Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fått faktura fra parkering


Darkbill

Anbefalte innlegg

Fikk en merkelig faktura. Etter nærmere undersøkelse ser jeg de leser av bilskilt og fakturerer for parkering automatisk. Jeg kjørte inn i parkeringshuset fordi jeg egentlig skulle parkere, men ombestemte meg og kjørte rett ut. Var inne i fem minutter maks altså. Bilen var aldri av... Kan de virkelig kreve jeg skal betale 12kr, pluss nesten 60 kroner i fakturagebyr, fordi jeg kjørte gjennom? Det er jo helt på trynet!

 

http://onepark.no/finn-parkering/tonsberg/tonsberg-p-hus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Står på nettsiden du lenker til hvordan dette fungerer.

Om de også har et tydelig skilt ved innkjøringen, så fungerer dette ved at du, ved å kjøre videre inn forbi dette skiltet, aksepterer betingelsene.

Om du ikke aksepterer må du snu og kjøre vekk ved skiltet, før du kjører videre inn.

Aner ikke hvordan det ser ut der, men tipper det er slik det er ment å fungere, og så vidt jeg vet har de da sitt på det tørre akkurat som når man kjører inn på en parkeringsplass.

Cluet er altså at det skal være tydelig skiltet, og du skal ha en reell mulighet til å, etter å ha lest og forstått skiltet med betingelsene, velge å ikke kjøre inn i parkeringshuset.

 

Edit: når det er sagt, så var dette en ny vri jeg ikke var klar over, så jeg skjønner man må passe på når man kjører inn i p-hus nå, men jeg tror altså ikke du har noe du kan bruke mot dem dersom de har vært påpasselige med skiltingen. Det eneste måtte da være at skiltene måtte bli såpass kompliserte/ha så mye tekst (ref nettsidene) at det ikke kan forventes at 'vanlige folk' skal rekke å lese og forstå disse gjennom bilruta. Det kan jo virke som at man må stoppe helt opp for å lese igjennom og tolke skiltene, og hvis biler bak da blir utålmodige og begynner å tute, så kan det være et argument å bruke for at dette kanskje ikke er en særlig forbrukervennlig tilnærming.

Endret av grenness
Lenke til kommentar

Dette kommer til å skape like mye problemer som parkeringsgebyr fra private. Det er ikke bilen (dvs. eier) som inngår noen avtale, men fører. Private parkeringsselskaper har ikke noe krav mot eier med mindre eier også er fører.

 

I korte trekk: Nei, du kan ikke faktureres for en tjeneste du ikke har benyttet. Du må faktisk ha parkert for at det skal være noe grunnlag for å fakturere deg. Men hvis du har blitt fakturert for 12 kr, i et parkeringshus hvor timeprisen er 15 kr, så har du brukt rimelig lang tid på å finne ut at du ikke skulle parkere der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I korte trekk: Nei, du kan ikke faktureres for en tjeneste du ikke har benyttet. Du må faktisk ha parkert for at det skal være noe grunnlag for å fakturere deg. Men hvis du har blitt fakturert for 12 kr, i et parkeringshus hvor timeprisen er 15 kr, så har du brukt rimelig lang tid på å finne ut at du ikke skulle parkere der.

 

Flere parkeringshus i Oslo i hvert fall har begynt med pris pr påbegynte halvtime. Men normalt har de noen minutter før det begynner å løpe slik at en kan kjøre ut igjen gratis de første 5 minuttene eller noe slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som bekymrer meg mest er hvordan det blir dersom alle parkeringsselskap skulle begynt å ta fakturagebyr på 60 kr når man parkerer.

 

I følge informasjonen på linken til TS er det fire forskjellige måter å unngå fakturagebyret på, så det bør ikke være noe stort problem for den som er litt våken.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er ikke lett å se et mørklagt skilt når man kjører på kvelden, med mindre man har lys som peker opp i lufta.

 

Jeg sjekket faktura nøyere, og der står det jeg stod parkert fra kl1917 til kl1923 altså 6 minutter. (Kjørte inn fordi vi tenkte å spise mat, men ombestemte oss.)

 

Det var ingen bommer eller lignende, og det var billettautomater der til å trekke billett om jeg ikke tar feil. 12 kroner pluss 48 kroner i fakturagebyr er ikke greit for 5 minutter i mine øyne. Dette er småpenger, men en ren prinsippsak for meg.

 

Har send epost om at registrert eier ikke kjørte bilen på tidspunktet og derfor ikke har inngått avtale, og at faktura må krediteres snarest. Samt minnet på at saken nå har fått en tvist, og at det ikke kan kreves ordinær inkasso, og at saken eventuelt må løses gjennom forliksrådet. Jeg tar det så langt om jeg må, for de 48kr er en ren prinsippsak for meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kjørte inn i parkeringshuset fordi jeg egentlig skulle parkere, men ombestemte meg og kjørte rett ut. Var inne i fem minutter maks altså. Bilen var aldri av... Kan de virkelig kreve jeg skal betale 12kr, pluss nesten 60 kroner i fakturagebyr, fordi jeg kjørte gjennom? Det er jo helt på trynet!

 

Har send epost om at registrert eier ikke kjørte bilen på tidspunktet og derfor ikke har inngått avtale, og at faktura må krediteres snarest. Samt minnet på at saken nå har fått en tvist, og at det ikke kan kreves ordinær inkasso, og at saken eventuelt må løses gjennom forliksrådet. Jeg tar det så langt om jeg må, for de 48kr er en ren prinsippsak for meg.

 

Jeg tror du først bør bli enig med deg selv om hvilket prinsipp saken hviler på. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

TS kunne ikke vite at det kostet penger å kjøre inn og ut igjen av et parkeringshus. Dette fikk TS vite da fakturaen med fakturagebyr kom i posten.

 

Jeg har også en erfaring fra samme selskap, dog i Drammen. Jeg hadde parkert der tidligere så jeg visste at jeg skulle betale på etterskudd, så jeg parkerte og gjorde mitt ærend og gikk til automaten for å betale. Tastet inn regnr og ble bedt om å sette inn kortet. Da står det en eller annen feilmelding på kortterminalen så jeg fikk ikke betalt. Prøvde på nytt men da fantes ikke regnr mitt i systemet dems lengre. Jeg gikk da en etasje opp og prøvde igjen men regnr mitt var jo ikke i systemet.

 

Fikk faktura på omtrent samme beløp som TS og jeg klagde.

 

Fikk svar at jeg kunne jo bare gått inn på onepark's nettside og betalt innen 48 timer eller noe.

 

Jeg spurte hvordan kunne jeg vite det? De svarte da at det står i parkeringsreglene.

 

Jeg spurte da om de mente parkeringsreglene som kun henger ved innkjøring til parkeringshuset og om det var meningen at alle biler skal stoppe opp, gå ut og lese de 30-40 linjene med regler, om hvordan de bak ville reagert da.

I tillegg fant jeg en lov eller parkeringsbestemmelse som sier at parkeringsregler skal være godt synlig osv..

 

Da trakk de vekk gebyret, selvsagt var det greit å betale for tiden jeg stod der.

I TS tilfelle er det naturlig at de fjerner hele fakturaen, men det er jo et privat parkeringsselskap så man skal vel ikke ha for høye forhåpninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...