Gå til innhold

40% avslag på benq-35-led-curved-xr3501


Leoron

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vurderer sterkt en ny skjerm i dag.

Minimum 27", helst under 5 000,-

Vil aller helst handle på komplett av private årsaker.

Logget inn og så denne på komplett i dag.

 

https://www.komplett.no/product/844835/datautstyr/skjermer/skjermer/benq-35-led-curved-xr3501#

 

Vet det sitter en del fagdyktige folk her, og siden min egen kunskap om emnet ikke er så stor spør jeg dette er en god deal. Hvis det finnes andre gode skjermdeals på komplett, så er jeg takknemmelig for en link eller to.

 

Jeg spiller 70% wow, 20% Arma3 og noe elderscrolls (eso, skyrim, oblivion..)

Jeg har ikke kjøpt det enda, men skjermkortet blir et 1070.

 

Han her virker jo ganske overbevist om at  til gaming, så er den helt konge.

 

 

Skjermen skal i mitt tilfelle brukes til hovedsakling gaming, med litt netflix innimellom.

 

 

 

På forhånd takk for hjelpen.

Endret av Leoron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ente opp med å kjøpe denne skjermen. Har selv I5 6600k med 1070 OC.

Er veldig usikker enda på kjøpet. 

 

Det jeg har lest meg opp på og som holder meg usikker i kjøpet er:

Paneltypen og Oppløsning.

 

Burde jeg gå for IPS, eller holder A-MVA? Er det veldig viktig å gå opp til 1440p?. Får se når den kommer i posten.

Lenke til kommentar

Til de som tenker på oppløsninga.

Hvis dere har skjermkort som drar alt, og eneste spørsmålet er om dere ser forskjell på f.eks. 1080p, 1440p eller 4k og lignende, så kommer det ann på 2 faktorer. PPI (Pixels Pr. Inch) og avstand. Hvis du har lav PPI så må du sitte lenger unna før du ikke lenger ser individuelle pixler enn hvis du har høy PPI

 

Jeg tok noen utregninger på PPI på diverse skjermstørrelser og oppløsninger som kan gi ett inblikk på dette.

 

24" skjerm med 1080p (som f.esk. Asus Rog Swift PG248Q) = 92 PPI

27" skjerm med 1440p (som f.eks. Asus Rog Swift PG279Q) = 109 PPI

35" ultrawide skjerm med 1080p (som f.eks BenQ XR3501) = 79 PPI

23,5" skjerm med 4k (som f.eks.Samsung U24E850R) = 187 PPI

40" skjerm med 4k (som f.eks. en random 40" tv) = 110 PPI

 

Samsung galaxy S7 har 534 PPI på sin 5,5" store skjerm til sammenligning, og en 65" 4k tv har 67 PPI

 

Jeg vet ikke hva som er optimal avstand fra skjermen i forhold til PPI, men tipper at rundt 100PPI (+/- 10) er ganske optimalt på normale desktop oppsett

 

Regnestykket for å finne PPI er kvadratroten av (oppløsning x ^2 ganger oppløsning y ^2) delt på skjermstørelsen i tommer.

 

Nå som du vet hvordan du finner PPI (eller kanskje finner PPI skrevet direkte på skjermens info) og kan vurdere om du skal sitte nerme, eller lengre unna, så kommer det ann på om skjermkortet klarer å dra det til spilling. Ser 2 over her skriver at de har gtx 1070, eller planlegger å skaffe. Vil si at dette kortet klarer å dra skjermen dere viser til i toppen ganske greit. Hadde vært hakket bedre om det var g-sync på det, men etter min mening koster det mye mer enn man får igjen for det, om man bare er en casual gamer.

 

 

 

Med tanke på panel så er den skjermen dere linker til ett VA panel. Det er ganske likt som IPS, og mange av de raskeste IPS skjermene på markedet, som f.eks. Asus Rog Swift PG279Q, er egentlig en krysning mellom VA og IPS, ikke ett reint IPS panel (det er for å klare å få ned responstiden i panelet) Både VA og IPS har sterke og gode farger, og dypt svartnivå. TN panel, som er det vanligste og billigste, som også klarer responstid ned til 1ms, har litt blassere farger og ikke så veldig bra på svartnivå. IPS kan ha problemer med "IPS-glow" som legger igjen en gulaktig lysende flekk på kanten av skjermen. (google for bilder)

 

Jeg personlig ville valgt IPS og VA fremfor TN pga fargegjengivelse og svartnivå uansett forbruk. Men er man kresen på responstid og slikt så er TN å foretrekke for de som bryr seg mer om det enn farger og bildekvalitet.

Endret av Profanity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Ente opp med å kjøpe denne skjermen. Har selv I5 6600k med 1070 OC.

Er veldig usikker enda på kjøpet. 

 

Det jeg har lest meg opp på og som holder meg usikker i kjøpet er:

Paneltypen og Oppløsning.

 

Burde jeg gå for IPS, eller holder A-MVA? Er det veldig viktig å gå opp til 1440p?. Får se når den kommer i posten.

Hei.

Er dere fornøyde med denne skjermen?

Verdt å kjøpe en slik brukt skjerm til 3500 f.eks?

Er det stor forskjell fra ultra vide 34" 3440x1440 til denne skjermen med denne oppløsningen? Noe å bry seg om? Trenger bedre skjermkort også for å dra en skjerm med 3440x1440.

 

Jeg har et GTX 970 kort, og lurer på om jeg klarer å dra f.eks. BF4 med mitt kort og denne skjermen.

Spiller for det meste det, League of legends, og tenker å spille litt Civilization, og Dishonored 2 framover.

 

Har en 24" 1920x1080 idag, stor overgang syntes dere?

 

 

Endret av OddZen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Ente opp med å kjøpe denne skjermen. Har selv I5 6600k med 1070 OC.

Er veldig usikker enda på kjøpet. 

 

Det jeg har lest meg opp på og som holder meg usikker i kjøpet er:

Paneltypen og Oppløsning.

 

Burde jeg gå for IPS, eller holder A-MVA? Er det veldig viktig å gå opp til 1440p?. Får se når den kommer i posten.

Hei.

Er dere fornøyde med denne skjermen?

Verdt å kjøpe en slik brukt skjerm til 3500 f.eks?

Er det stor forskjell fra ultra vide 34" 3440x1440 til denne skjermen med denne oppløsningen? Noe å bry seg om? Trenger bedre skjermkort også for å dra en skjerm med 3440x1440.

 

Jeg har et GTX 970 kort, og lurer på om jeg klarer å dra f.eks. BF4 med mitt kort og denne skjermen.

Spiller for det meste det, League of legends, og tenker å spille litt Civilization, og Dishonored 2 framover.

 

Har en 24" 1920x1080 idag, stor overgang syntes dere?

 

 

 

 

Er nok mange som sverger til 3440x1440. Jeg byttet for noen mnd siden til en slik skjerm. Må si det var forskjell men tror ikke jeg hadde gjort det igjen. Jeg var fornøyd med XR3051 men fant en billig PG34Q på finn så solgte XR3051 for å sjekke ut.

 

Hadde lett gått fra 24 1920x1080 til XR3051 for rundt 3500. I spillene synes XR3051 var kjempe bra. Var helt ok med surfing også for min del. Men her har jeg litt mer utav 3440x1440.

 

Du burde kanskje se dem begge live eller lignende skjermer for å avgjøre. Vi har alle forskjellige meninger om hva vi er fornøyd med.

Men som sagt var jeg storfornøyd med XR3051.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...