Gå til innhold

Kjøpt macbook hos Komplett. Sendt inn til Conmodo.. Ting tar tid, hva kan jeg gjøre?


Anbefalte innlegg

Dette er en veldig stor sak. Så skal prøve og forklare så godt jeg kan.

 

Saken er som følger, i 2015 kjøpte jeg meg en Macbook pro 13 tommer. Hvor jeg også betalte for en trygghetsavtale som skulle dekke skader utover garanti.

 

Nå for snaut en måned siden, ville plutselig ikke macen fungere på skolen. Så jeg kontaktet Komplett, og fikk bekjed om og sende den inn til service partneren dems Conmodo. Her ble det framvist at den var vannskadet, og det måtte byttes skjerm/hovedkort. Prisen var på over 10 000kr for reparasjon. Siden jeg enda har trygghetsavtale på den. Kontaktet jeg forsikringsselskapet, lagde en sak. Hvor jeg da fikk etter fram og tilbake ikke godkjent sak, som følger av at det ikke var 100% klarhet rundt hvordan den var blitt vannskadet (Jeg var usikker, men var 90% sikker på at det kom fra evt vann/sludd/snø til og fra skole i disse dager før ettersom det var da snøen kom for fult.

 

Men de ville ikke godkjenne det.. Fikk bekjed om å sende inn en klage til Forsikringsselskapet. Gjorde det.. Gikk over 1 uke uten svar (Merk macbooken ligger enda hos Conomdo i avvente av dette..) Så jeg sendte inn en lang mail til Komplett Kundeserivce hvor jeg klager på at det ikke dukker opp svar, og at de må hjelpe meg med og få svar fra Forsikringsselskapet. Nå har det gått 1.5 uker til fra dem. Hvor jeg ikke har fått svar. Pratet med Chatten til Komplett. Hvor jeg fikk informasjon om at det var avd. Leder som hadde saken, og de avventet også svar fra Forsikringsselskapet på hvorfor dette ikke er godkjent.. Men alt i alt så begynner dette og ta mange uker, oppe i eksamenstider osv osv.

 

Jeg jobber selv i butikk med salg av telefoner. Så vet at kravene her er at hvis ting tar over 5 uker så har man krav på ny terminal (Telefon) fra der man sendte det inn.

 

Er det noen som har noen kloke ord oppi alt dette her ? Og hvordan fremgangsmåte jeg kan gjøre for å få dette unna fortest mulig ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I og med at dette er en forsikringssak så kan du ikke kreve ny pc pga lang servicetid. Ellers så har alle slike forsikringer krav om at man må vite hendelsesforløpet til skaden for å få dekning. 

Et tips er å alltid lese over forsikringsvilkårne før man kjøper eller før man leverer inn ett produkt pga skade. En annen ting er at hvis du er 90% sikker så sier du ikke at den mest sannssynlig ble skadet pga *hendelsesforløp*, men du sier at det skjedde pga *hendelsesforløp*
 

Lenke til kommentar

I og med at dette er en forsikringssak så kan du ikke kreve ny pc pga lang servicetid. Ellers så har alle slike forsikringer krav om at man må vite hendelsesforløpet til skaden for å få dekning. 

 

Et tips er å alltid lese over forsikringsvilkårne før man kjøper eller før man leverer inn ett produkt pga skade. En annen ting er at hvis du er 90% sikker så sier du ikke at den mest sannssynlig ble skadet pga *hendelsesforløp*, men du sier at det skjedde pga *hendelsesforløp*

 

Det jeg har forstått nå. og på et hvis prøvd og rette på det i videre mail med komplett, at jeg er helt sikker på det.

 

Tror du at det enda kan være håp for at det blir godkjent da? Er Vardia som er f.selskap.

Lenke til kommentar

Sånn til info så er det ikke Komplett's ansvar. det er begrenset hva de kan gjøre.

Ja, de har solgt deg forsikkringen, men det er forsikkringselskapet du må ha dialogen med.

 

Som nevnt over, så må du ha et hendelsesforløp på hvordan skaden oppstå. om du sier "vet ikke", så vil det ikke bli dekket.

 

Det er altså en viss fare for at du får den tilbake ureparert. Kjipt scenario.

Lenke til kommentar

Dette er samme historien som er jeg leser om mobiler støtt og stadig. Den går istykker av seg selv, personen sender den inn på reklamasjon, firmaet avslår med fuktskade fordi fuktsensoren har slått ut.

 

En PC går ikke i stykker av litt regn og sludd på utsiden. Ikke så det må byttes både skjerm og hovedkort. Men det kan sikkert trigge fuktsensorene (som MacBook visst har).

 

Har blir du lurt til å ta en normal reklamasjon på en forsikring som ikke dekker den. Disse fuktsensorene må være den oppfinnelsen som har gitt mest inntjening siden "trygghets"avtalene.

Lenke til kommentar

Å ta godt vare på ting er den beste forsikringen du har, bruk vanntett sekk med vanntett regntrekk. Eventuelt plastpose rundt laptop på de fuktigste dagene :)

Når det kommer til forsikring så blir det vanskelig å få igjen penger. Har laptopen blitt våt i en ryggsekk kan det argumenteres med at du har vært uforsiktig. For eksempel om sekken ikke var vanntett eller lukket skikkelig.

Jeg blir overrasket om du får noe igjen.


Men du kan prøve på reiseforsikringen, uhellet skjedde jo under transport.

 

 

 

Komplett.no sin trygghetsavtale:

De viktigste fordelene ved Trygghetsavtale • Dekker de fleste produktskader som oppstår ved uforutsette hendelser som; fall- og støt, væske, lynnedslag, etc.

 

Skade som resulterer i en sviktende funksjon som oppstår etter en plutselig uforutsett ytre hendelse, som er knyttet til et bestemt skadetidspunkt og sted og som ikke omfattes av produktgarantien eller selgerens/ produsentens ansvar for feil i henhold til forbrukerkjøpsloven.

 

Er nedbør en plutselig hendelse? Det må du spørre en jurist om :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...