Gå til innhold

Om du har kjøpt en smartklokke fra Pebble sitter du nå i saksa


Anbefalte innlegg

 

 

 

Enda en grunn til å holde seg til mekaniske klokker... :wee:

Om noe, er dette heller et argument for å holde seg til solide aktører i markedet i motsetning til Kickstarter-finansierte unggutter med en drøm. Men for all del, jeg har fått inntrykket av at de fleste som har kjøpt klokker fra Pebble er fornøyde med disse, og det er jo ikke noen grunn til å være mindre fornøyd selv om selskapet forsvinner. Det er selvfølgelig under forutsetning av at du ikke får behov for garantien som nå har svunnet hen.

 

 

Det er nå ikke så fryktelig lenge siden Fitbit var en gjeng med unggutter, riktignok med VC og ikke på Kickstarter. Man trenger nok ikke gå lenger bak i tid en 4 år før det var veldig usikkert hvilket av disse firmaene som vil gjøre størst suksess.

Rart egentlig, for Fitbit er, unnskyld uttrykket, noe forbaska herk. De har et trendy navn som er lett å huske, og som dessverre er blitt synonymt med trenings og smartarmbånd ( som Gopro for actionkameraer og ipad for nettbrett), til tross for at det er relativt sett dårlige produkter som overhodet ikke tåler tidens tann om man setter dem opp imot sammenlignbare produkter.

 

Har du et smartbånd kan du vedde en 5'er på at de fleste tror du har en Fitbit, og det samme gjelder Gopro om du har et actionkamera.

 

Det er trist egentlig.

Hørte på NRK P3 for en del år siden der de diskuterte mp3 filer og spillere. Det var en generell diskusjon egentlig, men etter hvert begynte radiovertene å diskutere hvilken spiller folk hadde. Lytterne ble så oppfordret til å sende sms med hvilken iPod de hadde. iPod var tydeligvis ensbetydende med mp3 spiller. Og det var ganske tydelig når man snakket med folk flest, de skulle ha en iPod. At det fantes alternativer var en veldig fjern tanke, og jeg tror de aller fleste rett og slett ikke visste bedre.

 

Dette fortsatte med iPhone og iPad. Min mor ønsket seg en iPad, for hun hadde sett slike plater. Det var totalt ukjent for henne at det fantes alternativer. Slik var iPhone i forhold til smartphone. Etter hvert dukket begrepet galaxy opp. At det var andre androide alternativer var for mange for fjernt å ta inn over seg.

 

Nå har dette riktig nok løsnet litt den siste tiden. Men produktnavn som blir ensbetydende med produktkategorien er et problem, og spesielt i elektronikkbransjen. Går du på byggevaren og kjøper isopor får du eksempelvis hvite blokker det står Sundolitt på, og du tenker ikke mer over at produktet egentlig heter EPS og isopor er ett av mange EPS produkter.

 

I elektronikkbransjen ville min mor som ikke skjønner begrepene der iPad er ensbetydende med nettbrett ikke fått et hvilket som helst annet produkt. Hun ville fått en iPad. Hun ville helt sikkert blitt fornøyd, men det ville ikke være et bevisst valg fra hennes side.

 

Og det viser hvor viktig det er for produsenten, men også hvor konkurransedrivende det er når en aktør klarer å sidestille produktnavn med produktkategorier på folkemunnene.

 

Av alt Apple har klart å gjennomføre, er det kanskje dette som imponerte meg mest. Men det er ikke å stikke under en stol at de mye godt klarte dette takket være et samlet pressekorps verden over som elsket å nevne iDings. Og ikke bare i saker spesielt om produktene. Leste ofte på DB.no i saker der en mobil ble brukt, og selv om det ikke var relevant, ble det påpekt at det var en iPhone involvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trist nyhet. Hadde gledet meg til Time 2 som skulle komme i posten rundt disse dager. Får heldigvis pengene tilbake, men ville heller hatt en ny Pebble.

 

Skulle gjerne likt å vite hva som ligger bak, men mistenker som flere at markedet har blit mere fylt av konkurerende produkter og Pebble har kommet i skyggen for Samsung Gear og Apple Watch.

Lenke til kommentar

Har nylig kjøpt ny mobiltelefon, så da holder forhåpentligvis klokken og mobilen koken i to-tre år, og så får jeg håpe at det dukker opp et verdig klokkealternativ til den tid. Kommer til å kjøpe en ekstra ladekabel og sjekke om det er noen flere programmer jeg bør installlere på klokken mens alt fortsatt er tilgjengelig, og ellers håpe at de ikke skrur av serverene. Synes fortsatt Pebble Time Steel er det beste alternativet på makedet (bortsett fra at den ikke er på markedet lenger).

Lenke til kommentar

Og det viser hvor viktig det er for produsenten, men også hvor konkurransedrivende det er når en aktør klarer å sidestille produktnavn med produktkategorier på folkemunnene.

 

Av alt Apple har klart å gjennomføre, er det kanskje dette som imponerte meg mest. Men det er ikke å stikke under en stol at de mye godt klarte dette takket være et samlet pressekorps verden over som elsket å nevne iDings. Og ikke bare i saker spesielt om produktene. Leste ofte på DB.no i saker der en mobil ble brukt, og selv om det ikke var relevant, ble det påpekt at det var en iPhone involvert.

Markedsføringen er Apples fremste bragd. De har klart å skape et religiøst avhengighetsforhold til sine produkter, og samtidig gitt produktene en aura av eksklusivitet og status. Med dette fylles to sterke behov hos mennesker. Det ene er behovet for å tilhøre noe større enn seg selv, det andre er behovet for å være noe mer enn andre.

Lenke til kommentar

 

 

Enda en grunn til å holde seg til mekaniske klokker... :wee:

Om mekanisk-klokke-industrien er immun mot konkurser og nedleggelser, kanskje jeg skal begynne et firma i bransjen.

 

AtW

Seiko,Rolex og Casio er det så bare kjør i vei start ett eget. ;)
Mener du disse tre er immune mot konkurser? Smartklokker driver og kaver i startgropa akkurat nå, men om de etablerte merkene kun fortsetter med dumme mekaniske klokker så vil de på ett eller annet tidspunkt i nær fremtid innse at de har mistet enorme markedsandeler til smartklokkene. Og å komme tilbake som en underdog er ikke nødvendigvis like lett.
Lenke til kommentar

 

 

 

Enda en grunn til å holde seg til mekaniske klokker... :wee:

Om mekanisk-klokke-industrien er immun mot konkurser og nedleggelser, kanskje jeg skal begynne et firma i bransjen.

 

AtW

Seiko,Rolex og Casio er det så bare kjør i vei start ett eget. ;)
Mener du disse tre er immune mot konkurser? Smartklokker driver og kaver i startgropa akkurat nå, men om de etablerte merkene kun fortsetter med dumme mekaniske klokker så vil de på ett eller annet tidspunkt i nær fremtid innse at de har mistet enorme markedsandeler til smartklokkene. Og å komme tilbake som en underdog er ikke nødvendigvis like lett.

 

 

Det er ikke nødvendigvis så sikkert, mekaniske klokker har for lengst fått konkurrenter som er teknisk bedre og billigere, men de er fortsatt populære (fordi det ligger nærmere smykkebransjen enn "dings-bransjen"

 

AtW

Lenke til kommentar

Det handler nok mest om at det er gamle nok leverandører til at det finnes uavhengige produsenter av både deler og kunnskap, sånn at uansett om det originale selskapet forsvinner vil produktene deres kunne bli reparert i all fremtid.

 

For å si det sånn: har du en gammel Rolex eller et gammelt ur med et ETA-verk er det titusener av fagfolk der ute som kan fikse det, helt uavhengig av hva Rolex eller ETA måtte finne på.

 

Hvordan dette er relevant for smartklokkeutviklingen er jeg litt usikker på.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Enda en grunn til å holde seg til mekaniske klokker... :wee:

Om mekanisk-klokke-industrien er immun mot konkurser og nedleggelser, kanskje jeg skal begynne et firma i bransjen.

 

AtW

Seiko,Rolex og Casio er det så bare kjør i vei start ett eget. ;)
Mener du disse tre er immune mot konkurser? Smartklokker driver og kaver i startgropa akkurat nå, men om de etablerte merkene kun fortsetter med dumme mekaniske klokker så vil de på ett eller annet tidspunkt i nær fremtid innse at de har mistet enorme markedsandeler til smartklokkene. Og å komme tilbake som en underdog er ikke nødvendigvis like lett.

 

 

Det er ikke nødvendigvis så sikkert, mekaniske klokker har for lengst fått konkurrenter som er teknisk bedre og billigere, men de er fortsatt populære (fordi det ligger nærmere smykkebransjen enn "dings-bransjen"

 

AtW

 

 

Dette stemmer nok frem til nå. Men alternativene så langt har fremdeles bare vært en klokke de også. På samme måte som det for bare 5-7 år siden var helt vanlig å klare seg med telefoni og SMS/MMS på en mobil, men nå er utenkelig å ikke ha all den funksjonaliteten vi er blitt vant til, kan vi om tilsvarende tid eller før se samme tendenser for klokker. Det er fremdeles folk som løper rundt med knappetelefoner i dag også, men i vår del av verden er ikke dette lenger normalen. Knappetelefonene lever fint i utviklingslandene, men jeg tror ikke Rolex har noe ønske om dette markedssegmentet.

 

​Merk at tidsrammene her kun er eksempler, men poenget er at smartklokker etter hvert bare vil være klokker, og man forventer at de kan gjøre mer enn det som har vært normalen i dag. Etter hvert som man får bort de største ankepunktene mot disse klokkene, så vil det å kjøpe en vanlig klogge ikke lenger være like fristende, spesielt i de øvre prissjiktene. Disruptive technology er et begrep som har en del forutsetninger knyttet til seg, og smartklokkene haker av for stadig flere av disse. Smartklokken er ikke disruptive enda, men den vil bli det.

 

Jeg sier ikke at tradisjonelle klokker nødvendigvis forsvinner helt, og ikke på dagen. Men om de store ikke tilpasser seg og bare kjører som før, så vil de nok oppleve at deres selskaper plutselig ikke fremstår så solide som de en gang var.

Lenke til kommentar

Analoge og mekaniske klokker som smykke har klart seg relativt godt mot de tradisjonelle digitalurene, men med smarturene sine fargeskjermer som kan skifte urskive etter humør så har de møtt en ny konkurrent.

 

Likevel er det ingenting som kan konkurrere med følelsen av en mekanisk klokke, men for meg er ikke dette viktig nok til at jeg vil betale for det.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...