Gå til innhold

Alliansen - Nytt parti


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nye partier oppstår og forsvinner jevnlig. Jeg tenker at han får holde på med partiet sitt om han vil det og at det ikke kommer til å gjøre noen verdens forskjell for oss andre.

Jeg var tenkt å legge til en kommentar om hva folk synes om dette, BORTSETT fra den samme kommentaren vi alltid hører; "det er nok partier allerede". 

 

Nå har jo Lysglimt et ansikt og et navn veldig mange kjenner til, og fremstår som en uredd type som høylytt kritiserer media på en ganske lik måte som Trump gjorde (gjør). Er det ikke litt sannsynlig at han kan skape såpass mye støy at han får akkurat nok oppmerksomhet til å lage litt oppstyr rundt den ellers ekstremt kjedelige, stuerene og politisk korrekte tilstanden vi har i norsk politikk fra før? Jeg ser ingen av de andre småpartiene med et slikt potensiale og ikke minst baller.

Lenke til kommentar

Det fins parti i Norge i dag som fronter dette, vi trenger ikke flere partier, i allefall ikke på høyresiden..

Som vi har sett i hele Europa, så nytter det lite om det finnes partier som fronter "dette", det handler mer om fundamentet, hvem som fronter partiet, og hvilken innflytelse de kan gjøre. Det er ikke interessant å lese denne setningen flere ganger nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nye partier oppstår og forsvinner jevnlig. Jeg tenker at han får holde på med partiet sitt om han vil det og at det ikke kommer til å gjøre noen verdens forskjell for oss andre.

Jeg var tenkt å legge til en kommentar om hva folk synes om dette, BORTSETT fra den samme kommentaren vi alltid hører; "det er nok partier allerede".

 

 

Det er noe annet. Jeg har ingen formening om hva som er "nok" partier. Men siden det allerede finnes masse partier utenfor Stortinget og andre folkevalgte forsamlinger og det er helt vanlig at partier dannes og oppløses, er ikke dette partiet det minste sensasjonelt.

 

Nå har jo Lysglimt et ansikt og et navn veldig mange kjenner til, og fremstår som en uredd type som høylytt kritiserer media på en ganske lik måte som Trump gjorde (gjør). Er det ikke litt sannsynlig at han kan skape såpass mye støy at han får akkurat nok oppmerksomhet til å lage litt oppstyr rundt den ellers ekstremt kjedelige, stuerene og politisk korrekte tilstanden vi har i norsk politikk fra før? Jeg ser ingen av de andre småpartiene med et slikt potensiale og ikke minst baller.

 

Jeg tror du overvurderer hvor kjent Johansen er og hvor mye det betyr for partiets suksess. Å stable et parti på bena og få oppslutning tar lang tid og krever finansiell kapital, stor humankapital og god organisering.

 

Ingenting av det han står for som du eller artikkelen (som forresten akkurat fikk en vesentlig endring) nevner, er nytt. Det som kanskje til en viss grad er nytt er at han prøver å kopiere Trump, i hvert fall i den grad jeg får inntrykk av at han gjør det. Men det vil fungere dårlig. Det er stor forskjell på amerikanske og norske samfunnsforhold og på amerikanske og norske velgere. Trump dannet heller ikke sitt eget parti, men stilte gjennom et av de etablerte partiene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg tror du overvurderer hvor kjent Johansen er og hvor mye det betyr for partiets suksess. Å stable et parti på bena og få oppslutning tar lang tid og krever finansiell kapital, stor humankapital og god organisering.

 

Ingenting av det han står for som du eller artikkelen (som forresten akkurat fikk en vesentlig endring) nevner, er nytt. Det som kanskje til en viss grad er nytt er at han prøver å kopiere Trump, i hvert fall i den grad jeg får inntrykk av at han gjør det. Men det vil fungere dårlig. Det er stor forskjell på amerikanske og norske samfunnsforhold og på amerikanske og norske velgere. Trump dannet heller ikke sitt eget parti, men stilte gjennom et av de etablerte partiene.

 

Det tror ikke jeg. Han er kjent både i en negativ og positiv forstand, der han står for noe som hos alt for mange virker helt absurd. Dette er jo selvfølgelig sett fra øynene til de som sluker media-råten rå og fersk. Det alene kan skape så mye baluba at det potensielt kan ta fyr. 

Jeg kan jo forstå at mange tror dette er en av de mange. Jeg tror det kan være mer om han er tøff nok, og tvinger seg inn i media, via pumping av sosiale medier, noe jeg har inntrykk av at han har skjønt mye av i motsetning til disse tørre kjeksene vi har i politikken ellers. Det står også at det er pumpet inn penger fra en skipsreder. Det er ikke mange av de andre småpartiene som kan si det, vil jeg tro. 

 

Det han personlig har sagt tidligere (sjekk youtube-kanalen hans) og hvordan han sier det, er noe helt nytt, og det spesielt i norsk sammenheng som du så fint poengterer i slutten av innlegget ditt.

 

Kopierer Trump? Det går ikke, og fyren virker mer gjennomført enn som så. 

Uansett, du sier "det" vil fungere dårlig. Jeg sier det vil fungere ypperlig, og kanskje sjokkere mange. Dette skal jeg poengtere når jeg får rett :p 

 

Partisystemet i USA kan ikke sammenlignes med det norske, så dette har lite med noe å gjøre. 

Lenke til kommentar

Hva tenker dere om dette?

Det gjenstår å se hvilken politikk dette partiet vil fronte. At Lysglimt er liberalist peker i riktig retning. Det andre partiet som Tybring-Gjedde feilaktig ble assosiert med, skal fokusere sin politikk rundt innvandring. Det blir for smalt og nisjepreget.

 

Tradisjonelt har ikke liberalismen appellert til norske velgere. Men hvis Trump lykkes, kan det blåse en vind over vestlige land som også når Norge, som "høyrevinden" på 80-tallet.

 

Vi mangler faktisk et parti som kan fange opp strømningene i Norge som kan komme i kjølvannet av BREXIT og Trump. Derfor er det plass til dette nye partiet, forutsatt at det klarer å formulere en troverdig og pragmatisk liberalistisk politikk, som svarer på flere og mer grunnleggende problemstillinger enn innvandring.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Det har vært skrevet litt om dette nye partiet ved ulike anledninger i pressen tidligere, så det er vel greit at partiet omsider melder sin ankomst. 

 

Gjenstår vel å se om dette prosjektet har noe for seg.

 

Mitt stalltips er at de kommer til å befinne seg på høyresiden etterhvert, selv om de foreløpig har lagt seg på en uavhengig linje og ønsker å være et sentrumsparti. 

Endret av Big Data
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det tok Carl I Hagen 20 år å bygge opp Frp. Så uten utenforliggende omstendigheter som gir dem kraftig vind i seilene vil de nok slite med å komme på tinget i nærmeste fremtid. De spiller på Brexit osv, men å få folk til å forlate sitt gamle parti for å gi stemme på et ett-saks parti er nok vanskelig. SP er allerede imot EØS, og flere partier har diskutert å reforhandle den. 

Lenke til kommentar

Det står også at det er pumpet inn penger fra en skipsreder. Det er ikke mange av de andre småpartiene som kan si det, vil jeg tro.

 

Hva som er spesielt med skipsredere ser jeg ikke, men den detaljen forsvant nok fra artikkelen med den siste endringen.

 

Partisystemet i USA kan ikke sammenlignes med det norske, så dette har lite med noe å gjøre.

 

Jo, ulike partisystemer kan sammenliknes. Jeg sa imidlertid ikke at partisystemet er avgjørende for om Johansen vil oppnå noen suksess. Men jeg sa implisitt at det er lettere å tre inn i et etablert partiapparat og søke innflytelse der enn å danne et nytt parti og oppnå innflytelse.

 

Uansett, du sier "det" vil fungere dårlig. Jeg sier det vil fungere ypperlig, og kanskje sjokkere mange. Dette skal jeg poengtere når jeg får rett :p

 

Det får du gjøre.

 

Tradisjonelt har ikke liberalismen appellert til norske velgere. Men hvis Trump lykkes, kan det blåse en vind over vestlige land som også når Norge, som "høyrevinden" på 80-tallet.

 

Mener du at Trump er liberalist?

Lenke til kommentar

Dette nye partiet til Lysglimt er IKKE det som har blitt omtalt i pressen tidligere, med referanse til Storhaug, Tybring-Gjedde og millionæren som skal skyte inn penger. Det er TO ulike partier det er snakk om.
 

 

Tradisjonelt har ikke liberalismen appellert til norske velgere. Men hvis Trump lykkes, kan det blåse en vind over vestlige land som også når Norge, som "høyrevinden" på 80-tallet.

 
Mener du at Trump er liberalist?

 


Trump har tatt til seg elementer fra fra flere politiske retninger, også liberalismen, se f.eks. dette svaret:

 

Trump trekker fram innovasjon som et viktig biprodukt av et åpent og fritt marked. Han mener at entreprenører vil drive fram innovasjon når de prøver å gi forbrukere flere alternativer. Derfor bør også myndighetene fjerne barrierer i de frie markedene.

 

Poenget er uansett at både BREXIT og Trump representerer et opprør mot den etablerte politikken. Venstresosialismen oppleves som en del av problemet. Høyrekrefter har ikke klart å demme opp for dreiningen mot venstre, og oppleves derfor også som del av problemet. Det er bare liberalistiske ideer som har troverdighet i et opprør mot det etablerte, tror jeg.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Mitt stalltips er at de kommer til å befinne seg på høyresiden etterhvert, selv om de foreløpig har lagt seg på en uavhengig linje og ønsker å være et sentrumsparti.

Hvis de ender opp med å spille på fordommer/frykt/rasisme etc, blandet med en solid dose ignoranse og "lavkunnskap og feilinformasjon" type Brexit/Donald, da er jo veien ekstremt kort ut fra sentrum.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvis de ender opp med å spille på fordommer/frykt/rasisme etc, blandet med en solid dose ignoranse og "lavkunnskap og feilinformasjon" type Brexit/Donald, da er jo veien ekstremt kort ut fra sentrum.

Hehe, projeksjon som vanlig. Det er utelukkende venstresiden som spiller på dette i dag.

 

Tror vi heller sier at "alle andre enn ekstremt høyre spiller på dette som vanlig" . Bedre? ;) Endret av Vice
Lenke til kommentar

 

 

Hvis de ender opp med å spille på fordommer/frykt/rasisme etc, blandet med en solid dose ignoranse og "lavkunnskap og feilinformasjon" type Brexit/Donald, da er jo veien ekstremt kort ut fra sentrum.

Hehe, projeksjon som vanlig. Det er utelukkende venstresiden som spiller på dette i dag.
Tror vi heller sier at "alle andre enn ekstremt høyre spiller på dette som vanlig" . Bedre? ;)

Ikke mye ekstremt i over 60 millioner mennesker i USA f.eks. ganske normalt vil jeg heller si...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...