Gå til innhold

Forbrukslån vs Kredittkort


Anbefalte innlegg

Leste artikkelen fra NRK om at det lønner seg å ta opp et forbrukslån istedet for å bruke kredittkortet. Det er merkelig hvordan mange, meg selv inkludert, allikevel velger å overskride kredittkortet. Er det fordi forbrukslån har hatt et dårlig rykte? Hvilke erfaringer har dere?

 

Forstår at det selvfølgelig lønner seg å ikke overskride kontoen, men hvis man først går over, hva har dere erfaringer med at lønner seg?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lønner vel helst å ha bolig lån.

Hvis man først ikke klarer å betale, statlig avgifter\kredittkort tar nok mye betalt ved for sent betaling.

Det er fordi ellers hadde ikke kredittkort levrandørene tjen penger.

 

Da fleste tilbyr kredittkort gratis. Før måtte man betale for det men enkelte tar betalt f.eks DNB og skandiabanken.

Lenke til kommentar

Lønner vel helst å ha bolig lån.

Hvis man først ikke klarer å betale, statlig avgifter\kredittkort tar nok mye betalt ved for sent betaling.

Selvsagt er sikrede lån billigere enn usikrede lån.

 

Og nøyaktig hvilke statlige avgifter er du sikter til? Du får jo tvert imot fratrekk for renteutgifter, slik at du betaler mindre skatt om du har gjeld.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Tok opp et forbrukslån for noen år siden. Betalte inn igjen, unntatt 100kr, og har latt det være med å betale minstebeløp hver måned siden. Har nå en grei stor disponibel grense som kan benyttes om det noen gang skal være behov. Fordelene over lån ved bruk av kredittkort er at grensen er mye høyere, nedbetalingsmetodene er mer fleksible og fordelaktige. Lånet er selvfølgelig ikke like fordelaktig som det å ta lån i verdier som hus og bil, men på en annen side kan det benyttes umiddelbart. Har du god kontroll over egen økonomi, så kan det være en god ting. Har du ikke, så er det ikke for deg.

 

Vel å merke har jeg aldri benyttet meg av lånet som jeg tilsammen har betalt nesten tusen kroner på, på fem år, men jeg ser for meg at en dag kan noe uforventet økonomisk hende hvor jeg mangler kontante midler, men vet at jeg evner en slik nedbetaling, og det å få fikset det på minuttet hadde vært veldig greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...