Gå til innhold

[Løst] cpuid Intel Core i7 4770@16057MHz


Rascal

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

 

Er CPUen i ferd med å ta kvelden?

 

cpuid HWMonitor viser:

Intel Core i7 4770@16057MHz

attachicon.gifcpuid Intel Core i7 [email protected]

 

Hehe neida, bug i HWMonitor bare. Men max temp på CPU er høy. Den bør aldri gå over 80 grader, så du bør investere i en bedre CPU kjøler - som f.eks Noctua U12S, U14S eller D15S.

 

Tror det går helt fint på 1.25 vcore. Er en grunn til at intel setter tjmax (throttling) til 105c på stock volt.

Lenke til kommentar

Tror det går helt fint på 1.25 vcore. Er en grunn til at intel setter tjmax (throttling) til 105c på stock volt.

 

Nei, ved 105C da skal maskina skru seg av (hvis throttling ikke fungerer). Den throttler lenge før det. Rundt 88C, så derfor rådet om å holde den under 80C. Om 1 kjerne maxer på f.eks 82C så er det ikke noe problem.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

 

Tror det går helt fint på 1.25 vcore. Er en grunn til at intel setter tjmax (throttling) til 105c på stock volt.

 

Nei, ved 105C da skal maskina skru seg av (hvis throttling ikke fungerer). Den throttler lenge før det. Rundt 88C, så derfor rådet om å holde den under 80C. Om 1 kjerne maxer på f.eks 82C så er det ikke noe problem.

 

 

Dette stemmer ikke.

 

De throttler ikke før 99C

 

Jeg har hatt 4770K og 4790K, og det finnes ikke antydning til throttling før 99C på begge. Hvertfall ikke på statisk VCORE og speedstep avslått som jeg bruker.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

 

 

Tror det går helt fint på 1.25 vcore. Er en grunn til at intel setter tjmax (throttling) til 105c på stock volt.

 

Nei, ved 105C da skal maskina skru seg av (hvis throttling ikke fungerer). Den throttler lenge før det. Rundt 88C, så derfor rådet om å holde den under 80C. Om 1 kjerne maxer på f.eks 82C så er det ikke noe problem.

 

 

Dette stemmer ikke.

 

De throttler ikke før 99C

 

Jeg har hatt 4770K og 4790K, og det finnes ikke antydning til throttling før 99C på begge. Hvertfall ikke på statisk VCORE og speedstep avslått som jeg bruker.

 

 

Kan hende det varierer fra hvilken Intel Core serie man har, men det jeg har alltid hørt er fra 88 til 95 grader så skal den throttle. Mulig en BIOS innstilling kan endre på dette, ikke helt sikker. Uansett så anbefaler de fleste rundt omkring å ha max load temps under 80 grader, om ikke annet enn for "peace of mind". Det er virkelig ikke verdt å overklokke CPU 200 Mhz mer hvis den da kommer over 80 grader. Forskjellen i ytelse mellom 4500 Mhz og 4700 Mhz i spill er liten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Tror det går helt fint på 1.25 vcore. Er en grunn til at intel setter tjmax (throttling) til 105c på stock volt.

 

Nei, ved 105C da skal maskina skru seg av (hvis throttling ikke fungerer). Den throttler lenge før det. Rundt 88C, så derfor rådet om å holde den under 80C. Om 1 kjerne maxer på f.eks 82C så er det ikke noe problem.

 

 

Dette stemmer ikke.

 

De throttler ikke før 99C

 

Jeg har hatt 4770K og 4790K, og det finnes ikke antydning til throttling før 99C på begge. Hvertfall ikke på statisk VCORE og speedstep avslått som jeg bruker.

 

 

Kan hende det varierer fra hvilken Intel Core serie man har, men det jeg har alltid hørt er fra 88 til 95 grader så skal den throttle. Mulig en BIOS innstilling kan endre på dette, ikke helt sikker. Uansett så anbefaler de fleste rundt omkring å ha max load temps under 80 grader, om ikke annet enn for "peace of mind". Det er virkelig ikke verdt å overklokke CPU 200 Mhz mer hvis den da kommer over 80 grader. Forskjellen i ytelse mellom 4500 Mhz og 4700 Mhz i spill er liten.

 

Stemmer sikkert at 4770k throttler på rundt 100c. 1.224 max vcore er uansett såpass lavt at cpuen fint bør tåle å ligge på over 80c i cpu intensive applikasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...