batteri bilen.  Det er sterke og svake sider ved begge teknologier.  "Batteriene" har sin svake sider de også.

 

Hydrogen laste bilene er her alt.

Toyota har sine biler klar i disse dager, og en ny aktør er på gang i USA.

Samt Hyundai har store planer, men planlegger ikke større volum før etter 2024.

Mercedes venter litt, på at man skal bygge ut infrastruktur i Tyskland.

 

Så, dette kommer, det gjør det.  Jeg innser at mange ikke ser fordelene, men det går seg vel til, etter hvert som folk leser seg opp litt på Hydrogen.

 

Jeg legger ved 2 aktører.  En lastebil produsent, og en "annen".

https://nikolamotor.com/one

 

http://www.alstom.com/products-services/product-catalogue/rail-systems/trains/products/coradia-ilint-regional-train-/

 

https://www.daimler.com/products/buses/mercedes-benz/citaro-e-cell.html

 

Og ja, det er mange flere prosjekter på gang.  Så det dukker nok opp her på berget med tid og stunder også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...