Gå til innhold

Gaming 15-20k


Anbefalte innlegg

Er ganske utdatert på siste innen stasjonær PC, søker derfor hjelp fra guru'er her inne for å unngå unødig sløsing eller ubehagelige overraskelser nå eller senere.

 

Først ting som må inkluderes -

40-lane CPU. Skal oppgraderes til SLI senere og RAID(x8) samt 10gbit SFP+(separat fra 1gbit LAN).

Har G-Sync display, så 144fps er et mål når SLI er satt opp.

 

Så til hva jeg har funnet så langt -

HK - ROG Rampage V Edition 10      *Tittet opprinnelig på MSI X99A Godlike, men har funnet mange klager på høy RMA-rate og dårlig kundebehandling.

 

CPU - i7 6850K

 

Minne - Corsair Vengeance LPX 3200mhz 2x16gb (CMK32GX4M2B3200C16)     *Vil handle inn ekstra sett ved senere dato.

 

GFX - Gigabyte GeForce GTX 1080 G1     *Tittet opprinnelig på EVGA GeForce GTX 1080 FTW, der driver visst ting å eksploderer for tiden.

 

Jeg har kabinett (900D), PSU(HX1000) og SSD.

 

 

Ser dette bra ut?

 

Et spørsmål angående lagring er hvor stor ytelsesøkning det er fra 850 EVO til f.eks. M.2 960 EVO ved normal bruk/gaming? Rester fra gammel PC skal brukes til en dedikert spill/plex-server, så blir enten til at jeg kjøper inn en ekstra SSD, eller M.2 til ny PC.

 

Så til kjøling. Snuste på NH-D15 men da må dremel frem hvis jeg skal få klemt inn et kort i øverste PCIe. Hvordan er ferdigbygget vannkjøling som f.eks. H100i(vedlikehold/holdbarhet over tid)? Henger fortsatt igjen i "gamledager" hvor custom vannkjøling var eneste vei med mindre man ønsket en grusom overraskelse en vakker dag.

 

All input mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes AiO fungerer greit. Jeg har hatt Corsair H80, og nå har jeg H75. Fungerer greit for meg, siden jeg ikke har klokket noe særlig. EK har jo også startet med AiO, og det er kanskje verdt å sjekke ut.

 

Til CPU

https://www.digitalimpuls.no/search?q=ek-xlc

På EK sin side kan du få AiO til både GPU og CPU. Ikke dumt med vannkjølt GPU når du skal kjøre SLI.

https://www.ekwb.com/shop/aio-configurator/predator

 

 

Når det kommer til minne, så ville jeg handlet inn ett sett med fire brikker med en gang.

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?57038-Don%92t-combine-memory-kits!-The-meat-and-potatoes-overview

Endret av RRhoads
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Minne - Corsair Vengeance LPX 3200mhz 2x16gb (CMK32GX4M2B3200C16)     *Vil handle inn ekstra sett ved senere dato.

 

Et spørsmål angående lagring er hvor stor ytelsesøkning det er fra 850 EVO til f.eks. M.2 960 EVO ved normal bruk/gaming? 

 

Så til kjøling. Snuste på NH-D15 men da må dremel frem hvis jeg skal få klemt inn et kort i øverste PCIe. Hvordan er ferdigbygget vannkjøling som f.eks. H100i(vedlikehold/holdbarhet over tid)?

 

Siden du skal ha deg et X99 system, som har quad channel minne, så trenger du et sett med 4 like brikker. Så da 4x8GB hvis du skal ha 32GB RAM.

 

Heller en 1TB 850 EVO enn en 500GB 960 EVO for å si det sånn, men om penger ikke er noe problem, så er 1TB 960 EVO raskere så klart.

 

Corsair H115i og NZXT Kraken X62 er gode AIO. Greia er jo at pumpa kan dø på dem i løpet av den tida du har dem, det har skjedd for noen. Sånn sett er ren luftkjøling sikrere. Om Noctua D15 tar for mye plass, så kan du vurdere Noctua U14S da. Eller sette skjermkortet i en slot lenger ned som jeg har gjort i min X99 maskin. Men så har jeg slutta med SLI for godt. Orker ikke det at nye spill krever x-antall patcher og nye drivere for å funke skikkelig med SLI, samt extra varme og støy da. Opp til deg :)

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

På EK sin side kan du få AiO til både GPU og CPU. Ikke dumt med vannkjølt GPU når du skal kjøre SLI.

https://www.ekwb.com/shop/aio-configurator/predator

 

 

Når det kommer til minne, så ville jeg handlet inn ett sett med fire brikker med en gang.

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?57038-Don%92t-combine-memory-kits!-The-meat-and-potatoes-overview

 

Regner med EK fortsatt er like fokusert på kvalitet. Stiv pris sammenlignet med andre forslag, men antar jeg får hva jeg betaler for?

Er klar over problemet med miks av minne, og en risiko er selvfølgelig at settet jeg kjøper nå ikke vil være tilgjengelig om et halvt år. Velger derfor anbefalingen til Betroz og går for 4x8GB, så får jeg se om settet fortsatt er tilgjengelig ved senere dato.

 

Siden du skal ha deg et X99 system, som har quad channel minne, så trenger du et sett med 4 like brikker. Så da 4x8GB hvis du skal ha 32GB RAM.

 

Heller en 1TB 850 EVO enn en 500GB 960 EVO for å si det sånn, men om penger ikke er noe problem, så er 1TB 960 EVO raskere så klart.

 

Corsair H115i og NZXT Kraken X62 er gode AIO. Greia er jo at pumpa kan dø på dem i løpet av den tida du har dem, det har skjedd for noen. Sånn sett er ren luftkjøling sikrere. Om Noctua D15 tar for mye plass, så kan du vurdere Noctua U14S da. Eller sette skjermkortet i en slot lenger ned som jeg har gjort i min X99 maskin. Men så har jeg slutta med SLI for godt. Orker ikke det at nye spill krever x-antall patcher og nye drivere for å funke skikkelig med SLI, samt extra varme og støy da. Opp til deg :)

Hadde ikke tenkt på den. Da blir det 4x8GB, takk for tipset :)

 

Det jeg undres er hvor stor ytelsesøkning jeg kan forvente. Om det er prat om la oss si 10% raskere loading, så klarer jeg ikke rettferdigjøre investeringen.

Angående vannkjøling har jeg forstått vannkjøling er tilnærmet et must i SLI. Heldigvis har jeg god plass til hvertfall to loops, så i første omgang blir det da antageligvis AiO til CPU, så custom loop(evt AiO til to GFX om det finnes?) når jeg kjøper inn kort nummer to.

 

SLI kompatibilitet i spill er et problem jeg ikke har tatt så seriøst. Kan det lett ordnes med en restart å deaktivere ett kort og derfor omgå problemet, eller vil det skape komplikasjoner?

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Spar heller da penger ved å gå for en Samsung 850 EVO - enten 500GB eller 1TB.

 

Ja custom vannkjøling er kjekt når man skal ha SLI. Da blir det lettere å få støy og varme under kontroll. Selvfølgelig kan man bare deaktivere SLI når man skal spille nye spill som har problemer med det. Husk at 1080Ti er ventet i Januar da....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...så custom loop(evt AiO til to GFX om det finnes?) når jeg kjøper inn kort nummer to.

EK har AiO til skjermkort. :)

 

 

 

 

Det finnes også braketter slik at du kan bruke andre AIO kjøleløsninger. Denne braketten f.eks.: https://www.nzxt.com/products/kraken-g10-white

 

kompatibilitet i spoiler:

 

 

Nvidia: GTX 1080, Titan X, 980Ti, 980, 970, 960, Titan, 780 Ti, 780, 770, 760, 680, 670, 660Ti, 660, 580, 570, 560Ti, 560, 560SE

AMD: R9 390X*, 390*, 380X*, 380*, 290X*, 290*, 285*, 280X*, 280*, 270X, 270, R7 370, HD7970*, 7950*, 7870, 7850, 6970, 6950, 6870, 6850, 6790, 6770, 5870, 5850, 5830

 

 

NZXT : Kraken X61, Kraken X41, Kraken X31, Kraken X60, Kraken X40

Corsair : H105, H110, H90, H75, H55 , H50 (CW-9060006-WW only)

Antec : KUHLER H2O 920V4, KUHLER H2O 620V4, KUHLER H2O 920, KUHLER H2O 620

Thermaltake : Water 3.0 Extreme, Water 3.0 Pro, Water 3.0 Performer, Water 2.0 Extreme, Water 2.0 Pro, Water 2.0 Performer

Zalman : LQ-320, LQ-315, LQ-310

 

 

Endret av RRhoads
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

...så custom loop(evt AiO til to GFX om det finnes?) når jeg kjøper inn kort nummer to.

EK har AiO til skjermkort. :)

Tittet litt rundt på siden, og er mektig imponert over hvor langt Plug-and-play har kommet for vannkjøling. Så ingen mulighet for valg av kun skjermkort med XLC Predator(dvs uten CPU), men mulig jeg er blind? I første omgang blir det da CPU+GPU på en 360, så evt 280 senere. Tror det blir for lite å gå på med CPU+2 skjermkort(500W uklokket) på en 360?

Lenke til kommentar

 

 

...så custom loop(evt AiO til to GFX om det finnes?) når jeg kjøper inn kort nummer to.

EK har AiO til skjermkort. :)

 

Tittet litt rundt på siden, og er mektig imponert over hvor langt Plug-and-play har kommet for vannkjøling. Så ingen mulighet for valg av kun skjermkort med XLC Predator(dvs uten CPU), men mulig jeg er blind? I første omgang blir det da CPU+GPU på en 360, så evt 280 senere. Tror det blir for lite å gå på med CPU+2 skjermkort(500W uklokket) på en 360?

 

Beklager, det er mulig jeg som har blingset. Er nok ikke mulig uten CPU. Jeg ser ikke helt at det er mulig, jeg heller.

 

Da ville jeg nok valgt, som du sier, CPU+GPU på en 360 og så en 280 senere.

 

Tipper du er glad for at du har et stort kabinett akkurat nå. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager, det er mulig jeg som har blingset. Er nok ikke mulig uten CPU. Jeg ser ikke helt at det er mulig, jeg heller.

Da ville jeg nok valgt, som du sier, CPU+GPU på en 360 og så en 280 senere.

 

Tipper du er glad for at du har et stort kabinett akkurat nå. :)

 

Hehe ja, det var planen når jeg kjøpte kabinettet å ha vannkjøling i det. Pluss, trengte plass til en del harddisker :)

Skal sende en mail til EK og høre om det er en mulighet, evt. hva de anbefaler som alternativ. 

 

Takk for hjelpen til dere begge! Unngått en stygg overraskelse og lært en del.

Lenke til kommentar

Det finnes hovedkort som er kompatible med NH-D15 slik at du får brukt den øverste PCI-E slotten.

 

NH-D15 har greie passive egenskaper, noe veskekjøling ikke har.

Har du noen forslag? Havnet på Rampage V pga. oppsettet for lanes og deling med USB/M.2.

 

Hva med NH-D15S? Den er vel forskøvet litt opp.

Den blir desverre for bred. Problemet er øverste PCIe-spor som blokkeres. Hvis jeg skal ha SLI så trengs alle.
 

 

Dette kommer vel langt over 20k tho? :)

Blir nærmere 25k med vannkjøling, men villig til å ta den ekstra kostnaden.
Lenke til kommentar

Som flere har sagt, dropp SLI. Så sinnsykt mye problemer at det ikke er verdt det. Jeg selger snart mine 2 kort og kjøper ett nytt, bra et.

Dropper du SLI har du eliminert 90 % av problemene med din nye maskin.

Bruk heller pengene på custom vannkjøling, mye mer verdt det i daglig bruk og er noe som man har lenge.

Lykke til med bygget :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

SIden du skal ha deg 6850K, så er det en fordel å kjøpe et hovedkort som støtter den ut av esken. De "gamle" X99 korta må ha BIOS for det, og jeg er usikker på om Rampage V har det. Asus X99-Deluxe II har det.

Takk for forslaget. Sett gjennom specs og manual, virker defintivt som et bedre valg. Eneste negative jeg ser er at det er ATX, men hvis jeg går for vannkjøling er det irrelevant uansett.

 

Som flere har sagt, dropp SLI. Så sinnsykt mye problemer at det ikke er verdt det. Jeg selger snart mine 2 kort og kjøper ett nytt, bra et.

Dropper du SLI har du eliminert 90 % av problemene med din nye maskin.

Bruk heller pengene på custom vannkjøling, mye mer verdt det i daglig bruk og er noe som man har lenge.

Lykke til med bygget :)

Det frister. Er usikker på først og fremst om EK er passende sted for kjøp av en full custom? Så hvorvidt en 360 radiator er nok for kjøling av det jeg ønsker? Så videre om det fortsatt er et lite mareritt å sette sammen alt korrekt ift. fittings, metall-typer mm. eller om majoriteten av det nå er standarisert?

Egentlig, første spørsmål burde vel være hva prislappen på noe slikt ser ut? Som nevnt litt høyere opp er 25k en kostnad jeg kan akseptere og hvis jeg går for hovedkortet foreslått over har jeg ca 6,000 til overs. 

Lenke til kommentar

6k bør holde. Alt kommer egentlig an på hvor fint du vil ha det.

I min loop har jeg kompression fittings, 45, 60 og 90 gradere for over 3 lapper bare det.

Så kommer pumpe, tank, viftestyring, 2 rads, 3 blokker, en drøss vifter, slange osv.

Skriv opp hva du vil ha så kan folk sette sammen en pakke til deg. 

Hvor bor du forresten? Digital Impuls er gode å spørre på vann, mye kunnskap. Også veldig greit å handle i en fysisk butikk og få god service, samtidig støtte opp om lokalt næringsliv.

Men er også mange som vet mye her inne og kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...