Gå til innhold

[Løst] Hvem har vikeplikt med disse skiltene?


ChrisR

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nå googlet endel, men ikke funnet svare jeg er ute etter i min situasjon.

En mener jeg har vikeplikt for alle gateskilt i og uttenfor byggefelt og tettbygde strøk.
Jeg mener jeg ikke har vikeplikt når det er plassert et sånt gateskilt. Dette var noe jeg fikk opplyst når jeg var med en trafikkskole og hadde lærekjøring.

Fartsgrensen er 30 km/t (30 sone skilt)

 

Dette skiltet har jeg da fått vite at man ikke har vikeplikt for
post-119590-0-35961800-1478685875_thumb.png

 

Dette vet jeg at jeg har vikeplikt for

post-119590-0-68842600-1478685883_thumb.png

 

Sånn ser scenario ut

post-119590-0-67257700-1478685891_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At det er snakk om utkjøring kan man noen steder kjenne igjen der det kantlinje i veien som er stiplet forbi utkjøringen - dvs en ekstra bekreftelse på at det er snakk om en utkjøring og ikke "fullverdig gate" (ift vikeplikt).

 

Alle som kommer fra en utkjøring (fra P-plass, bensinstasjon, privat område, busslomme(*) o.l.) har vikeplikt for trafikk på veien de kjører ut på.

 

*) Tenker da på bil.  Buss har man vikeplikt for når fartsgrensen er 60 eller under.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Du har vikeplikt for kjøretøy som kommer fra din høyre, uansett. Unntakene er veier som er merket med forskjørsrett og utkjøringer fra parkeringsplasser. 

 

Unntaket fra høyreregelen er mer presist dette:

Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder.

Om "gatenavn 1-10" på første skilt er samme gatenavn som gata du kjører i selv, så må det vel karakteriseres som "parkeringsplass, (...) torg, eiendom (...), gatetun eller liknende område", men er det et annet gatenavn, så er det vel en egen vei (som du har vikeplikt for) i juridisk forstand. :hmm:

Lenke til kommentar

 

Du har vikeplikt for kjøretøy som kommer fra din høyre, uansett. Unntakene er veier som er merket med forskjørsrett og utkjøringer fra parkeringsplasser. 

 

Unntaket fra høyreregelen er mer presist dette:

Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder.

Om "gatenavn 1-10" på første skilt er samme gatenavn som gata du kjører i selv, så må det vel karakteriseres som "parkeringsplass, (...) torg, eiendom (...), gatetun eller liknende område", men er det et annet gatenavn, så er det vel en egen vei (som du har vikeplikt for) i juridisk forstand. :hmm:

 

Gaten som blir kjørt i, heter det samme som avkjørselen til gaten

 

Øverste skiltet i første tråd antyder at det er en avkjørsel og ikke en vei. og da har den som kommer fra avkjørselen vikplikt for den som er på veien.

Andre skilt antyder at det er vei og vanlig høyre regel gjelder.

Avkjøringen til den gaten, er en blindvei, men ikke skiltet om det. Den går ikke videre i byggefeltet

Lenke til kommentar

Saken står som løst, men jeg er ikke sikker på om jeg klart å plukke opp konklusjonen?

 

Jeg ville ment at veien er en utvidelse av den veien du kjører på, men med et hjelpeskilt som viser hvilke nummer du kommer til: altså at vikeplikt for høyre fortsatt gjelder. Dersom det hadde vært en kant, linje eller lignende ville jeg tolket det som en avkjøring hvor du ikke har vikeplikt.

Hva med følgende sted da? Prost Stabels vei på Skedsmo
Her er det flust med "prost stabels veier" (og nabolagene rundt er tilsvarende). Det er ikke skiltet med hvilke nr du kommer til noen steder, og har avkjøringer både til høyre og venstre for "hovedveien." Ingen av veiene du kan svinge inn på er tydelig merket som et "avkjørsel" i den forstand at du kjører inn på et tun, parkeringsplass eller lignende.

 

Scenario jeg opplever daglig: På vei ned Prost stabels vei (mot venstre) viker svært få, om ingen for biler som kommer ut fra høyre. På vei oppover (mot høyre) Prost Stabels vei viker alle for de som kommer ut fra høyre ved de to avkjøringene v/rema.

post-98178-0-62752100-1478768243_thumb.jpg

Endret av steinrawr
Lenke til kommentar

http://www.dinside.no/motor/statens-vegvesen-vil-ha-flere-vikepliktsskilt/61478660

 

 

 

Der offentlig møter privat veg

Et av problemområdene er kryss der offentlig veg møter privat. Ofte er det vanskelig for bil på offentlig veg å se forskjell på private veger og private avkjørsler, men skillet er viktig for å avgjøre hvem som skal vike. Kommer bilen fra høyre fra en privat avkjørsel har den vikeplikt, mens den har forkjørsrett om den kommer fra en privat veg. Det foreslås derfor som strakstiltak å innføre skilting og fysisk merking av alle kryss der offentlig møter privat veg, og der det kan være tvil om hvem som skal vike.

 

Dvs her bør man kanskje kontakte Vegvesen eller kommunen for å få vite om dette er regnet som en privat vei eller privat avkjørsel.

 

Uansett er ikke dette en veldig tydelig utformet privat vei (hvis det er det), slik at det for en på hovedveien lett kan oppfattes som en privat avkjørsel man ikke har vikeplikt for.

 

Hvilke veier det vikes for og ikke i slike boligstrøk, kan ofte ha mer med tradisjon/vanen til de som kjører i området hver dag. Jeg opplever ofte at biler fra private veier stopper opp og venter selv om de har forkjørsrett i forhold til høyreregelen - og da blir det lett slik at biler på hovedveien kjører som om de har forkjørsrett.   Motsatt kjører jeg ut fra privat vei selv hvor biler på hovedveien har vikeplikt, men ser da an at de har nok margin til bråbremsen de ofte må ta da...

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

http://www.dinside.no/motor/statens-vegvesen-vil-ha-flere-vikepliktsskilt/61478660

 

 

 

Der offentlig møter privat veg

Et av problemområdene er kryss der offentlig veg møter privat. Ofte er det vanskelig for bil på offentlig veg å se forskjell på private veger og private avkjørsler, men skillet er viktig for å avgjøre hvem som skal vike. Kommer bilen fra høyre fra en privat avkjørsel har den vikeplikt, mens den har forkjørsrett om den kommer fra en privat veg. Det foreslås derfor som strakstiltak å innføre skilting og fysisk merking av alle kryss der offentlig møter privat veg, og der det kan være tvil om hvem som skal vike.

 

Dvs her bør man kanskje kontakte Vegvesen eller kommunen for å få vite om dette er regnet som en privat vei eller privat avkjørsel.

 

Uansett er ikke dette en veldig tydelig utformet privat vei (hvis det er det), slik at det for en på hovedveien lett kan oppfattes som en privat avkjørsel man ikke har vikeplikt for.

 

Hvilke veier det vikes for og ikke i slike boligstrøk, kan ofte ha mer med tradisjon/vanen til de som kjører i området hver dag. Jeg opplever ofte at biler fra private veier stopper opp og venter selv om de har forkjørsrett i forhold til høyreregelen - og da blir det lett slik at biler på hovedveien kjører som om de har forkjørsrett.   Motsatt kjører jeg ut fra privat vei selv hvor biler på hovedveien har vikeplikt, men ser da an at de har nok margin til bråbremsen de ofte må ta da...

 

Ja, dette med vaner og tradisjoner er en liten utfordring. Veien inn i den øverste delen av boligområdet er privat (boretslaget eier veien). De fleste som kjører ut stopper og slipper forbi de som kommer fra venstre, og de fleste som kjører på "hovedveien" durer bare på. Det er mange rare tradisjoner og vaner i områdene på Holt/Vestvollen og Hvam.

 

Tror faktisk jeg skal ta en prat med VV. 

Lenke til kommentar

Jeg tok en prat med Skedsmo kommune, og de sier at veien vår i utgangspunktet er bygget feil. Utkjøringen til høyre på bildet i posten min, er en avkjøring, (men han omtalte det som privat vei) og sa at veien her egentlig skulle ha kantstein som markerte den som en utkjørsel. 

 

Det var uaktuelt å skilte vikeplikt i området, fordi usikkerheten i dag tvang ned farten og risikoen for ulykker. 

Lenke til kommentar

Det er ikke noe fasitsvar på slike kryss. Og om veien er privat eid eller ikke har ingen noen betydning for om det er vikeplikt eller ikke, det er mange private veier åpne for alminnelig ferdsel. Hvis det ikke finnes noen rettspraksis på dette krysset fra før av blir det opp til retten og avgjøre vikeplikten. Gateskilt med eller uten hus-numre er en pekepinn men ikke mer enn det.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...