Gå til innhold

[Løst] Viftestøy/Oppgradering av game-pc


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kikke spesielt på denne videoen som jeg fant balansert i tilbakemeldingen. 

Tenker å kjøre med lignende løsning, med Kraken x61 i front.

 

Ja du kan jo følge den guiden han gjorde der. Godt forklart også.

Jeg ser at løsningen for harddisker i bunn der er litt klønete. Uten vifte som blåser på dem, så blir de varme. Det kabinettet er best for folk som kun har SSD'er i maskina. Noe å tenke på. Du burde også gjøre som han og ha vifte som blåser ut bak, og en som blåser ut i toppen. Det trenger du siden den varme luften fra Kraken radiatoren blir dumpet inne i kabinettet.

 

Hvis du har penger til det, ville jeg venta på Kraken X62 var jeg deg. Den yter 5-6 grader bedre enn Kraken X61 og den ser bedre ut. Spessielt i et kabinett som har vindu :)

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vær klar over at selv om Kraken kjøler bedre så støyer den også mye mer enn Noctua NH-D15. Kraken støyer også mer enn Corsair H100.

 

Noctua's NH-D15 Versus Five High End Closed Loop Liquid Coolers

 

Derfor man bytter ut viftene på dem med f.eks Noiseblocker eLoop B14-2 eller B14-3 vifter.

 

Har selv Noctua D15 jeg. Viftene er på 1500 rpm full pupp, og det er ikke akkurat stille det heller. Selv har jeg mine vifter på max 1200 rpm med min 5960X @ 4200 Mhz.

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vær klar over at selv om Kraken kjøler bedre så støyer den også mye mer enn Noctua NH-D15. Kraken støyer også mer enn Corsair H100.

 

Noctua's NH-D15 Versus Five High End Closed Loop Liquid Coolers

 

Derfor man bytter ut viftene på dem med f.eks Noiseblocker eLoop B14-2 eller B14-3 vifter.

 

Har selv Noctua D15 jeg. Viftene er på 1500 rpm full pupp, og det er ikke akkurat stille det heller. Selv har jeg mine vifter på max 1200 rpm med min 5960X @ 4200 Mhz.

 

 

 

Lurt! Litt forskjell på støynivå mellom B14-2 og B14-3. Er det samme hvilken jeg går for?

Lenke til kommentar

 

Lurt! Litt forskjell på støynivå mellom B14-2 og B14-3. Er det samme hvilken jeg går for?

 

Forskjellen mellom dem er 900 rpm på den ene og 1400 på den andre. Den på 1400 vil selvsagt kjøle ned radiatoren bedre. Når det er sagt kan du bruke viftestyring til å senke hastigheten til et nivå du er fornøyd med. Noe som funker bra med Asus hovedkort, men MSI er jeg usikker på. Spørs liksom om og hvor mye du skal overklokke da.

 

Skal du kjøre din CPU på stock 3.5 Ghz, så holder B14-2 i massevis. Sikter du etter 4.5 Ghz, så bør du gå for B14-3 og eventuellt ha på viftestyring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Lurt! Litt forskjell på støynivå mellom B14-2 og B14-3. Er det samme hvilken jeg går for?

 

Forskjellen mellom dem er 900 rpm på den ene og 1400 på den andre. Den på 1400 vil selvsagt kjøle ned radiatoren bedre. Når det er sagt kan du bruke viftestyring til å senke hastigheten til et nivå du er fornøyd med. Noe som funker bra med Asus hovedkort, men MSI er jeg usikker på. Spørs liksom om og hvor mye du skal overklokke da.

 

Skal du kjøre din CPU på stock 3.5 Ghz, så holder B14-2 i massevis. Sikter du etter 4.5 Ghz, så bør du gå for B14-3 og eventuellt ha på viftestyring. 

 

 

 

Foreløpig skal jeg ikke overklokke noe som helst, det fant vi jo fort ut av, Betroz  :confused:

Jeg ser for meg at jeg skal skifte hovedkort til Asus på desemberlønna. 1150 socket. Usikker på hvilket ennå. Tenker jeg tar med meg B14-3 samtidig. 

 

Så snart ser riggen kanskje slik ut?

 

 

CPU            Intel Core i7-4770K 4-Core 3.5GHz Socket 1150

GPU            ASUS GeForce GTX 780 3GB GDDR5  ---->  MSI GeForce GTX 1070 Gaming X ?

RAM            Crucial 16GB DDR3 1600MHz

HDD1          Samsung SSD 840 EVO 250GB

HDD2          Seagate Barracuda ST31000524AS 1TB 

Skjerm        Dell UltraSharp U27H13 27Inch

Hovedkort  MSI Z87-G45 GAMING

Lydkort       Creative Soundblaster ZxR

PSU             Cooler Master Silent Pro M2 850W

Kjøling        Corsair Hydro Series H80i Kraken x61+ 2 x Noiceblocker B14-3

Kabinett      Corsair Carbide 200R Midi Tower Sort NZXT S340 Elite Midi Sort.

Wifi             ASUS PCE-AC68 AC1900

Lenke til kommentar

Så snart ser riggen kanskje slik ut?

 

 

CPU            Intel Core i7-4770K 4-Core 3.5GHz Socket 1150

GPU            ASUS GeForce GTX 780 3GB GDDR5  ---->  MSI GeForce GTX 1070 Gaming X ?

RAM            Crucial 16GB DDR3 1600MHz

HDD1          Samsung SSD 840 EVO 250GB

HDD2          Seagate Barracuda ST31000524AS 1TB 

Skjerm        Dell UltraSharp U27H13 27Inch

Hovedkort  MSI Z87-G45 GAMING

Lydkort       Creative Soundblaster ZxR

PSU             Cooler Master Silent Pro M2 850W

Kjøling        Corsair Hydro Series H80i Kraken x61+ 2 x Noiceblocker B14-3

Kabinett      Corsair Carbide 200R Midi Tower Sort NZXT S340 Elite Midi Sort.

Wifi             ASUS PCE-AC68 AC1900

 

 

Ser bra ut det. Du er fast bestemt på Kraken X61 skjønner jeg. Jeg har hatt den selv, og tok den ut pga jeg ikke likte lyden på pumpa i den. Mulig det er fixet i nyere revisjoner da. Kraken X62 mener jeg leste skulle ha en mer stille pumpe. Så har man jo Corsair H115i da.

 

Blir ikke din SSD litt liten? Kommer jo an på hvor mange spill du har inne så klart.  Ellers ser det greit ut :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så snart ser riggen kanskje slik ut?

 

 

CPU            Intel Core i7-4770K 4-Core 3.5GHz Socket 1150

GPU            ASUS GeForce GTX 780 3GB GDDR5  ---->  MSI GeForce GTX 1070 Gaming X ?

RAM            Crucial 16GB DDR3 1600MHz

HDD1          Samsung SSD 840 EVO 250GB

HDD2          Seagate Barracuda ST31000524AS 1TB 

Skjerm        Dell UltraSharp U27H13 27Inch

Hovedkort  MSI Z87-G45 GAMING

Lydkort       Creative Soundblaster ZxR

PSU             Cooler Master Silent Pro M2 850W

Kjøling        Corsair Hydro Series H80i Kraken x61+ 2 x Noiceblocker B14-3

Kabinett      Corsair Carbide 200R Midi Tower Sort NZXT S340 Elite Midi Sort.

Wifi             ASUS PCE-AC68 AC1900

 

 

Ser bra ut det. Du er fast bestemt på Kraken X61 skjønner jeg. Jeg har hatt den selv, og tok den ut pga jeg ikke likte lyden på pumpa i den. Mulig det er fixet i nyere revisjoner da. Kraken X62 mener jeg leste skulle ha en mer stille pumpe. Så har man jo Corsair H115i da.

 

Blir ikke din SSD litt liten? Kommer jo an på hvor mange spill du har inne så klart.  Ellers ser det greit ut :)

 

 

 

Jeg starter i en ende så får vi se hvordan den blir. X61 er på vei i posten. (Utålmodig, skjønner du) Jeg tenker at med nytt kabinett, skifting av kjølpasta/kjøleløsning, flere kabinettvifter (montert riktig vei) så vil det hjelpe litt på vei støymessig.

 

Kunne kanskje kosta på en 500GB SSD i tillegg? Hmm

Lenke til kommentar

Jeg starter i en ende så får vi se hvordan den blir. X61 er på vei i posten. (Utålmodig, skjønner du) Jeg tenker at med nytt kabinett, skifting av kjølpasta/kjøleløsning, flere kabinettvifter (montert riktig vei) så vil det hjelpe litt på vei støymessig.

 

Kunne kanskje kosta på en 500GB SSD i tillegg? Hmm

 

Ja ta en ting av gangen. Man har alltids angreretten. Men tviler du kommer til å bruke den :)

 

Samsung 850 EVO på 500GB er bra da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke valget av cpu-kjøler hvis du er opptatt av støy og ikke skal overklokke maksimalt.

 

En god heatpipe-kjøler som f.eks. Noctua er mye billigere, nesten lydløs ved normal bruk og kan brukes til ganske heftig overklokking hvis man ønsker.

 

Ser poenget ditt. En Noctua U12S holder fin fint for en 4770K på 3.5 Ghz.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg skjønner ikke valget av cpu-kjøler hvis du er opptatt av støy og ikke skal overklokke maksimalt.

 

En god heatpipe-kjøler som f.eks. Noctua er mye billigere, nesten lydløs ved normal bruk og kan brukes til ganske heftig overklokking hvis man ønsker.

 

Ser poenget ditt. En Noctua U12S holder fin fint for en 4770K på 3.5 Ghz.

 

 

Er det ikke plass til en større heatpipe-kjøler enn U12S i kabinettet?

 

Selv en liten heatpipe-kjøler som U12S takler overklokking til 4.1 GHz uten problemer. Antakelig klarer den en god del mer også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg skjønner ikke valget av cpu-kjøler hvis du er opptatt av støy og ikke skal overklokke maksimalt.

 

En god heatpipe-kjøler som f.eks. Noctua er mye billigere, nesten lydløs ved normal bruk og kan brukes til ganske heftig overklokking hvis man ønsker.

 

Ser poenget ditt. En Noctua U12S holder fin fint for en 4770K på 3.5 Ghz.

 

 

Er det ikke plass til en større heatpipe-kjøler enn U12S i kabinettet?

 

Selv en liten heatpipe-kjøler som U12S takler overklokking til 4.1 GHz uten problemer. Antakelig klarer den en god del mer også.

 

 

Nei, kabinettet har ikke plass til en større luftkjøler, dessverre. Og jeg kommer til å lære meg overklokking etter hvert, så da kommer Kraken kjøleren mer til sitt rette. 

 

 

Jeg starter i en ende så får vi se hvordan den blir. X61 er på vei i posten. (Utålmodig, skjønner du) Jeg tenker at med nytt kabinett, skifting av kjølpasta/kjøleløsning, flere kabinettvifter (montert riktig vei) så vil det hjelpe litt på vei støymessig.

 

Kunne kanskje kosta på en 500GB SSD i tillegg? Hmm

 

Ja ta en ting av gangen. Man har alltids angreretten. Men tviler du kommer til å bruke den :)

 

Samsung 850 EVO på 500GB er bra da. 

 

 

Ja, jeg tenkte på den samme. :)

 

Men kan noen av dere hjelpe meg på dette problemet? Flyttet det til en annen tråd da det ikke angitt kjøp og salg.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei igjen! 

 

Det er nesten 4 måneder siden dere gav meg gode råd på viftestøy og oppgradering av pcen min. Takk for alle sammen! :)

Ville bare oppdatere litt.

 

Jeg skiftet ut Corsair Carbide 200R Midi Tower til NZXT 340 Elite Svart samt erstattet H80i med Kraken X61. Dette i tillegg til å endre luftstrømmen igjennom kabinettet til å suges ut gjennom vifta på toppen har bidratt til en mye svalere temperatur og merkbart mindre støyende pc.

 

SB ZXR lydkortet, som brukte 2 PCI porter, er tatt ut. Det ble for lite med plass. D

 

På mandag kommer kronen på verket: MSI GTX 1070-Z 8GB DDR5. Så fort jeg har installert skjønnheten så skal jeg legge ut et bilde.

 

Overklokking har jeg fremdeles ikke begitt meg inn på. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...