Gå til innhold

[Løst] Viftestøy/Oppgradering av game-pc


Anbefalte innlegg

 

 

Så kan du jo oppgradere skjermkortet til et GTX 1070 kort da (eller 1080 om du har råd til det).

 

Vil hvilket som helst 1070 kort duge? Eller må jeg ut med gigantiske summer?

 

Jeg spiller: Skyrim SE, The Witcher 3, Dragon Age Inq, Fallout 4, Mass Effect serien, SWTOR, TSO, GW2 for å nevne noen titler.

 

Akkurat nå for tiden ville jeg ikke kjøpt visse 1070 kort fra Evga da butikkene kan ha skjermkort med kjøleproblemer fortsatt inne på lager. Her kan du lese hvilke kort det gjelder.

 

Angående bios oppdatering skal det være ganske greit, men hvis en ikke forstår hvordan en skal gjøre det kan det jo virke litt håpløst. Dette er noe som ikke gjøres så ofte og heller bare en sjelden gang og ser det litt dumt å bytte hovedkort bare på grunn av det.

 

Her er en video som viser hvordan det gjøres, slik i tilfelle den skulle komme til nytte.

Endret av FranZe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Så kan du jo oppgradere skjermkortet til et GTX 1070 kort da (eller 1080 om du har råd til det).

 

Vil hvilket som helst 1070 kort duge? Eller må jeg ut med gigantiske summer?

 

Jeg spiller: Skyrim SE, The Witcher 3, Dragon Age Inq, Fallout 4, Mass Effect serien, SWTOR, TSO, GW2 for å nevne noen titler.

 

 

Vent til Black Friday og se etter tilbud da. De forskjellige korta har ulik kjøler da, så temperatur og støy er litt forskjellig. MSI 1070 Gaming X er et bra kort da. Palit GeForce GTX 1070 GameRock er noen hundrelapper billigere.

Lenke til kommentar

Se mot en godt belyst vegg. Klarer du å se igjennom radiatoren? Støvsug radiatoren og prøv en gang til og se om du ser forskjell.

 

Skal huske det til neste gang jeg skur opp kabinettet. Tenkte ikke på å bruke støvsuger. Finnes det støvsugertilbehør f.eks små munnstykker som passer til slikt bruk tro?

Lenke til kommentar

 

 

 

Så kan du jo oppgradere skjermkortet til et GTX 1070 kort da (eller 1080 om du har råd til det).

 

Vil hvilket som helst 1070 kort duge? Eller må jeg ut med gigantiske summer?

 

Jeg spiller: Skyrim SE, The Witcher 3, Dragon Age Inq, Fallout 4, Mass Effect serien, SWTOR, TSO, GW2 for å nevne noen titler.

 

 

Vent til Black Friday og se etter tilbud da. De forskjellige korta har ulik kjøler da, så temperatur og støy er litt forskjellig. MSI 1070 Gaming X er et bra kort da. Palit GeForce GTX 1070 GameRock er noen hundrelapper billigere.

 

 

Hm, blir GTX 1070 et must her? Jeg mener, jeg bruker et GTX 780 kort nå, vil ikke et 1060 kort være en kjempeforbedring uansett?

Lenke til kommentar

 

 

 

Så kan du jo oppgradere skjermkortet til et GTX 1070 kort da (eller 1080 om du har råd til det).

 

Vil hvilket som helst 1070 kort duge? Eller må jeg ut med gigantiske summer?

 

Jeg spiller: Skyrim SE, The Witcher 3, Dragon Age Inq, Fallout 4, Mass Effect serien, SWTOR, TSO, GW2 for å nevne noen titler.

 

Akkurat nå for tiden ville jeg ikke kjøpt visse 1070 kort fra Evga da butikkene kan ha skjermkort med kjøleproblemer fortsatt inne på lager. Her kan du lese hvilke kort det gjelder.

 

Angående bios oppdatering skal det være ganske greit, men hvis en ikke forstår hvordan en skal gjøre det kan det jo virke litt håpløst. Dette er noe som ikke gjøres så ofte og heller bare en sjelden gang og ser det litt dumt å bytte hovedkort bare på grunn av det.

 

Her er en video som viser hvordan det gjøres, slik i tilfelle den skulle komme til nytte.

 

 

Takk for videosnutten! Det gjorde susen! Guidene jeg har konsultert har vært betraklig mer infløkte! 

 

Jeg har nå endelig fått flash bios fra 1.6 til 1.9! Wuhu! 

Lenke til kommentar

Hm, blir GTX 1070 et must her? Jeg mener, jeg bruker et GTX 780 kort nå, vil ikke et 1060 kort være en kjempeforbedring uansett?

 

Nei å gå fra 780 til 1060 ville jeg ikke gjort. Igjen det er dine penger. 1070 er i mange tilfeller dobbelt så raskt som ditt 780 kort. Faktisk vil din CPU være en flaskehals noen steder.

Lenke til kommentar

 

Hm, blir GTX 1070 et must her? Jeg mener, jeg bruker et GTX 780 kort nå, vil ikke et 1060 kort være en kjempeforbedring uansett?

 

Nei å gå fra 780 til 1060 ville jeg ikke gjort. Igjen det er dine penger. 1070 er i mange tilfeller dobbelt så raskt som ditt 780 kort. Faktisk vil din CPU være en flaskehals noen steder.

 

 

Seriøst? Får sette i gang å spare da :) Får se hva det blir igjen etter julegavene er handlet inn :)

CPU min trodde jeg skulle vare en stund lengre. Er den moden for utbytting også?

Lenke til kommentar

 

 

Hm, blir GTX 1070 et must her? Jeg mener, jeg bruker et GTX 780 kort nå, vil ikke et 1060 kort være en kjempeforbedring uansett?

 

Nei å gå fra 780 til 1060 ville jeg ikke gjort. Igjen det er dine penger. 1070 er i mange tilfeller dobbelt så raskt som ditt 780 kort. Faktisk vil din CPU være en flaskehals noen steder.

 

 

Seriøst? Får sette i gang å spare da :) Får se hva det blir igjen etter julegavene er handlet inn :)

CPU min trodde jeg skulle vare en stund lengre. Er den moden for utbytting også?

 

 

En flaskehals vil være tilstedet uansett hva en gjør. Spørs hvor mye en skal gjøre ut av det. En overklokket 4770k skal vel passe fint til ett 1070 kort.

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Seriøst? Får sette i gang å spare da :) Får se hva det blir igjen etter julegavene er handlet inn :)

CPU min trodde jeg skulle vare en stund lengre. Er den moden for utbytting også?

 

Et eksempel :

 

post-10067-0-47035000-1479237170_thumb.png

 

Du finner 780 på lista der langt nede ;)

 

Får du overklokket din 4770K til 4.5 Ghz, så bør den holde et par år til.

Lenke til kommentar

CPU'en din kan du holde på noen år til.

Men du burde ivertfall kjøre en stødig 4ghz+ til alle tider.

Husk også å sette strømstyringen i windows til høy ytelse

 

Forsøkte å sette det til 4Ghz x 100 noe som resulterte i blåskjerm ganske kjapt. Skal se på strømstyringen nå.

Lenke til kommentar

 

CPU'en din kan du holde på noen år til.

Men du burde ivertfall kjøre en stødig 4ghz+ til alle tider.

Husk også å sette strømstyringen i windows til høy ytelse

 

Forsøkte å sette det til 4Ghz x 100 noe som resulterte i blåskjerm ganske kjapt. Skal se på strømstyringen nå.

 

 

Det er ikke bare å sette den slik. Du må jo øke volten. Tror du bør lese noen overklokkings guider før du prøver selv. Teste for stabilitet og temperatur etterpå er like viktig. Dette tar tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

CPU'en din kan du holde på noen år til.

Men du burde ivertfall kjøre en stødig 4ghz+ til alle tider.

Husk også å sette strømstyringen i windows til høy ytelse

 

Forsøkte å sette det til 4Ghz x 100 noe som resulterte i blåskjerm ganske kjapt. Skal se på strømstyringen nå.

 

 

Det er ikke bare å sette den slik. Du må jo øke volten. Tror du bør lese noen overklokkings guider før du prøver selv. Teste for stabilitet og temperatur etterpå er like viktig. Dette tar tid.

 

 

 

Takk, jo mer jeg spør dere her inne, jo mer forstår jeg at jeg vet mindre og mindre! :) Jeg må nok studere noen guider som du sier, ja. 

Lenke til kommentar

Takk, jo mer jeg spør dere her inne, jo mer forstår jeg at jeg vet mindre og mindre! :) Jeg må nok studere noen guider som du sier, ja. 

 

Det viktigste for deg er at maskina di er stabil slik den er, og ikke bråker mye. Når du har fått orden på det, så kan du kjøpe deg et GTX 1070 kort. Enten Black Friday tilbud, eller vente til Januar salg. Du må ikke overklokke din CPU :)

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Takk, jo mer jeg spør dere her inne, jo mer forstår jeg at jeg vet mindre og mindre! :) Jeg må nok studere noen guider som du sier, ja. 

 

Det viktigste for deg er at maskina di er stabil slik den er, og ikke bråker mye. Når du har fått orden på det, så kan du kjøpe deg et GTX 1070 kort. Enten Black Friday tilbud, eller vente til Januar salg. Du må ikke overklokke din CPU :)

 

 

Jeg gjentar etter deg: Jeg må ikke overklokke min CPU! :)

Jeg trenger flere nerdete venner som kan dette bedre enn meg. Innherred noen? Jeg er ikke nerdete nok. ;)

 

Legger ved et bilde av innmaten i riggen som snart skal skiftes ut delvis...

IMG_3055.jpg

Endret av Andr345
Lenke til kommentar

Her har du en guide f.eks. Les deg opp om programmet du har tenkt til å bruke for å sjekke stabiliteten. Still ikke på noe inne i biosen med mindre du vet hva du gjør. Selv har jeg viket unna prime95 og brukt Aida, realbench og det som ellers maskinen blir brukt til til daglig for å sjekke stabiliteten. 

Takk! Skal sjekke dette ut nøye før jeg nærmer meg BIOS igjen..

Lenke til kommentar

Legger ved et bilde av innmaten i riggen som snart skal skiftes ut delvis...

 

Var jeg deg ville jeg gjort noen endringer :

 

- Sett en 120mm vifte i bunn av kabinettet til å dra kald luft INN i kabinettet.

- Bytt ut H80i CPU kjøleren med en Noctua U14S eller D15.

- Sett så i en 120/140mm vifte på plassen bak i kabinettet til å dra varm luft UT.

- Sett så i en 120/140mm vifte i toppen av kabinettet (helt bakerst i topp) til å dra varm luft UT.

 

Phanteks PH-F120SP og F140SP skal være bra vifter. Eller gå for Noctua vifter. Nå vet jeg ikke hvor bra ditt hovedkort er med viftestyring, men det er noe å tenke på angående støy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...