Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Åpne port forwarding på ny 4G-ruter


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har byttet bredbånd fra lokal internettleverandør til Telenor 4G mobilt bredbånd.
Jeg har en PC som er tilkoblet nettverket og som kjører en webtjeneste som skal være tilgjengelig "eksternt" (altså frå ekstern ip). Min tidligere bredbåndsleverandør hjalp meg med dette forrige gang og åpnet opp port 80 for 192.168.1.110 (hvor tjeneste kjører). Dette fungert da fint når jeg åpnet ekstern IP fra PC utenfor lokalt nettverk.

Hvordan får jeg til dette med mitt nye internett-abb?
På min nye ruter har jeg har satt opp port forwarding for webtjenesten (PCen har IP 192.168.1.110) til port 80 på min telenor-ruter. Men jeg kommer ikke videre... hvordan finner jeg min eksterne IP-adresse? hvordan løser jeg dette? :)

Endret av Seig2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du kjører to routere så må du portforwarde to ganger. På den ytre routeren må du forwarde porten din(80) til den innrerste routerens IP. PÅ en innerste routeren må du forwarde samme port til din PC.

Hei, jeg kjører bare en ruter, det er den nye 4G-ruteren fra telenor.

Lenke til kommentar

www.whatismyip.com så finner du ekstern IP.

 

Det vil nok være en fordel å kjøre en Dynamisk DNS tjeneste på en av maskinene på nettet ditt, for å opprette en DNS adresse som endrer seg hver gang du får ny ekstern IP.

Hei, jeg får en veldig "kryptisk" adresse....noe sånn som dette 2a12:2111:185:fa87:a944:a194:12d8:44c

Endret av Seig2
Lenke til kommentar

 

www.whatismyip.com så finner du ekstern IP.

 

Det vil nok være en fordel å kjøre en Dynamisk DNS tjeneste på en av maskinene på nettet ditt, for å opprette en DNS adresse som endrer seg hver gang du får ny ekstern IP.

Hei, jeg får en veldig "kryptisk" adresse....noe sånn som dette 2a12:2111:185:fa87:a944:a194:12d8:44c

 

Det er ingen kryptisk adresse.  Det er en IPv6 adresse.

Lenke til kommentar

1: Du må endre APN til internet.public Det fordi ved bruk av de andre APNene ligger du bak en egen brannmur som er ment til å beskytte mobilbrukere. Den har du ikke tilgang til å endre reglene på.

2: Du må sette opp en NATregel på d-linkruteren, slik at den vet at innkommende trafikk på port 80 skal bli sendt videre til serveren din på 192.168.1.110

3: Du må opprette en dyn-dns konto. F.eks. fra no-ip.com og legge inn dette i innstillingene på d-linkruteren. Dette er fordi WAN-IP adressen din på mobilt bredbånd kan endre seg forholdsvis ofte. På den måten får du en URL-adresse du kan huske på, f.eks. dittegetnavn.no-ip.com, istedenfor å hele tiden ha kontroll på hvilken IPv4 adresse du har. Da vil no-ip.com holde styr på hvilken WAN-IP ruteren din har, og du slipper å forholde deg til det.

Lenke til kommentar

1: Du må endre APN til internet.public Det fordi ved bruk av de andre APNene ligger du bak en egen brannmur som er ment til å beskytte mobilbrukere. Den har du ikke tilgang til å endre reglene på.

2: Du må sette opp en NATregel på d-linkruteren, slik at den vet at innkommende trafikk på port 80 skal bli sendt videre til serveren din på 192.168.1.110

3: Du må opprette en dyn-dns konto. F.eks. fra no-ip.com og legge inn dette i innstillingene på d-linkruteren. Dette er fordi WAN-IP adressen din på mobilt bredbånd kan endre seg forholdsvis ofte. På den måten får du en URL-adresse du kan huske på, f.eks. dittegetnavn.no-ip.com, istedenfor å hele tiden ha kontroll på hvilken IPv4 adresse du har. Da vil no-ip.com holde styr på hvilken WAN-IP ruteren din har, og du slipper å forholde deg til det.

 

Har endret til internet.public og opprettet dyndns. Men lurer litt på dette med NATregel. Må jeg sette den i bridge-mode for å få det til..? Port forwarding har jeg allerede satt opp..

Lenke til kommentar

 

du kan også bruker DMZ server på routeren din, hvis du trenge bare 1 inne-maskin utenfor nettverket ditt

Har lagt til IP. Hva mer gjør jeg for å nå den utenfor lokalt nettverk?

 

sette porten for å mappe tjenesten. for eks 1.2.3.4:1234, hvor 1.2.3.4 er din real IP og 1234 er porten du setter på dmz

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...