Gå til innhold

Kjøp av stasjonær PC - Black Friday


Anbefalte innlegg

Hei!

Har endelig bestemt meg for å gå til innkjøp av en stasjonær PC etter mye mas fra mine kompiser.
Det eneste jeg trenger hjelp til er om jeg gjør et godt eller dårlig kjøp, da datakunnskapene mine er fra 2000-tallet. 

 

Lurer også på om det er mye å tjene på å bygge selv, eller om det er liten forskjell. Er åpen for alle forslag for best mulig PC til minst mulig penger, selvsagt. 
Budsjett: ca 10.000kr, ikke inkl tilbehør (skjerm, mus, tastatur osv.)

Krav: Spille de nyeste spillene på relativt høye innstillinger. Nok lagrinsplass er også en fordel (SSD er et must), men jeg er selvsagt åpen for å oppgradere underveis.


Har sett litt på denne fra Komplett: 
https://www.komplett.no/komplett-gamer-premium-i35-gtx-1060/11144

Vet bare ikke om det er et ran eller ikke...Frister ganske mye med en saftig pakke laget av komplett, men det er vel nettopp derfor jeg er redd for å bli "lurt".

 

Setter stor pris på hjelp :) Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er litt vanskelig å svare på om det er et godt kjøp eller ikke, ettersom det er blitt så mange faktorer som spiller inn i dag.  

Tidligere hadde "alle" en 1920x1080 60Hz skjerm, og da kunne man liste opp spillene man spiller og kravene for grafikk, og dermed gi et greit råd. I dag må man ta hensyn til 1080, 1440, ultrawide, ultrawide 1440, frekvens (Hz), G-sync/Free sync 

 

Så for å gjøre det så enkelt som mulig:

- Hvilke spill er du interessert i?

- Hva slags grafikkinnstillinger ønsker du? 

- Hvilken oppdateringsfrekvens har du på skjermen din? (Hvis du ikke vet er det nok 60Hz) 

Lenke til kommentar

Det er litt vanskelig å svare på om det er et godt kjøp eller ikke, ettersom det er blitt så mange faktorer som spiller inn i dag.  

Tidligere hadde "alle" en 1920x1080 60Hz skjerm, og da kunne man liste opp spillene man spiller og kravene for grafikk, og dermed gi et greit råd. I dag må man ta hensyn til 1080, 1440, ultrawide, ultrawide 1440, frekvens (Hz), G-sync/Free sync 

 

Så for å gjøre det så enkelt som mulig:

- Hvilke spill er du interessert i?

- Hva slags grafikkinnstillinger ønsker du? 

- Hvilken oppdateringsfrekvens har du på skjermen din? (Hvis du ikke vet er det nok 60Hz) 

Takk for godt svar i alle fall. 

 

Ser ut som ting har blitt litt mer avanserte ja. Jeg burde kanskje nevnt at jeg ikke har skjerm fra før heller. Det er noe jeg vil kjøpe etter hvert, evt. se litt på Finn etter noe brukt etter å ha bestilt PCen. Tenkte å bare se hva som ligger og slenger hjemme i første omgang, noe som garantert ikke er noe svære greier. 

 

Spillmessig er jeg interessert i stort sett alle sjangre. Da mener jeg alle. Men Battlefield 1 er som sagt hovedprioritet akkurat nå, da det er det vennene mine spiller om kveldene. Ellers går det vel i CS:go på den fronten, men det spiller jeg glatt på den bærbare PCen. 

Lenke til kommentar

Ok. 

 

Siden budsjettet ditt er på 10k for selve maskinen, må vi legge oss i mellomsjiktet. 

Enkelte nye store spill er faktisk mere CPU-bound enn man skulle tro. BF1 er et godt eksempel på det, og jeg vil derfor ikke anbefale deg å være for gjerrig på den fronten. Komplett har faktisk tilbud på 6600k (i5) i dag, og det tror jeg er et kjempegodt kjøp! 

Kombiner det med et hovedkort du liker, og du er godt i gang. 

Ser at Komplett er utsolgt på en del av varene, men de har en skambra tilbud på en pakke nå faktisk! 

https://www.komplett.no/product/896020/datautstyr/pc-i-deleroppgradering/pc-i-deler-intel/pc-i-deler-gtx-1070-edition#

 

Det er egentlig et skambra tilbud syntes jeg... 

Verdt å vurdere. 

 

Hvis du ikke vil dra i avtrekkeren, så husk at det alltid kommer flere tilbud både før og etter jul. 

Lenke til kommentar

Ok. 

 

Siden budsjettet ditt er på 10k for selve maskinen, må vi legge oss i mellomsjiktet. 

Enkelte nye store spill er faktisk mere CPU-bound enn man skulle tro. BF1 er et godt eksempel på det, og jeg vil derfor ikke anbefale deg å være for gjerrig på den fronten. Komplett har faktisk tilbud på 6600k (i5) i dag, og det tror jeg er et kjempegodt kjøp! 

Kombiner det med et hovedkort du liker, og du er godt i gang. 

Ser at Komplett er utsolgt på en del av varene, men de har en skambra tilbud på en pakke nå faktisk! 

https://www.komplett.no/product/896020/datautstyr/pc-i-deleroppgradering/pc-i-deler-intel/pc-i-deler-gtx-1070-edition#

 

Det er egentlig et skambra tilbud syntes jeg... 

Verdt å vurdere. 

 

Hvis du ikke vil dra i avtrekkeren, så husk at det alltid kommer flere tilbud både før og etter jul.

Så ikke svaret før i dag dessverre... Men nok en gang; takk for godt innspill. Så ut som en ekte kraftplugg det der.

 

https://www.komplett.no/komplett-gamer-premium-144hz-edition/11163

Denne ligger fortsatt i handlevogna mi, med oppgradert minne (fra 8 til 16gb) + en SSD på 256gb.

Sammenlagt ble det 12.663,-, med 2000,- rabatt pga black friday. Vet ikke hva som skjer når jeg trykker bestill, men er det verdt det til den prisen? Det er jo med skjerm også, som etter litt søk på google virker som en solid skjerm.

Eller bør jeg håpe at den pakken du linket til synker igjen? 

 

Endret av GimleSag
Lenke til kommentar

Men så er det i5-6500 og ikke 6600k, samt GTX 1060 og ikke 1070, i den pakken min fra Komplett. Dette er så forbanna vanskelig!

 

Jeg syntes ikke den er verdt det.  

Ja, du får med skjerm, men det er en ganske stor forskjell mellom 1060 og 1070, og en del som skiller 6500 og 6600k. 

Skal du kun spille LoL, CS:GO og Hearthstone så er maskinen der superkurant. 

Om du noensinne skal dra på litt mer derimot, vil du merke det godt så fort du øker innstillingene. 

 

Vær kald. Vent heller til noe spennende kommer på tilbud igjen. 

Lenke til kommentar

RX 480 kan være et ganske lurt valg mtp. at du da kan kjøpe en skjerm som støtter Freesync (noe som vil være langt rimeligere enn en skjerm som støtter Gsync).

 

Du kommer unna med 1600 kr for en grei 24" 1080p skjerm med Freesync. Denne skjermen har "bare" 75 Hz, men med Freesync er dette derimot mer enn nok for de aller fleste av oss. Dessuten er ikke alltid høyere Hz bedre på en skjerm med adaptive sync med mindre GPU evner å konstant outputte tilstrekkelig framerate.

 

https://www.komplett.no/product/853520/datautstyr/skjermer/skjermer/aoc-24-led-freesync-g2460vq6#

 

Men da må du altså ha AMD GPU for å benytte dette. Gsync-skjermer ligger endel høyere i pris.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...