Gå til innhold

Informatikk: Verdt å ta en master?


Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Jeg studerer Informatikk: Nanoelektronikk & Robotikk ved UiO, med spesialiseringen Robotikk og intelligente systemer. 

 

Ved siden av studiene driver jeg også et ENK hvor jeg utvikler elektroniske opplæringssystemer, samt andre interaktive systemer. Jeg har også fagbrev som dataelektroniker. 

 

Planen min lenge har vært å ta en master innenfor det samme, men jeg leker nå med tanken om å ta en jobb etter bacheloren istedenfor og potensielt ta en master etter noen år. Jeg har også tenkt på å heller ta en MBA, men da burde jeg helst jobbet noen år til.

 

Av jobbmuligheter er jeg åpent for alt relevant og spennende som kommer min vei.

 

1. Er det noen som har erfaring med noe av dette eller har noen gode innspill? Pros/cons?

 

2. Er det en drastisk lønnsforskjell mellom bachelor og master innenfor disse emnene som startlønn?

 

3. Noen som har erfaring med å ta opp fag samtidig som man er i jobb? Det kan også være relevant hvis jeg vil ta en master i statene eller noe som krever toppkarakterer. 

 

Mvh Privinius. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring tilsier som følgende:

 

1. Du MÅ kunne PROGRAMERING om du skal ha jobb innenfor IT. Hvis ikke, kan du glemme å søke master.

 

2. Ja, det er stor forskjell mellom bachelor og master. Forskjellen er liten i begynnelsen, men øker etterhvert.

 

3. Jeg har ingen erfaring med det, desverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man må kunne programmering om man skal jobbe med programmering. IT != alltid programmering.

Til nå har du nok rett i det, og på kort sikt fremover også. Men stadig større del av IT-jobbene krever faktisk scripting/programmeringskompetanse, så stor del at selv våre elever på Vg2 IKT-servicefag må fylle ganske stor del av skolehverdagen sin med programmering og PowerShell.

 

Det vil nok alltid være noen jobber igjen der man kan slippe unna, men det vil bli langt færre - og det vil være mange om beinet til de jobbene.

Lenke til kommentar

 

Min erfaring tilsier som følgende:

 

1. Du MÅ kunne PROGRAMERING om du skal ha jobb innenfor IT. Hvis ikke, kan du glemme å søke master.

 

Man må kunne programmering om man skal jobbe med programmering. IT != alltid programmering.

 

Jo, sålenge du vil jobbe med utviklingsrelatert oppgaver - noe TS sikter seg til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man må kunne programmering om man skal jobbe med programmering. IT != alltid programmering.

 

Det finnes noen alternativer, men det er vanskeligere å få en god jobb i IT, uten programmering. 

 

De jobbene som er tilgjengelige er toppjobber hvor du driver med ledelse, og planlegging. En del jobber hvor du bruker all din tid på et dataverktøy og drittjobber hvor du ikke trenger utdannelsen din.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg tror det er lurt å ta masteren om man fortsatt er ung og ikke har de store forpliktelsene ennå. Det er absolutt fordel med master for forsknings relaterte prosjekter, på universitet og lignende. Og arbeidsgivere forventer stadig høyere utdannelse. Men utover det synes jeg det er vanskelig å komme på gode eksempler hvor det gjør stor forskjell med master i forhold til bachelor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror det er lurt å ta masteren om man fortsatt er ung og ikke har de store forpliktelsene ennå. Det er absolutt fordel med master for forsknings relaterte prosjekter, på universitet og lignende. Og arbeidsgivere forventer stadig høyere utdannelse. Men utover det synes jeg det er vanskelig å komme på gode eksempler hvor det gjør stor forskjell med master i forhold til bachelor.

 

Dette stemmer. Hvis dette er grunnlaget så bør du ta master uavhengig hvor flink du er i programmering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...