Gå til innhold

Ny High End Workstation PC - Valg av CPU - 6900K vs 6800K?


Sir-Robino

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jobber med saken med å få på plass en ny solid arbeids-PC her. Kort forklart så ønsker jeg meg en mer Workstation når det kommer til maskin her.

 

I all hovedsak (85% av tilfellene) så vil denne PC'en bli brukt til VMWare Workstation / HyperV Image oppbygging og testing av datasett (SQL inkludert). Ønsker meg et seriøst Lab-Miljø hvor jeg kan sette opp et bra server-miljø og kjøre flere servere samtidig (uten lagg).

Er en svært kresen bruker og kjører i dag på i7-3930K/64GB-Ram/SSD-Raid-0 (Flere Raid).

 

Er selvsagt et budsjett her, og det er nettopp det som egentlig kommer til spørsmålet mitt her. Har egentlig valgt meg ut hardware i min oppgradering men synes det er tungt å svelge prisen på en 6900K kontra en 6800K.

 

Er nok i bygge-prosjekt del 1 her og har tenkt å komme meg til del 2 etterhvert som økonomien sier det. Dvs jeg ønsker en maskin jeg kan bruke til spilling av nyere titler samtidig som den fungerer til jobben min her.

 

Skal etterhvert ha inn en 960 Pro fra Samsung her, men den vil nok neppe komme til Norge før Januar om jeg tolker ting riktig.

Så spørsmålet mitt blir veldig enkelt. Hva tjener man egentlig på en 6900K 8-Core, 20MB kontra en 6800K 6-Core, 15MB ....

 

Spørsmålet mitt kommer av den enkle grunn at jeg i første omgang ser meg råd til å bygge Workstation modellen som jeg må ha på plass. Ønsker samtidig å få inn riktig M.2 kort her (Samsung 960 Pro 2 TB) samt et skjermkort som kan fungere til spilling. Har da vurdert et GTX 1070 fra Asus.

Poenget er jo at om jeg går for 6900K nå så må jeg utsette mye annet pga større kostnad. Når det er sagt så legger jeg heller ikke skjul på at maskinen i 85% av tilfellene "KUN" brukes til Test-miljø, oppbygging av test-image osv i min jobb. Ønsker å ha muligheten til å kunne sette opp et lab-miljø med en DC, SQL, TS, APP, osv ... samtidig som samme maskin blir brukt til testing av SQL-Oppgraderinger osv .... Ja den får mange oppgaver samtidig.

 

Blir veldig usikker her. Ser jeg kan avvikle tiden veldig (budsjett-messig) om jeg velger en 6800K her. Men har jo fra før en 3930K som kjører rundt på 4,1 Ghz på 6 kjerner. Hvor stor forskjell er det egentlig ?

 

What do i win, and what do i loose beside the money ? :)

 

Mvh

Robin

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Har du mulighet går du selvsagt for 6900K dersom programmene kan virkelig ta utnytte av de to ekstra kjernene/fire trådene.

 

Det ble 6900K her :)

 

Om jeg angrer eller ikke er litt vanskelig å si enda. Har ikke fått gitt maskinen nok belastning enda. Klokket forsiktig til 4Ghz per kjerne enn så lenge men kan fint gå opp har jeg skjønt. Sparker selvsagt godt i fra dette men i vanlig windows-hverdag så merker jeg ikke store forskjellen kontra 3930K prosessoren jeg hadde fra før :)

 

Nå er det bare så sykt lang ventetid på Samsung 960 Pro M2 som ikke er på lager før langt uti februar.

Lenke til kommentar

 

Har du mulighet går du selvsagt for 6900K dersom programmene kan virkelig ta utnytte av de to ekstra kjernene/fire trådene.

 

Det ble 6900K her :)

 

Om jeg angrer eller ikke er litt vanskelig å si enda. Har ikke fått gitt maskinen nok belastning enda. Klokket forsiktig til 4Ghz per kjerne enn så lenge men kan fint gå opp har jeg skjønt. Sparker selvsagt godt i fra dette men i vanlig windows-hverdag så merker jeg ikke store forskjellen kontra 3930K prosessoren jeg hadde fra før :)

 

Nå er det bare så sykt lang ventetid på Samsung 960 Pro M2 som ikke er på lager før langt uti februar.

 

 

960pro 512GB og 1TB har faktisk vært på lager noen plasser allerede :) Selv kjøpte jeg 2stk SM961nvme 1TB i juni som er like rask som 960pro. Billig var de også da. 299£ per stk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...